هواپیمای مسافربری کنکورد
قیمت کنکورد در سال ۱۹۷۷ (میلادی) بیست و سه میلیون پوند انگلستان بود .این هواپیما برای اولین بار در دوم مارس ۱۹۶۹ به پرواز در آمد و در ۲۱ ژانویه ۱۹۷۶ کار خود را رسما آغاز کرد
به این ترتیب انحصار ایالات متحده در صنعت حمل و نقل هوایی در بخش هواپیماهای مسافربری شکسته شد و مردم دو کشور فرانسه و انگلیس به خود افتخار میکردند که همکاری مشترک دو شرکت اسپشیال فرانسه و اسپیس انگلیس مفید واقع شده. با این وجود حدود 6 سال طول کشید تا نخستین هواپیماها به ناوگان تجاری دو کشور تحویل داده شوند . درنتیجه اولین کنکوردها در تاریخ 19 دسامبر 1975 با کد ثبت F-BV به ایرفرانس و در مورخ 14 ژانویه 1976 با کد ثبت G-BOA به شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز تحویل داده شد.
اولین پرواز تجاری کنکورد یک هفته پس از تحویل هواپیمای خطوط هوایی انگلستان یعنی در روز 21 ژانویه 1976 به طور همزمان به وسیله خطوط هوایی انگلستان و فرانسه صورت گرفت . در این روز کنکورد خط هوایی انگلیس از شهر لندن برخاست و در بحرین به زمین نشست و کنکورد ایرفرانس مسیر پاریس – برزیل را پیمود.
باوجودیکه دو مدل آزمایشی هواپیمای مافوق صوت کنکورد با شماره های 001 و 002 از لحاظ ابعاد از سایر مدل های کنکورد ساخته شده کوچک تر بودند، بسیاری از آزمون های پروازی کنکورد به وسیله همین دو فروند هواپیمای آزمایشی صورت پذیرفت.
کنکورد در به عنوان تنها هواپیمای عملیاتی مافوق صوت مسافربری جهان با کمک بال های دلتاشکل خود پرواز می کرد و دماغه یی تیز و متحرک داشت. این دماغه در هنگام پرواز با سرعت مافوق صوت، کاملاً در راستای بدنه قرار می گرفت و هنگام فرود و برخاستن برای ایجاد دید کافی مورد نیاز خلبان وضعیت خود را به سمت پایین تغییر می داد.
کنکورد با دهانه بال 27 متری، طول 62 متری و ارتفاع تقریباً 13 متری، نسبتا هواپیمای بزرگی به حساب می آمد که در وضعیت عادی ظرفیت 128 مسافر و در حالت چیدمان متراکم صندلی ها 144 نفر را به اضافه دو خلبان، یک مهندس پرواز و 3 مهماندار را داشت . ضمن اینکه مساحت بال آن هم معادل 359 مترمربع بود.
سریع ترین هواپیمای مسافربری جهان در حالت بدون سوخت 92 هزار و 80 کیلوگرم وزن داشت و قادر بود نزدیک به 14 تن بار را با خود حمل کند همچنین ظرفیت مخازن سوخت آن به 120 هزار لیتر می رسید که داخل بال های هواپیما قرار داشتند . نیروی کنکورد از 4 موتور توربوجت که محصول مشترک امریکا و فرانسه بود، تامین میشد .
رانش هر یک از این موتورهای کنکورد وقتی با سرعت دو برابر صوت حرکت می کرد، به 45 کیلو نیوتن می رسید. با وجویکه تولید و استفاده از هواپیمای کنکورد سرانجام متوقف شد ولی ایده هواپیماهای مافوق صوت هرگز متوقف نشد. به طوری که در سال جاری میلادی، کشور ژاپن اولین هواپیمای مسافربری مافوق صوت خود را با موفقیت آزمایش کرد این هواپیما علاوه بر اینکه سرعت بیشتری نسبت به هواپیمای کنکورد دارد ( 5/1 برابر سرعت کنکورد ) هیچ کدام از مشکلات مربوط به تجهیز و نگهداری آن را نیز نخواهد داشت . کارشناسان ژاپنی بیش از 10 سال بر روی این هواپیمای مافوق صوت زمان گذاشتند .
این هواپیمای ژاپنی در اطراف شهر آدلاید استرالیا مورد آزمایش قرار گرفت و از آن سربلند بیرون آمد . قرار است تا سال 2015 وارد ناوگان هوایی ژاپن شود و قطعا مورد استقبال زیادی قرار خواهد گرفت و البته به سایر خطوط هوایی جهان هم فروخته خواهد شد.
ادامه دارد….