مطالب جالب درباره هواپیما

هواپیما و مسافرت هوایی امروزه بیش از گذشته جایگاه خود را در زندگی ما تثبیت کرده است و بدون آن سفر به بسیاری مکان ها سخت و غیر ممکن خواهد بود. بسیاری از افراد قبل از هر برنامه ریزی برای سفر در مورد بلیت هواپیما تحقیق می کنند. خیلی از ما بارها سفر با  هواپیما داشته ایم و به آن  عادت کرده ایم. ولی با این وجود ، حتی افرادی که مدام با هواپیما سفر می کنند نیز از بسیاری حقایق جالب هواپیمایی اطلاع ندارند . در این مطلب  به معرفی ۱۸ حقیقت جالب در مورد هواپیما و مسافرت هوایی می بپردازیم. اکثر مسافران از این حقایق جالب بی اطلاعند و دانستنشان می تواند بسیار جالب و آموزنده باشد. 

  • سال ۲۰۱۷  امن ترین سال برای سفرهوایی نام گرفت و امروزه سفر با هواپیما به بخشی جدایی ناپذیر از سفرهای ما بدل شده. با این حال هنوز هم افرادی  از پرواز و سفر با هواپیما واهمه دارند . طبق آمار ۲۰% مردم جزو این گروهند .
  • انگلیسی، زبان رسمی در صنعت هواپیمایی شناخته میشود و تمام خلبان های پرواز بین المللی باید به زبان انگلیسی صحبت کنند . 
  •  طولانی ترین باند فرود متعلق به فرودگاه کامبا بامبا (Qamba Bamba) می باشد که طول آن ۵٫۵ کیلومتر می باشد ! در مطلب طولانی ترین باندهای فرودگاه  لیست کامل این فرودگاه ها ذکر شده است .

  •  گاهی یک حرکت کوچک می تواند تاثیرات بزرگی به دنبال داشته باشد. یک روایت مشهور در صنعت هواپیمایی و همین طور کسب و کار در این رابطه وجود دارد و آن هم اینکه هواپیمایی امریکن ایرلاین فقط با حذف یک عدد زیتون از سالادهای هواپیما توانست ۴۰۰۰۰ دلار از هزینه های خود بکاهد !
  • یکی دیگر از حقایق جالب هواپیمایی این است که اکثر خلبان های هواپیماهای مسافربری حقوق ماهانه دریافت نمی کنند و حقوقشان بر اساس تعداد ساعات پرواز شان است !
  •  در صورت بروز سانحه هوایی امن ترین قسمت هواپیما، قسمت انتهایی و دم آن است که قبلا در قسمت بهترین صندلی هواپیما در موردش صحبت کردیم.

  • وسعت برخی فرودگاه ها از یک کشور هم بیشتر است ! مساحت فرودگاه ملک فهد در عربستان سعودی از مساحت کل کشور بحرین بزرگ تر است!
  • وزن هواپیمای ایرباس ای ۳۸۰ حدود ۵۹۰ تن می باشد !ولی بااین وجود هم با حداکثر سرعت ۱۰۲۹ کیلومتر در ساعت و در ارتفاع ۱۶۰۰۰ متری پرواز می کند. جالب تر این که هر فرودگاهی قادر به پذیرش هواپیمای ایرباس ای ۳۸۰ نمی باشد! این هواپیما بزرگ ترین هواپیمای مسافربری است و فقط ۲۰ باند فرود در دنیا وجود دارد که  ایرباس ای ۳۸۰ میتواند در آن فرود بیاید . هواپیمای ایرباس ای ۳۸۰ در پروازهای معمول در قالب سه کلاس پروازی قادر است ۵۲۵ مسافر را جابجا کند و در پروازهایی که کل پرواز کلاس اکونومی است حدود ۸۵۳ مسافر را می تواند پذیرا باشد .
  •  میزان مصرف سوخت هواپیمای ایرباس ای ۳۸۰ به ازای هر مسافر  چهار لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر می باشد . به عبارت دیگر، هواپیما مصرف سوخت هواپیما هر کیلومتر حدود ۲۲ لیتر سوخت می باشد .
  • مطلب جالب دیگر در مورد هواپیما غذای آنست. ایرلاین ها برای  خلبان ها غذای مخصوص آماده می کنند تا اطمینان داشته باشند دچار مسمومیت غذایی نمی شوند. برخی ایرلاین ها حتی برای خلبان و کمک خلبان غذای جداگانه ای تهیه می کنند دلیل آن هم اینست که اگر هرکدام بر اثر غذا دچار مسمومیت شدند ، فرد دیگر قادر باشد  هواپیما را هدایت کند . 
  •  یک سوم پرزهای چشایی انسان در طول پرواز و در ارتفاع بی حس می شود. به همین دلیل است که همه از طعم بد غذای هواپیما شاکی هستند .چون واقعا طعم آن متفاوت احساس می شود .

 

  • جالب است بدانید که جیوه می تواند در تماس با آلومینیوم  آن را از بین ببرد. به همین دلیل اصلا عقلانی نیست که همراه با خود جیوه به داخل هواپیما ببرید. هرچند اگر شما هم قصد این کار را داشته باشید مطمئنا مانع شما خواهند شد چون این کار ممنوع است. چرا که بخش زیادی از بدنه هواپیما و قطعات آن از جنس آلومینیوم  می باشد .
  •  در سال ۱۹۷۷، دو هواپیما در باند فرودگاه با هم برخورد کردند .از  مجموع ۶۰۰ سرنشین دو هواپیما 500 نفر کشته شدند .
  •  شرکت های هواپیماسازی تمام قطعات هواپیما  را خودشان نمی سازند! بله، شرکت های مشهور هواپیماسازی مثل بوئینگ و ایرباس، به شرکت های تامین کننده سفارش ساخت قطعات مختلف مثل صندلی، موتور و بدنه هواپیما را  می دهند.

  •  بزرگ ترین هواپیما در جهان هواپیمای باربری آنتونوف AN-225  است.
  •  یکی از حقایق جالب هواپیمایی ساخت هواپیمای مسافربری کنکورد است. این هواپیمای مسافربری مافوق صوت با سرعتی فراتر از سرعت صوت می توانست پرواز کند. این هواپیمای سریع السیر توسط مهندس های فرانسوی و انگلیسی ساخته شد. این هواپیما موفق ترین هواپیمای مسافربری مافوق صوت به شمار می رفت. در سال ۱۹۸۳ هواپیمای کنکورد مسیر نیویورک تا لندن را در مدت زمان ۲ ساعت و ۵۶ دقیقه پیمود . از این نوع هواپیما حدود ۲۰ فروند ساخته شد و ۱۴ تای آن ها در ناوگان مسافربری بریتیش ایرویز و ایرفرانس مورد استفاده قرار گرفتند. استفاده از هواپیمای مسافربری کنکورد به دلایل مختلف، از جمله هزینه بالای عملیات پرواز و صدای بسیار بلند و شکستن دیوار صوتی، ممنوع اعلام شد.

 

  •  سیستم اتوپایلوت (autopilot) یا سیستم خلبان خودکار یکی دیگر از حقایق جالب هواپیمایی است. اتوپایلوت می تواند در طول پروازو فرود مورد استفاده قرار بگیرد.ولی عملا در تمام مراحل پرواز استفاده نمی شود. اتوپایلوت قسمت عمده سفر را انجام می دهد، اما خلبان هدایت هواپیما را در مواقع بروز سانحه و مشکل، فرود و پرواز شخصا به عهده می گیرد. استفاده از اتوپایلوت باعث کاهش و بهینه سازی سوخت می گردد.
  • در برخی موارد اورژانسی خلبان ممکن است مجبور شود سوخت هواپیما را در هوا خالی کند. این حرکت در مواقع فرود اضطراری و برای کاهش وزن هواپیما صورت میپذیرد . البته سوختی که تخلیه می شود در هوا تبخیر می شده و به سطح زمین نمیرسد بنابراین لازم نیست نگران ریختن سوخت بر شهرها و روی آدم ها باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *