مجوز پزشک برای پرواز چه بیمارانی الزامیست؟

اکثریت مردم  ترجیح می دهند  از هواپیما برای سفرهای طولانی خود استفاده نمایند. سازمان های هواپیمایی نیز برای سفر هوایی بیماران مقرراتی را در نظر می گیرند تا بتوانند سبب حفظ سلامت افراد و آرامش سایر مسافران گردد. اما ممکن است که پرسنل پرواز به دلیل اینکه خیلی از بیماری ها قابل تشخیص نیستند نتوانند مانع حضور فرد به هواپیما شوند. به عنوان مثال  یک خانم باردار که در ماه های آخر بارداری خود می باشد راحت تر از شخصی  که به تازگی سکته قلبی کرده است. قابل تشخیص می باشد . بنابراین ما در این مطلب قصد داریم  در خصوص سفر هوایی بیماران با هواپیما صحبت کنیم ،افرادی که بهتر است از پرواز اجتناب نمایند و در صورت شرایط خاص همراه خود مجوز داشته باشند. پس با صباسیر همراه شوید.

پس از سکته قلبی

بیمارانی که سکته قلبی داشته اند تا هفته ها و ماه ها پس از آن نباید با هواپیما سفر کنند دلیل آن هم این است که اختلاف فشار ایجاد شده و همچنین ارتفاع بالا ممکن است باعث اختلالاتی در آنها شود. از طرف دیگر سفر هوایی بیماران با هواپیما در برخی افراد موجب ایجاد هیجان و استرس شده که به نوبه خود ممکن است بر ریتم قلب اثر منفی بگذارد. بنابراین این افراد می بایست از اینگونه سفرها خودداری کرده و در صورت نیاز احتیاط نمایند.

نارسایی قلبی

افرادی که نارسایی قلبی دارند و دچار تنگی نفس ناشی از آن و در اصطلاح آسیت می باشند نباید از پله های هواپیما استفاده کرده و در صورت لزوم می بایست از ویلچر کمک بگیرند. این بیماران بهتر است مدتی قبل از انجام سفر هوایی خود از داروی ادرارآور و قرص های مقوی قلب استفاده نمایند.

آنژیوپلاستی

آنژیوگرافی یک فرایند تشخیصی بوده و فرد بعد از گذشت 2 روز از انجام آن می تواند با هواپیما سفر کند. اما در آنژیوپلاستی رگ های مسدود قلب را با کمک بالون باز نموده و استنت یا فنر گذاشته می شود که برای این کار معمولا از سرخرگ پا کمک میگیرند . این افراد تا زمانی که تکلیف بهبودی آن ها مشخص نشده است بهتر است سفر هوایی نداشته باشند .

جراحی قلب باز

در جراحی قلب باز که یک عمل وسیع به شمار می رود نیز به دلیل اینکه استخوان جناق از وسط بریده شده و نیازمند زمان برای ترمیم آن است پیشنهاد می شود حداقل تا دو هفته از سفر هوایی بیماران این چنینی اجتناب شود.

موارد منع سفر هوایی بیماران خونی

افت هموگلوبین

اگرچه فشار داخل کابین هواپیما تنظیم شده است اما این تنظیم صد در صد نمی باشد. پس افرادی که دارای هموگلوبین پایینی هستند ممکن است در این شرایط دچار درد قفسه سینه و حتی سکته قلبی شوند. بنابراین بیمارانی از این دست باید قبل از سفر هوایی مشکلشان را درمان نموده و در صورت شرایط اضطراری زیر نظر پزشک خود خون تزریق کنند.

بیماری سلول داسی شکل

بیماری سلول داسی شکل یک نوع بیماری ژنتیکی است که در آن گلبول های قرمز خون به دلیل فشار پایین اکسیژن به صورت داسی شکل درامده و موجب انسداد عروق می شود. این افراد می بایست با مجوز از پزشک خود قبل از سفرهای هوایی خون تزریق کرده و در طول زمان حتما اکسیژن کمکی همراهشان باشد .

موارد منع سفر هوایی بیماران اعصاب و روان

جنون حاد یا سایکوز مجموعه علایمی از توهم بینایی یا شنوایی است. برخی از صداهایی که این افراد می شنوند یا چیزهایی که می بینند واقعیت ندارد. این افراد همچنین دچار بیماری هذیان نیز بوده که نسبت به چیزی باور غلطی دارند که در واقعیت برخلاف آن می باشد مثلا احساس می کنند سایرین دشمن آن ها هستند. رفتارهای آشفته و به هم ریخته از جمله دیگر موارد سایکوز می باشد که بدون علت روی می دهد. آن ها ناگهان عصبانی شده و سایرین را متعجب خواهند کرد. این افراد می بایست در بیماستان روانی بستری شده و تحت نظارت و کنترل باشند.

 توهم ها و هذیان های افراد سایکوز می تواند موجب آسیب رساندن به افراد گردد. از جمله قوانینی که در مورد این افراد وجود دارد ممنوعیت بیماران سایکوز در سوار شدن به هواپیما می باشد. اگر در هنگام برخاستن هواپیما جنون او عود کرده و یا توضیحات مهمانداران برای شرایط اضطراری را به عنوان هذیان ببیند ممکن است باعث ایجاد اختلال در نظم کابین و آرامش سایرین شود . بنابراین تا زمانی که بیماری این افراد کنترل یا درمان نشده و همچنین روانپزشک معالج و کمیسیون پزشکی شرکت هواپیمایی مجوزی برای او صادر نکرده است اجازه سفر هوایی بیماران اعصاب از این دست وجود ندارد.

موارد منع سفر هوایی زنان باردار

خانم های بارداری که در هفته های آخر بارداری خود هستند بهتر است از انجام سفرهای هوایی اجتناب کنند. این افراد باید کمی احتیاط کنند چرا که ممکن است دچار زایمان زودرس شوند. این موضوع در مورد خانم هایی که سابقه زایمان زودرس، مرده زایی، خونریزی، بارداری دوقولوی و … را داشته اند جدی تر می باشد. البته که سایر خانم های باردار نیز بهتر است قبل از سفر هوایی خود مجوز لازم را از پزشک معالج دریافت نمایند. این افراد می بایست از بلند کردن چمدان های بزرگ و وسایل سنگین نیز خودداری کرده و در صورت نیاز به سفر با  هواپیما با کمترین ترس و بدون استرس این کار را انجام دهند .

موارد منع سفر هوایی بیماران مغز و اعصاب

صرع

کسانی که دارای این بیماری می باشند به دلیل تشنج هایی که ممکن است به آن دچار شوند حتی اجازه رانندگی هم ندارند .  بهتر است این افراد قبل از سوار شدن به هواپیما مجوز لازم را از پزشک معالج خود دریافت نمایند. در صورت ایجاد تشنج در داخل کابین بایستی همان فعالیت هایی که روی زمین برای این افراد انجام می شود را انجام داد. راه تنفسی آن ها باید باز شده و سر و گردن به یک سمت چرخانده شود تا از ورود مواد استفراغی یا جسم خارجی به داخل حلق جلوگیری شود . همچنین باید مراقب بود تا سر بیمار به جایی برخورد نکند.

حمله‌ مغزی ایسکمیک‌ و گذرا

بیماران TIA که دچار حمله‌ ایسکمیک‌ گذرا در مغز شده اند امکان دارد در مدت ۴۸ ساعت پس از آن نیز مجددا این حمله به آن ها دست بدهد. افرادی که دچار سکته مغزی شده اند نیز شرایط مشابهی داشته و تاحد امکان نباید سفر هوایی بیماران این چنینی خطرناک می باشد.

پس از جراحی مخچه

به دلیل احتمال وجود خونریزی در طول مدت ۲۴ ساعت پس از این عمل جراحی بهتر است از سفر هوایی بیماران جلوگیری شود. اختلاف فشار هوای کابین ممکن است سیستم مغز بیماران تاثیر گذاشته و ایجاد مشکل نماید.

عفونت‌های مغزی

در صورتی که بیماری وجود داشته که مبتلا به بیماری های عفونت مغزی مانند مننژیت می باشد می بایست حداقل تا یک هفته پس از بهبودی از سفر با هواپیما خودداری نماید و در غیر این صورت مجوز لازم را از پزشک خود دریافت کند.

موارد منع سفر بیماران گوش، حلق و بینی

اوتیت مدیا و سینوزیت

در مواردی که فردی دارای بیماری سینوزیت یا عفونت گوش میانی است بهتر است از سفر با هواپیما خودداری نماید. اختلاف فشاری که در دو طرف پرده گوش در هنگام برخاستن و نشستن هواپیما ایجاد می شود امکان داشته تا عرضه های این بیماری را افزایش دهد. این مشکل در کودکان زیر ۶ سال و به خصوص نوزادان زیر ۲ سال بسیار شایع تر بوده زیرا پرده گوشی آن ها هنوز به خوبی تکامل پیدا نکرده است. بنابراین پزشکان توصیه می کنند که در سفر هوایی بیماران از این نوع، والدین در هنگان نشستن و برخاستن هواپیما به کودکان خود چیزی برای جویدن بدهند.

باروتروما

دهانه سینوس ها نسبتا کوچک بوده و هنگامی که فرد دچار اختلاف فشار هوا می گردد ممکن است این سینوس ها ناگهان پر و بسته شوند که به این حالت باروتروما می گویند. در موارد شدید این حالت که سفر هوایی بیماران آن را دچار مشکل می نماید امکان دارد این گیر افتادگی هوا به مغز نیز گسترش یافته و باعث ایجاد هوا درون جمجمه و قسمت های مختلف مغر گردد.

جراحی گوش میانی

در جراحی گوش میانی اغلب پرده گوش پیوند می خورد. برای اینکه این پیوند جوش خورده و سوراخ ایجاد شده در آن ترمیم شود بایستی تعادل فشاری دو طرف پرده گوش برقرار باشد. بنابراین در هنگام سوار شدن به هواپیما که باعث ایجاد اختلال فشار هوا در دو طرف پرده گوش می شود ممکن است به جراحی انجام شده آسیب وارد شود . بنابراین پیشنهاد می شود تا سفر هوایی بیماران این چنینی حداقل ۱۰ روز تا ۲ هفته پس از ترمیم کامل صورت پذیرد .

جراحی لوزه‌ها

در هفته اول پس از جراحی لوزه بهتر است بت هواپیما پرواز نکنید . در طول این مدت احتمال خون ریزی وجود دارد که در صورت وقوع آن باید جراحی اورژانسی بر روی فرد انجام شود که در هواپیما به دلیل نبود امکانات درمانی این حادثه خطرناک است .

جراحی فک با سیم‌کشی

افرادی که جراحی فک را انجام می دهند بر اساس میزان آسیب وارد شده ممکن است بین ۲ تا ۶ هفته دندان هایشان روی هم ثابت شود. شخص  در این شرایط نمی تواند دهان خود را باز کند در نتیجه در صورتی که با سوار شدن به هواپیما دچار تهوع و استفراغ شود امکان دارد محتویات معده وارد ریه او شده و دچار خفگی گردد. بنابراین بهتر است از سفر هوایی بیماران در این مدت خودداری شود. در صورت وجود این شرایط می بایست سیم های بسته شده به سرعت باز شوند تا فرد دچار خفگی نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *