همیشه در کوچه و خیابان، داستان های تلخی از مشکل عبور و مرور معلولان به ویژه کسانی که از ویلچر یا همان صندلی چرخ دار استفاده می کنند می شنویم که آدم را سخت به فکر فرو می برد. مشکل برای حرکت چرخ های این صندلی های چرخ دار و انسان هایی که از آن ها استفاده می کنند، با این که همچنان فکری اساسی برای شان نشده، را بارها شنیده ایم و از وضعیت موجود شکایت کرده ایم. اما مسئله اینجاست که کمتر کسی به مشکلات استفاده کنندگان چرخ دستی و پرواز معلولان در فرودگاه ها پرداخته است. امروز قصد داریم تا نگاهی به مشکلات رفت و آمد معلولین در یکی از حساس ترین و پر تردد ترین اماکن جهان یعنی فرودگاه ها بپردازیم.
پرواز معلولان و سختی ها از لحظه ورود به فرودگاه تا درب هواپیما
همه پشت سر هم بر روی پله های هواپیما ایستاده اند و منتظر حرکت یک مرد معلول و مادر پیرش هستند. هواپیمای مورد نظر متعلق به یکی از سرشناس ترین هواپیمایی های دنیا است و در چند سال اخیر مدعی بوده که راحتی و آسایش را برای سفر مسافران معلول خود به ارمغان آورده است. اما حالا این مرد میانسال تا پای پرواز رفته اما دستگاه مخصوص برای تا کردن ویلچر او وجود ندارد و مرد، خود، دست به این کار زده تا راه حلی پیدا کند و از طرفی از روی دیگر مسافران بابت این تاخیر خجالت می کشد. خدمات رسانی در پرواز معلولان و استفاده کنندگان از صندلی چرخ دار میسر نمی شود مگر این که از صفر تا صد این قضیه مورد بررسی قرار گیرد؛ در واقع شرکت هواپیمایی و فرودگاهی که این داستان را رقم زده بودند، تمام تلاش خود را به کار گرفته بودند و از تاکسی های ویژه برای معلولین تا رمپ گذاری در تمام مسیرهای فرودگاه را برای این دسته از مسافران تعبیه کرده بودند اما باز نتیجه کار خوب از آب در نیامد. هنگامی که خلبان یکی از هواپیماها اعلام کرده بود که پرواز مورد نظر به فلان مقصد پرواز نمی کند، دیگر این جای کار را نخوانده بود که یک ناشنوا در هواپیما هست که نمی تواند حر ف های او را بشنود و همین اتفاق باعث معطلی چندین ساعته ی این شخص شد.
طرد شده از پرواز
مسافران معلول بسیاری در جهان هستند که بارها درخواست پرواز و خرید بلیط به همراه کمک یار می دهند اما خبری از این گزینه نمی شود و پروازشان برای چندمین بار لغو می کنند. جالب است که سایت های پرواز و خرید بلیط در جهان، گزینه ای مبنی بر درخواست کمک یار را در دسترس قرار داده اند اما هنوز بودجه و نیروی مورد نیاز آن را تأمین نکرده اند. اولین بار، یکی از خبرنگاران حوزه بین الملل در یکی از برنامه های تلویزیونی فرانسه در جواب به گلایه مجری برنامه که گفته بود ما بارها از شما دعوت کرده بودیم اما شما نیامدید، داستان درخواست کمک یار را تعریف کرد و دلیل نیامدنش را به این شکل توجیه کرد. بعد از آن، این نقص در خدمات، دست مایه انتقاد منتقدین این حوزه قرار گرفت.
برای پرواز، با ویلچر خود خداحافظی کن
برخلاف سفر با اتوبوس و قطار، سفر با هواپیما با ویلچر همچنان امکان پذیر نیست و یک استفاده کننده از ویلچر نمی تواند با صندلی چرخ دار خود وارد هواپیما شود. هنگام ورود به هواپیما از یک معلول، گرچه با تمام احترام، خواسته می شود از ویلچر پیاده شود و خود را با کمک مهمانداران هواپیما به صندلی اصلی منتقل کند. فقط خدا می داند که چه از لحاظ روحی و چه از نظر جسمی، این کار برای معلولان سخت و ناراحت کننده است. خوشبختانه، شرکت های سازنده هواپیما، راه حل های جدیدی برای حل این مشکل و تعبیه فضای مورد نظر برای قرار گیری ویلچر در نظر گرفته اند.
ورود ویلچر به هواپیما ممنوع است
در سال ۲۰۱۰ یکی از جت های مسافربری به علت حمل بار اضافی که منظور همان ویلچر بود، ورود ویلچر را حتی به قسمت بارگیری هواپیما ممنوع کرد و این امکان را برای معلولین محدود کرد. این خبر در همه خبر گزاری ها، بازتاب وسیعی پیدا کرد و این هواپیما به خاطر تصمیم غیر منطقی اش مورد حمله رسانه ها و مردم قرار گرفت. از آن پس، بسیاری از هواپیمایی های دنیا، تلاش کردند که اصلا بابت حمل صندلی چرخ دار مسافران خود، یا هیچ مبلغی دریافت نکنند و یا برای این قشر، تخفیف ویژه ای قائل شوند.
ویلچر و جا ماندن از پرواز
در چند سال اخیر، بسیاری از هواپیمایی ها، حتی معتبر ترین شان، هنگامی که متوجه می شدند مسافرشان صندلی چرخ دار دارد، بدون اطلاع به او، پروازش را لغو و به ساعتی دیگر و هواپیمایی دیگر منتقل می کردند. این برخورد باعث خشم بسیاری از مسافران شد و در پی چند ماه تحریم از طرف مسافران، بسیاری از شرکت های هواپیمایی و آژانس های پرواز از مسافران خود عذرخواهی کردند و نه تنها خسارت قابل توجه ای را به این افراد برگرداندند بلکه سعی کردند تا استفاده کنندگان از صندلی چرخ دار را در اولویت قرار دهند.