مهمانداران هواپیما و خدمه پرواز باید چه مهارت هایی داشته باشند؟

مهمانداران هواپیما چه تخصص هایی دارند؟

زمانی که سوار هواپیما می شوید، در جلوی در ورودی هواپیما، مهمانداران هواپیما را می بینید که با لبخند به استقبال شما آمده اند و شما را به درون هواپیما راهنمایی می کنند. در طول پرواز، (فرقی نمی کند که پروازی کوتاه مدت داشته باشید یا پروازتان ۱۰ ساعت طول بکشد) هر چه که نیاز داشتید، می توانید از خدمه پرواز و مهمانداران هواپیما در خواست دهید. مهمانداران هواپیما راحتی، امنیت و آسایش شما مسافران را در طول پروازهای داخلی یا بین المللی، برایتان فراهم می کنند. در این مطلب صباسیر شما را با وظایف خدمه و مهمانداران پرواز آشنا خواهیم کرد.

خدمه پرواز ایرلاین ها چه کاری انجام می دهند؟

اینکه خدمه پرواز ایرلاین ها، چه مهارت ها و آموزش هایی را می بینند یا باید چه خصوصیاتی داشته باشند، برای هر ایرلاینی متفاوت است. با این وجود، مهمانداران هواپیما که شرایطی عالی دارند و برای ایرلاین های بزرگ کار می کنند، با مردم کشورهای مختلف سر و کار داشته و همچنین فرصت پرواز به کشورهای مختلف را هم دارند. خدمه و مهمانداران هواپیما در هر پروازی در واقع جزو بخش تجاری و تبلیغاتی آن ایرلاین محسوب می شوند. چرا که مستقیم با مسافران ارتباط داشته و به راحتی می توانند آن ایرلاین را تبلیغ کنند. با این حال، اصل وظیفه مهمانداران هواپیما، امنیت و راحتی مسافران را برقرار کرده و در نهایت رضایت مسافران را از پرواز با آن ایرلاین، به دست آورند. در مجموع می توان وظایف کلی خدمه پرواز و مهمانداران هواپیما را به شرح زیر نام برد:

  • در هنگام سوار شدن و پیاده شدن مسافران باید به آن ها خوشامدگویی بگویند و با روی باز به استقبال مسافران بیایند.
  • به مسافران محل نشستن و صندلی آن ها را نشان دهند. حواستان به افراد خاص همانند سالمندان، کودکان یا ناتوانان در پرواز باشد و توجهی ویژه به این افراد داشته باشند.
  • غذاها و نوشیدنی های مختلف را در هنگام پرواز سرو کنند. مهمانداران هواپیما باید تمام کارهای مربوط به پذیرایی را برای مسافران انجام داده و در صورت درخواست سفارش بیشتر از طرف مسافران، به آن نیز رسیدگی کنند.

  • شرایط مخصوص و یا بحرانی را تشخیص داده و بسته به آن شرایط عکس العمل های مربوطه را انجام دهند. به مسافران، تجهیزات و اطلاعات لازمه را بدهند و خونسردی خود را حفظ کنند.
  • نمایش و ارائه تجهیزات اضطراری و روش های ایمنی به مسافران
  • در صورت نیاز مهمانداران هواپیما باید بتوانند کمک های اولیه را در پرواز انجام دهند. برای این کار باید حتما از قبل آموزش های لازم را دیده باشند.
  • در برخورد با شرایط اضطراری دست پاچه نشوند. بسیار خونسرد عمل کرده و قدرت کنترل بحران را در میان مسافران ترسیده و هراسان داشته باشند.
  • در طول پرواز خدمه پرواز و مهمانداران هواپیما برای سرگرم شدن مسافران روزنامه ها، مجلات و دیگر سرگرمی ها را در اختیارشان قرار می دهند. می توانند پیشنهاد روزنامه یا مجله را به مسافر بدهند یا در صورت درخواست خود مسافر برای او لوازم سرگرمی همانند مجلات و … را فراهم کنند.
  • از جمله وظایف و کارهای خدمه پرواز، فروش کالاهای تجاری بدون مالیات و دنبال نمودن اهداف فروش برای برند مرتبط با ایرلاین و یا هر محصولی که دارند، است. در واقع پرزنت کردن یک محصول توسط مهمانداران هواپیما می تواند شیوه خوبی برای فروش آن محصول باشد.
  • پس از اتمام پرواز باید گزارش های پروازی را تمام و کمال پر کرده و به دفتر مربوطه ارائه دهند.

شغل مهمانداری از آن دسته شغل هایی است که هم توانایی فیزیکی و هم توانایی احساسی افراد را نیاز داشته و به چالش می کشد. مهمانداران هواپیما همچنین مسئولیت زیادی را بر دوش می کشند. بنابراین باید توانایی روبه رو شدن با این مسئولیت ها را داشته باشند. در واقع رفتار مهمانداران هواپیما با مسافران باید بسیار حساب شده و دیپلماتیک باشد، حتی زمان هایی که به خاطر پرواز بین کشورهای مختلف دچار گیجی اختلاف زمانی شده اند و زمان های طولانی ایستاده و مشغول به کار بوده اند.

بسیاری از ایرلاین ها، به دنبال مهمانداران هواپیمایی هستند که محل زندگی شان در اطراف فرودگاه مورد نظر آن ها باشد و در صورت تماس برای کار با آن ها، بتوانند به سرعت و در حالت کاملا آماده، خود را به فرودگاه و به محل کارشان برسانند. کار در این شغل می تواند بسیار خسته کننده باشد. چرا که هر مهمانداری باید، خود را برای ساعات کاری طولانی، به دور از خانواده و اجتماعش آماده کرده و حتی ممکن است، در هنگام تعطیلات نیز مجبور باشد خود را برای پرواز و کار آماده کند. با این وجود بسیاری از مهمانداران هواپیما از شغل خود راضی هستند. اگر از آن ها دلیلش را بپرسید به شما خواهند گفت که از دیدن افراد و ملیت های مختلف در پرواز و معاشرت با آن ها لذت می برند. همچنین لذت سفر به کشورهای مختلف و مقاصد مختلف در این شغل از جمله مزیت های آن است.

نحوه استخدام به عنوان کارمندان عمومی خدمه پرواز ایرلاین ها

اگر به دنبال این شغل هستید و همچنین می خواهید که برای ایرلاین های برتر دنیا کار کنید، باید شرایط لازم این شغل را داشته و سپس از طریق آژانس هایی که متخصص در استخدام خدمه پرواز هستند، اقدام کنید. این آژانس ها، بر طبق امکانات و نیازهای هر ایرالاین با آن ها قرارداد داشته و از سرتاسر دنیا خدمه پروازی آن ها را معرفی می کنند. کلاس های آموزشی برای مهمانداران هواپیما عموما توسط چنین آژانس ها و ایرلاین هایی برگزار می شود و شرکت در آن ها می تواند در استخدام شما، بسیار کمک کننده باشد

چه مهارت ها و آموزش هایی لازم است؟

در واقع برای این نوع شغل هیچ فرقی نمی کند که تحصیلات دانشگاهی داشته باشید یا تنها تا دیپلم مدرک گرفته باشید. تنها باید شرایط مورد نیاز این شغل را داشته باشید. حتی اگر مدرک تحصیلی مرتبط با یکی از شرایط این شغل دارید، باز هم می توانید برای استخدامی آن اقدام کنید. باید ظاهری عالی داشته باشید. از شرایط جسمانی خوبی برخوردار باشید. ورزشکار باشید. در حقیقت برای این شغل داشتن بدنی سالم و آمادگی جسمانی از تحصیلات آکادمیک مهم تر است. با این وجود، بسیاری از ایرلاین ها به دنبال افرادی می گردند که زبان انگلیسی و ریاضی آن ها خوب بوده و نمرات خوبی در این دو درس داشته باشند. افرادی که در شغل هایی همانند پرستاری، مهمانداری، هتلداری، مشاغل مربوط به جهانگردی و تورلیدری، صنعت گردشگری و … کار می کنند مهارت های لازم را برای برخورد با افراد مختلف کسب می کنند. برای مهمانداران هواپیما نیز، این توانایی بسیار اهمیت دارد و لازم است.

 

بسیاری از ایرلاین ها از خدمه پرواز و مهمانداران هواپیماهای خود می خواهند که حتما دوره های کلاس برای آموزش مواردی همچون امنیت در پرواز، مسائل مربوط به مهاجرت های قانونی و خدمات رسانی به مشتری و مشتری مداری را، آن هم قبل از پیوستن به سازمان آن ایرلاین، بگذرانند. همچنین یک سری واحدهای آموزشی اولیه و ابتدایی نیز هستند که به افراد مهارت های لازم برای این شغل را معرفی می کنند و روند استخدام را آموزش می دهند. گاهی بسیاری از آموزشگاه ها، دوره هایی را برگزار می کنند و در پایان دوره، مدرکی ارائه می دهند، که با داشتن آن مدرک به راحتی می توانید برای استخدام در ایرلاین مورد نظرتان درخواست دهید. حتی بسیاری از آموزشگاه ها، با شعار استخدام بعد از آموزش به دنبال علاقه مندان به این رشته می روند. اگر می خواهید که با آموزشگاه های ایرانی که به آموزش پرواز و خلبانی می پردازند آشنا شوید، مطلب مراکز آموزش خلبانی در ایران را در مجله الی گشت بخوانید.

 

مهم ترین مهارت برای مهمانداران هواپیما

  • مهارت در برقراری ارتباطی عالی
  • مهارت های عالی در ارتباط های شخصی
  • توانایی داشتن آرامش در شرایط اضطراری یا توانایی ارتباط برقرار کردن با مسافران بد خلق
  • توانایی عالی در حواسی همچون شنوایی و بینایی
  • برخوردار بودن از سلامت عمومی و تناسب اندام- بسیاری از ایرلاین ها در شرایط استخدامی خود به دنبال افرادی هستند که بتوانند به راحتی حدود ۲۵ متر را شما کنند.
  • توانایی شاد بودن و لبخند زدن آن هم بعد از ساعت ها کار و پرواز در ارتفاع و آن هم با پرواز با وجود اختلاف زمانی بسیار.
  • توانایی برخورد قاطعانه داشتن

بسیاری از ایرلاین ها شرایط دیگری را هم برای استخدام مهمانداران هواپیما در نظر می گیرند. ممکن است که این شرایط، شامل حداقل/حداکثر قد و وزن باشد. بسیاری از ایرلاین ها، افرادی را که تاتو های برجسته و نمایان دارند یا پیرسینگ انجام داده اند، استخدام نمی کنند. همچنین افرادی که حتی با پوشیدن یونیفرم همچنان جذاب و باهوش باشند در اولیت استخدامی ایرلاین ها هستند.

اگر به دنبال استخدام در ایرلاین خاص به عنوان یکی از اعضای مهمانداران هواپیما و خدمه پرواز هستید و شرایط بالا را به علاوه محدودیت سنی اعلام شده از طرف ایرلاین مربوطه را دارید، می توانید برای یکی از شغل های رویایی دنیا، یعنی مهمانداری هواپیما درخواست دهید.

الی گشت با بسیاری از ایرلاین های دنیا همکاری داشته و اگر به دنبال پرواز به غربی ترین یا شرقی ترین کشور دنیا هستید، می توانید بلیط هواپیما و پرواز خود را از الی گشت آن هم به صورت آنلاین، خریداری کنید. همچنین اپلیکیشن صباسیر بر روی گوشی شما، تمام کارهای مربوط به خرید را آسان تر نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *