اطلاعاتی در مورد کلیدهای داخل کابین خلبان

حتما بارها با خود فکر کرده اید که کلید های داخل کابین خلبان چه وظیفه ای دارند؟آیا واقعا خلبان در طول پرواز از تمام آن ها استفاده میکند؟

اخیرا خلبان یکی از شرکت های معروف هواپیمایی در جواب این سوال که آیا خلبان در طول پرواز به تمام این دکمه ها نیاز دارد گفته بود : بله ،حتی اگر از تمام این دکمه ها استفاده نکنیم ، باز هم هدفی برای قرار دادن آنها در کابین وجود داشته.

برخی از  دکمه های کابین خلبان به دستور بخش کنترل ترافیک هوایی مورد استفاده قرار می ‌گیرند.برخی مسول کنترل سیستم گرم کننده پا هستند که در بعضی هواپیماها وجود دارند و در پروازهای طولانی به کار می آیند .بسیاری از سوئیچ‌ ها و دکمه ها در پشت صندلی افسر اول قرا داده شده‌ اند که به منظور تنظیم مجدد کامپیوتر و غیرفعال‌ کردن بعضی بخش ‌های هواپیما مورد استفاده قرار میگیرند.

شرکت های هواپیماسازی بزرگی همچون شرکت بوئینگ و شرکت ایرباس به منظور ایجاد حداکثر میزان کاربرپسندی هواپیماها را به نحوی می‌ سازند که تمامی این موارد شامل توضیحات و علامت ‌ها کنار هر دکمه ی هواپیما قرار گیرد تا  امکان تشخیص آن ها را آسان تر نماید.در این حالت حتی خلبانان کم تجربه هم از ابتدا به راحتی با کاربرد این دکمه ها آشنا می شوند.

برخی دکمه های کابین خلبان مرتب در حال استفاده هستند . اما بعضی دکمه ها هستند که خلبانان دعا میکنند هرگز نیاز به استفاده از آنها ایجاد نشود.

قبل ترها سیستم هواپیماها  آنالوگ بودند ولی در هواپیماهای مدرن  برای کنترل نمودن هواپیما خلبان پرواز باید  حتما از کامپیوتر کمک بگیرد. کامپیوتر  خود کار تجهیزات هواپیما را در طول پرواز بررسی میکند تا از درستی دکمه های کابین خلبان مطمئن شود.

توجه داشته باشید سیستم ها و دکمه های مرتبط با اتو پایلوت (Auto Pilot) برای کنترل نمودن خود کار هواپیما در مسیرهای طولانی مورد استفاده قرار میگیرند . در این حالت خلبان فقط بر مسیر حرکت نظارت میکند.

برخی از دکمه های هواپیما عبارتند از: صفحه نمایش سیستم های موتوری ، استارت موتور، قطب نمای مغناطیسی یدکی،اهرم کنترل فلاپ ها، نشانگر سرعت هوا، اهرم باز و بسته کردن چرخ، رادیوی VHF، قطب نمای رادیویی ،اهرم تنظیم نیروی پیشران موتور، EADI ، ترمز پارک کردن، نشانگر آتش موتور و از کار انداختن آن،  و ارتفاع سنج می باشد. 

 کمی بالاتر در همین متن گفتیم که در بین دکمه های کابین خلبان چند دکمه وجود دارد که خلبانان قبل از پرواز آرزو می کنند که هیچ وقت از آن دکمه ها استفاده نکند. این کلیدها عبارتند از: دکمه ی فرود در آب ، دستگیره ی آتش، دکمه ی فرستنده ی کد ۷۵۰۰، کلید اکسیژن مسافر و دستگیره ی دنده ی اضطراری. کشیدن دستگیره ی آتش یعنی این که آتش سوزی در یکی از موتورهای هواپیما به وقوع پیوسته است.با کشیدن این دستگیره جریان سوخت به موتورها متوقف می شود در نتیجه آتش خاموش می شود.

دکمه فرود در اب هم برای زمانی است که خلبان بخواهد هواپیما را در آب فرود بیاورد.در این حالت تمام دریچه های باز ورود هوا به داخل کابین توسط این سوییچ بسته شده و هواپیما مدت بیشتری می تواند شناور بماند اما مانع غرق شدن هواپیما نمی شود.

دکمه ی فرستنده ی کد ۷۵۰۰ هم نشان می دهد که هواپیما در حال ربوده شدن است. ارسال این کد مرکز کنترل را از وضعیت هواپیما مطلع می سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *