؛ میراث ایرانیان در شهر دبی؛ معرفی محله بستکیه دبی

محله بستکیه دبی | Al Bastakiya

یکی از زیباترین محله های دبی، محله بستکیه دبی یا الفهیدی میباشد. این محله با بناهایی کاهگلی یا آجریو معماری زیبا   شما را به یاد محله های قدیمی در جنوب کشور ایران می اندازد. می توانید بادگیرهایی همانند بادگیرهای بوشهر ،یزد وکرمان را در این محله از دبی ببینید. محله ای که در کنار نهر و کانال دبی قرار گرفته و هر گردشگری را به سمت خود مجذوب می کند. در مجله صباسیر با جاذبه های گردشگری این محله زیبا(بستکیه دبی) به همراه گوشه ای از جذابیت های دیگر آن و تاریخ بستیکه آشنا می شوید.

محله ی قدیمی دبی

دبی زمانی یک شهر خواب آلود با یک بندر قدیمی و مهم برای تجارت دریایی بود. رشد شهر دبی در ابتدا از نواحی نهر دبی (خور دبی) شروع شد. منطقه ای که اکنون از آن به عنوان محله قدیمی یا دبی قدیم یاد می شود. هم اکنون محله قدیمی که با نام محله بستکیه دبی هم معروف است، توانسته خود را با دنیای مدرن امروز وفق داده و پیشرفت نماید. اگر در تور دبی شرکت کرده اید یا اینکه به تنهایی وارد این شهر شده اید، به شما پیشنهاد می دهیم که حتما به دیدن این محله بروید. محله ای که توسط ایرانیان مقیم دبی ساخته شده استو حال و هوایی متفاوت نسبت به باقی شهر دارد.  با قدم زدن در کوچه پس کوچه های آن و خرید از مغازه های صنایع دستی می توانید یکی از بهترین روزهای سفر دبی خود را رقم بزنید.

سوار یک آبراه (abra)، قایق سنتی دبی شوید و در طول نهر دبی پیش بروید تا به محله بستکیه دبی وارد شوید. این محله، قدیمی ترین منطقه مسکونی دبی بوده که در اواخر قرن نوزدهم توسط صیادان مروارید و تاجران ثروتمند پارچه از بستاک ایران در اینجا تاسیس شد. امروزه محله بسکتیه دبی یا محله الفهیدی دبی مضامین عجیب دنیای قدیم را در خود داشته و به نمایش می گذارد.

در حالی که در میان کوچه های پر پیچ و خم محله بستکیه دبی پیاده روی می کنید، ساختمان های آجری رنگی ساخته شده با مرجان، کاهگل، گچ و چوب نخل را خواهید دید. هنگامی که به بناها، نگاه می کنید متوجه می شوید که خانه ها با برج ها یا همان بادگیرهایی زیبا تزئین شده اند. این بادگیرها وظیفه انتقال هوای تمیز و خنک را به شیوه سنتی به درون ساختمان ها دارند.

در نتیجه، باعث تهویه هوا در محیط درون خانه ها می شوند. یک اختراع قدیمی ایرانی که باعث خنک شدن اتاق های خانه می شود.  اکثر درهای چوبی که روبروی خود خواهید دید، شما را به درون هتل ها، کافه ها و گالری ها راهنمایی خواهد نمود. بنابراین به راه خود ادامه دهید و محله قدیمی دبی را کشف کنید.

 

گالری های هنری در محله بستکیه دبی

هنگامی که در این محله پرسه می زدید، از قسمت هنری آن هم دیدن کنید. فروشگاه XVA یکی از گالری های دائمی و برجسته در خاورمیانه است که در محله بستکیه دبی واقع شده است. در این گالری آثاری از هنرمندان مشهور عرب به معرض نمایش گذاشته شده است.این بنا همچنین هتل نیز هست. پس توریست ها و گردشگران بسیاری هم در آن خواهید دید.

یکی از فضاهایی که بایستی ببینید، قدیمی ترین فضای هنری دبی یعنی گالری مجلس (the Majlis Gallery) است. این گالری برتر هنری، شهرت خوبی برای نمایش آثار هنری دارای کیفیتی بالا از سراسر جهان دارد و هنرمندان منطقه ای بسیاری را به عرصه بین الملل معرفی نموده است.

در اطراف این گالری می توانید در خانه چای عربی دلنشین توقفی داشته و صبحانه ای مفصل سفارش دهید. آب میوه و شربت لیموی تازه و نعناع در حیاط باصفای آن سفارش دهید. یا اینکه بین غذای سبک غربی یا عربی و بیش از ۱۵۰ نوع چای انتخاب کنید.

فستیوال ها و جشن های برگزار شده در محله بستکیه دبی

اگر در ماه مارچ (اواسط اسفند تا اواسط بهار) به دبی سفر کنید و شانس با شما باشد، می توانید از نمایشگاه سالانه د سیکا (the SIKKA Art Fair) دیدن کنید. این نمایشگاه همزمان با هفته هنر دبی که هر ساله برگزار می شود، بوده و جشن و اتفاقی بسیار دیدنی است. در جشنواره د سیکا می توانید در ورکشاپ های متعدد ثبت نام کرده و شرکت کنید. همچنین می توانید از نمایشگاه های هنری متعدد بازدید داشته باشید یا با هنرمندان مجموعه، صحبت کنید.

مجموعه ای از نمایشگاه های هنری و اجرایی ایجاد شده توسط هنرمندان با استعداد امارات متحده عربی (محلی و ساکنان کلی دبی به طور یکسان) در این جشنواره، پیدا خواهد کرد.

 

مرکز فرهنگی The SMCCU

یکی از جذاب ترین مکان هایی که در محله بستکیه دبی قرار گرفته است، مرکز تفکر فرهنگی شیخ محمد (the Sheikh Mohammed Centre for Cultural Understanding) یا به اصطلاح The SMCCU است. یادتان باشد که حتما به این مرکز بروید. برنامه های مهمان نوازی، گردشگری و حتی برنامه ها و جشن هایی که در این مرکز ارائه می شوند، بسیار سرگرم کننده هستند.

بیشتر این برنامه ها و سرگرمی ها برای بالا بردن دانش و اطلاعات فرهنگی گردشگران و بازدید کنندگان است. ورود به این مرکز برای همگان باز است و هر گردشگری به راحتی می تواند به دیدن این مرکز برود و هر سوالی که دارد، بپرسد. خواه وسال های فرهنگی باشد و خواه مذهبی.

شاید بتوان بهترین مکان در دبی را که بتوان راجع به فرهنگ، تاریخ و مذهب مردمان این دیار دانست و یاد گرفت، این مرکز فرهنگی نام برد.

همچنین برای اینکه یک تجربه از فرهنگ و زندگی مردم این دیار داشته باشید، می توانید با تورهای بازدید از مسجد جمیرا (the Jumeirah Mosque) همراه شوید.

در این مکان (The SMCCU) حتی می توانید انواع غذاهای سنتی، خانگی عرب و بادیه نشینی را سفارش داده و درون چادرها و خیمه های سیاه رنگ عربی میل کنید. تمام این غذاها در طول روز پخته می شوند. با این حال، به شما پیشنهاد می دهیم که یک بعد از ظهر و پس از گشت و گذار در محله بستکیه دبی به این چادر ها رفته و در ضیافت شامگاهی آن ها شرکت کنید. در این ضیافت، از شما با بهترین غذاها و شیرینی ها پذیرایی می شود.

نشستن درون چادرهای سیاهی که از موی بز بافته شده و با خطوط کرم رنگ نواری تزئین شده است، فرش های دستباف ایرانی و تکیه دادن به متکاهای آن، بسیار لذت بخش است. از قهوه عربی هم، در این چادرها حتما سفارش دهید.

 

موزه الفهیدی در محله بستکیه دبی

یکی از پربازدیدترین جاذبه هایی که در دبی وجود دارند، قلعه الفهیدی است. بسیاری از گردشگرانی که وارد دبی می شوند، به دیدن این قلعه تاریخی که در دهه ۱۷۰۰ ساخته شده است، می روند. قلعه الفهیدی را می توان قدیمی ترین سازه و ساختمان در دبی دانست که برای اهداف نظامی از آن استفاده می شده است. این بنای بزرگ آهکی در اصل با مرجان ها و پوسته های موجودات دریایی همانند صدف ها ساخته شده است که با آهک به یکدیگر متصل شده اند. در طول قرن ها، این قلعه به عنوان یک بنای دفاعی استفاده شده است. اگر وارد آن شوید می توانید به دیدن بخش ها و فضاهای مختلف آن رفته و حتی در بازار آن خرید کنید.

در این قلعه که درون محله بستکیه دبی واقع شده می توانید به دیدن اتاق هایی با کاربری زندان یا انبار ذخیره سازی مهمات بروید. همچنین یک دفتر و اتاق کار به همراه محل اقامتی برای حاکم دبی در آن ساخته شده است. در سال ۱۹۷۱ این فضا و کل قلعه را به موزه دبی تبدیل نمودند. پس همانطور که موزه را بازدید می کنید می توانید خود را تصور کنید که در زمان سفر کرده اید و در دنیای گذشتگان قدم می زنید.

از خانه سلاح های سنتی، آثار باستانی که از مردمان امارات متحده عربی و همچنین آفریقا و آسیا باقی مانده اند و نمایشگاه هایی از شیوه زندگی قدیمی دنیای غرب را در آن می توان تماشا کرد. در این میان شیوه های قدیمی که برای غواصی و جمع آوری مروارید از دریای عمان استفاده می شده به همراه شیوهای کشاورزی را می توانید ببینید و با آن ها آشنا شوید. وسایل درون حیاط این موزه، می تواند اطلاعات بسیاری جالبی را در اختیار شما بگذارد.

آیا به غذاهای عربی علاقه دارید؟ می توانید در طول گشت روزانه خود و برای ناهار یا شام خود، به محله بستکیه دبی بروید. در رستوران های این محله و در هنگام شب می توانید بهترین و خوشمزه ترین غذاهای عربی را سفارش دهید.

یا اینکه به سمت نهر دبی رفته و سوار یکی از قایق های بومی عرب ها به نام داو (dhow) شوید. در این قایق ها، نه تنها می توانید از کروز بر روی نهر لذت ببرید؛ بلکه می توانید در همان حین، غذای خود را هم سفارش دهید. همچنین برنامه های سرگرمی متفاوتی در این قایق ها برای شما در نظر گرفته شده است. اجرای موسیقی زنده از جمله این برنامه هاست.

نهر دبی در کنار محله بستکیه دبی پر از جاذبه های فرهنگی متعدد است که هر گردشگری را به تعجب وا می دارد. پس از اینکه با منطقه تاریخی الفهیدی آشنا شدید، می توانید به دیدن موزه و الشندغه (Shindigha) بروید. منطقه حکومتی دبی یعنی دیوان (the Diwan)، مسجد گرند و بازار قدیمی شلوغ دبی هم در اطراف نهر و کانال این شهر قرار گرفته اند که می توانید به دیدن آن ها بروید.

منبع: theculturetrip.com

فیلتر دسته:

فیلتر درجه هتل:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *