چطور یک فیل ۵ تنی را با هواپیما جابه جا می کنند؟

جابه جایی حیوانات با هوایپما

بسیاری از پارک های ملی و طبیعی به دنبال خرید فیل های آفریقایی از کشورهایی همانند زیمباوه برای گسترش پارک های خود هستند. در نتیجه جابه جایی حیوانات با هوایپما به این کشورها الزامی است. کشور زیمباوه به خاطر رو به رو شدن با معضل خشکسالی و خطرات کم آبی و کمبود غذایی که برای مردم و مخصوصا حیات وحش اتفاق افتاده است، اقدام به فروش بسیاری از حیوانات کشور خود نموده است. در این میان، جابه جایی حیوانات با هواپیما بسیار طرفدار داشته و حتی فیل را نیز هوا می کنند. برای اینکه بتوانید فیلی را با هواپیما به نقطه ای دیگر منتقل کنند باید یک سری نکات را بررسی و رعایت کنند. در این مطلب چگونگی جابه جایی حیوانات وحشی مانند فیل را با هواپیما در کشور زیمباوه و به مقصد کالیفرنیای شمالی شرح می دهیم. پس با داستان جالب این جابه جایی حیوانات عظیم الجثه با هواپیما آشنا شوید. هر کشوری که برای خرید حیوانی علاقه مند باشد باید، فرم مربوطه آن را پر کرده و به دفتر زیمپارک هارار بفرستد.هر چند این داستان مربوط به سال ۲۰۱۶ است اما جابه جایی فیل با هواپیما می تواند موضوعی جذاب باشد.

حیوانات برای فروش در کشور زیمباوه

حیواناتی از قبیل شیرها، ایمپالاها، زرافه ها و فیل ها در لیست حیواناتی قرار داشتند که به فروش می رسیدند. تنها کافیست که زرافه ای را درون یک هواپیما تصور کنید. بر طبق قانون CITES تجارت و خرید فروش فیل ها قانون بوده و هر فیلی با قیمتی حدود ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار دلار بسته به نژاد آن، به فروش می رسد.

کشور زیمباوه برای فروش فیل ها بسیار اقدام کرده است. به طور مثال در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۴ بچه فیل را به پارک سافاری چیملانگ به فروش رساند. این پارک با تمی برای حیوانات وحشی ساخته شده و در استان گوانگژو چین قرار دارد. پس از آن در ماه مارچ این پارک به دولت زیمباوه درخواست خرید حدود بیشتر از ۱۳۰ فیل آفریقایی دیگر را ارائه داد. در نتیجه مقامات زیمبابوه، پرونده برنامه های خود را برای فروش حیوانات وحشی کشورشان دوباره باز کردند. اوپه موچینگوری Oppah Muchinguri، وزیر محیط زیست، منابع آبی و آب و هوا در زیمبابوه، در ماه ژانویه روز چهارشنبه آن سال اعلام نموده: “اکوسیستم ما نمی تواند چنین تعداد زیادی از حیوانات را اداره کند. پس بهتر است فیل ها و دیگر حیوانات را به افرادی که مایل به مراقبت از آن ها هستند، صادر کرده و به فروش برسانیم.”

اینکه کشور زیمباوه چه تعداد فیل دارد، چندان معلوم نیست با این حال موچینگوری اعلام کرده است که حدود ۸۰ هزار فیل آفریقایی در این کشور زندگی می کنند. سازمان حفاظت بین الملل محیط زیست و حیوانات تعداد فیل های زیمباوه را حدود ۴۵ هزار فیل عنوان کرده است. از آنجایی که عملیات شکار و حمل و نقل یک فیل عظیم الجثه بسیار سخت است اما آنچه را که از این عملیات ها و در جابه جایی حیوانات با هواپیما در ادامه می آید می تواند کمی شفافیت این موضوع را بیشتر نماید.

عملیت شکار فیل

برای اینکه بتوانید جابه جایی حیوانات با هوایپما را انجام دهید، ابتدا باید حیوان را سالم، زنده و بدون هیچ آسیبی شکار کنید، مخصوصا اگر آن حیوان فیل باشد. برای شکار فیل ابتدا آن را با پرواز هلیکوپتر به میان گله فیل ها، از دسته اش جدا می کنند. در این هنگام افرادی که در ون جیپ و در نزدیکی فیل قرار گرفته اند، به فیل سرگردان و جدا افتاده بیهوش کننده شلیک می کنند. نام این نوع آرام بخش اتورفین یا M99 است. حدد ۱۰ دقیقه طول می کشد تا یک فیل عظیم الجثه بیهوش شود. سپس چشمان او را می بندند و از شکار خود نمونه خون می گیرند. به فیل بعد از مدت ۲۰ دقیقه پادزهر ماده بیهوشی زده می شود. هنگامی که فیل کم کم بر روی پای خود بتواند بایستد زمانی است که او را سوار بر کانتینر گذاشته و به سمت پناهگاه می برند. کانتینرهایی که فیل ها را درون آن قرار می دهند از جنس فلزی بسیار محکم و سخت ساخته می شوند. هر چند وجود فیل در این کانتینرها بسیار خطرناک است و حیوان را باید هر چه سریع تر به مقصد رساند.

برای جابه جایی حیوانات با هوایپما قوانینی وجود دارد. به عنوان نمونه قفسی که حیوان در آن قرار داده می شود باید به اندازه ای بزرگ باشد تا حیوان بتواند به راحتی در آن ایستاده یا حرکت کند. همچنین باید مکانی برای قرار دهی غذا و آب حیوان بدون اینکه ظرف چپه شود، وجود داشته باشد.

آموزش و بوروکراسی

فیل را با یک کامیون به یک محوطه فضای باز به نام بوما-سواحیلی boma—Swahili برای تطابق پذیری بیشتر برده و در انجا برای چندین ماه نگهداری می کنند. در طول این دوره، فیل برای آسان تر شدن جابه جایی با هوایپما و مسافرت خود، نیاز به آموزش است. دی جی اسشوبرت DJ Schubert، زیست شناس حیات وحش برای موسسه رفاه حیوانات می گوید:” باغ وحش ها یا مقامات کشور مقصد معمولا مربیانی را برای کاهش ترس و استرس فیل ها و آماده شدن برای جابه جایی با هواپیما از قبل پیش فیل مورد نظر می فرستند.

این مربیان، دستورات مهم را به فیل ها را آموزش می دهند و آن ها را برای شناسایی هر گونه بیماری آزمایش می کنند. این آموزش ها می تواند با تغذیه درست و تقویت روحیه مثبت فیل یا با بند و سایر وسایل آموزشی دردناک انجام شود. در حالی که فیل ها تحت آموزش های جابه جایی خود قرار می گیرند، کشورهای میزبان کارهای اسناد مربوطه را پیگیری می کنند.

 

حیوانات وحشی در هواپیما

برای جابه جایی حیوانات با هوایپما ابتدا باید یک سری کاغذبازی ها انجام شود، مخصوصا اگر آن حیوان فیل آفریقایی باشد. فیل ها درون کانتینر بیهوش می شوند، بر روی کامیون های باربری قرار داده شده و سپس به فرودگاه بین المللی هرار Harare International Airport در شمال شرقی کشور فرستاده می شوند. برای جابه جایی حیوانات با هوایپما از هواپیماهای بزرگ حمل و نقل هوایی یا هواپیماهای نظامی مربوط به نیروی هوایی استفاده می شود. طراحی داخلی هواپیماها را بازسازی و اصلاح می کنند و فضایی را به نسبت ظاهر و جثه حیوان و حضور دامپزشکان و نگهبانان انجام می دهند. در جابه جایی حیواناتی مانند فیل ها با هوایپما حتما یک سری از کارها باشد انجام شود. به طور مثال ۲۴ فیل را به چیملانگ Chimelong بردند و آن ها حدود ۴۸ ساعت در راه و جابه جایی بودند.

 

خطرات جابه جایی فیل با هواپیما

اد استوارت، یکی از بنیانگذاران PAWS که سازمانی غیر انتفاعی به منظور بهبود حیوانات زخمی شده یا حیوانات یتیم شده شکل گرفته است، بسیاری از حیوانات را از موقعیت های ناگوار به پناهگاه حیات وحش کالیفرنیای شمالی خود یعنی ARK 2000 نقل مکان کرده است. او به جابه جایی حیوانات با هوایپما “عملیات نظامی” داده است. همچنین تاکید می کند که در طی این جابه جایی ها، هرگز هیچ حیوانی جان خود را از دست نداده یا مجروح نشده است. با این حال امکان چنین اتفاقی را هم انکار نمی کند.

اد استوارت می گوید: “فیل ها به خاطر تنگی فضا و قفسی که درون آن قرار گرفته اند یا از لغزش و افتادن از خستگی، می توانند از خفگه شده و بمیرند. در جابه جایی حیواناتی همانند فیل با هوایپما  امکان از بین رفتن ارگان های داخلی بدن آن ها وجود دارد. عموما کانتینرها برای اینکه فیل ها بنشینند یا به پهلو دراز بکشند، بسیار تنگ و کوچک است. فیل ها در کانتینر تنها می توانند بر روی پاهای جلویی خم شده یا بر روی پاهای عقبی شان بنشینند. اگر این اتفاق در هواپیما رخ دهد، هیچ کس نمی تواند کمکی انجام دهد و جابه جایی حیوانات در هواپیما به این شکل بسیار خطرناک است. چرا که افتادن فیل در هواپیما می تواند موقعیتی اورژانسی باشد.

 

یاتا در دستورالعمل های خود تأکید می کند که در تمام جابه جایی حیوانات با هوایپما در هنگام فرود و صعود و همچنین در طول پرواز باید در آرامش و به دور از استرس قرار داشته باشند و به آن ها آب  غذای کافی داده شده باشد. در غیر این صورت، آن ها می توانند به راحتی دچار تشنگی و کم آبی شوند یا به آن ها شوک وارد شود. این موضوع در مورد فیل ها که جثه ای بزرگ و روحیاتی حساس دارند، بسیار صدق می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *