چرا در سفرهای هوایی دچار گوش درد می شویم؟ درمان آن چیست؟

گوش درد در هواپیما

اصولا این که در مسافرت های هوایی از زمین و جاذبه اش فاصله می گیریم و همین مساله بر شنوایی ما تاثیر می گذارد شاید سریع ترین جواب برای سوالی که در ابتدا پرسیده ایم باشد ولی بی شک عوامل دیگری هم دخیل هستند که ما به شما پیشنهاد می کنیم تا هم با آن ها آشنا شوید و هم از این مهم تر بیایید تا راه درمان ان را کشف نماییم. 

معمولا به این صورت است که در هنگام بلند شدن و نشستن هواپیما در گوش صدای ریزی از بوق ممتد و حالتی از گرفتگی ممکن است احساس نماییم. گوش از سه قسمت مختلف تشکیل شده است که عبارتند از:گوش بیرونی، لاله ی گوش و کانال گوش که مجموعاً گوش بیرونی را تشکیل می ‌دهند. کانال گوش بن بستی است که به پرده ی گوش ختم می ‌شود.

گوش میانی؛ پرده ی گوش و استخوانچه ‌های گوش به علاوه فضای پشت پرده ‌گوش، گوش میانی را تشکیل می ‌دهند. این قسمت از گوش نسبت به تغییرات زیاد فشار محیط می ‌تواند بسیار آسیب‌ پذیر باشد. و در نهایت گوش داخلی؛ منطقه ‌ای است که سلول‌های عصبی شنوایی و تعادلی را در خود جای داده است.

گوش میانی، عامل مشکلات گوش، حین سفر است. گوش میانی به شکل حفره ‌ای در داخل استخوان گیجگاهی است که نسبت به تغییرات فشار محیط حساس و آسیب ‌پذیر است. هر چه از سطح زمین بالاتر که می رویم، فشار هوا کمتر می ‌شود.

پس به هنگام اوج گرفتن هواپیما فشار محیط کمتر از فشار گوش میانی کسی که در هواپیما است، می ‌شود که البته در افراد سالم افزایش فشار گوش میانی از طریق عضوی به نام شیپور استاش مستهلک می ‌شود تا فشار دو طرف پرده ی گوش برابر شود که البته در ادامه درباره ی آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

به هنگام تیک آف هواپیما، تمامی اتفاقاتی که گفتیم، برعکس می شود و در نتیجه ی آن، فشار گوش میانی کمتر از فشار محیط می ‌شود که برای جبران، باید شیپور استاش باز شده و از طریق حلق به پشت پرده گوش هوا رسانده و فشار دو طرف پرده را یکسان کند.

در واقع گرفتگی گوش در هواپیما که ممکن است حتی تا آخر سفر با شما باشد به علت وارد شدن فشار به پرده صماخ و سایر بافت ‌های گوش میانی می باشد و زمانی اتفاق می افتد که هواپیما سرعت ارتفاع خود را تغییر داده و در نتیجه فشار هوا، گوش میانی و فشار هوای محیط از تعادل به سرعت خارج می گردد.

با این که ممکن است که روش‌ هایی مانند خمیازه کشیدن، آدامس جویدن یا غذا خوردن می توانند حالت پیش آمده را از بین ببرند اما مواردی هم وجود دارد که درد شدید گرفتگی گوش در هواپیما آزار دهنده شود و احتیاج به درمان های پزشکی باشد!

به صورت کلی نشانه های گرفتگی گوش عبارت است از: احساس ناراحتی یا درد گوش، ‌احساس پُری و صدا در گوش و یا حتی کم شدن شنوایی. اگر گرفتگی گوش در هواپیما برای چندین ساعت طول بکشد یا گرفتگی گوش شدید شود ممکن است حتی حالت های بدتری همچون: درد شدید، ‌احساس فشار در گوش، زنگ زدن گوش، سرگیجه، استفراغ و خون ریزی از گوش. در واقع برای این که پرده ی گوش مرتعش شود، باید فشارهای گوش میانی با فشار هوای محیط خارج برابری کند.

در حالت عادی، بافت‌ های گوش میانی به آرامی هوا را جذب خود می ‌کنند. این عمل در واقع موجب ایجاد فشار هوای مناسب در سمت داخل پرده ی گوش نسبت به خارج می‌ شود. وقتی که در هواپیما نشسته اید و هواپیما اوج می‌ گیرد یا حتی فرود می ‌آید، فشار هوای محیط کابین هواپیما به سرعت دچار تغییر می شود و همین باعث بر هم خوردن توازن می شود.

در واقع می توان به زبانی ساده تر گفت که هر وضعیتی که موجب بسته شدن مجرای گوش و محدودیت عملکرد آن شود در واقع می ‌تواند خطر گرفتگی گوش در هواپیما را به شکل صدمات خطرناک به گوش و یا حال عمومی مسافر را افزایش دهد. در بیشتر افرادی که سوار هواپیما هستند، گرفتگی گوش توسط خود فرد می تواند برطرف شود.

وقتی علائم باقی بمانند ممکن است نیاز به درمان ‌هایی در فرد وجود داشته باشید تا فشار گوش متعادل شود و علائم گوش درد در کمترین زملن ممکن برطرف شود. اگر شما کارتان به پزشک معالج بکشد، در واقع وی به شما داروهایی را می ‌دهد تا شما بتوانید وضعیت موجود را به کمک آن ها تغییر دهید.

این داروهای گوش عبارتند از: اسپری بینی دکونژستانت، دکونژستانت خوراکی و آنتی‌ هیستامین‌ های خوراکی البته یکی از روش های بسیار ناسب این وضعیت است و تجویز می گردد از طرف دکتر معالج، مانور والسالوا نامیده می‌ شود.

برای استفاده از آن باید بینی خود را گرفته دهان خود را بسته و به آرامی هوا را به داخل دهان خود بینی خود فشار دهید مانند وقتی که می ‌خواهید فین کنید. وقتی داروها عملکرد مجرای استاش را بهبود بخشیدند این مانور می ‌تواند با فشار مجرا را باز .کند

حال این سوال اساسی پیش می آید که چه کار کنیم تا گوش‌ های مان در پرواز نگیرد؟

این نکات می توایند به شما کمک کند تا در هنگام پرواز با کمترین مشکل در زمینه ی گرفتگی گوش هایتان مواجه شوید. در هنگام بلند شدن یا به زمین نشستن هواپیما خمیازه بکشید یا چیزی بخورید. برای این کار به طور مثال خوب است که آب ‌نبات بخورید یا آدامس بجوید. در هنگام نشست و برخواست هواپیما نخوابید.

اگر در این مواقع بیدار باشید می‌ توانید با احساس فشار روی گوش از روش‌ های پیشگیری ‌کننده استفاده کنید. آب کافی در قبل و ابتدا و اواخر پرواز بنوشید. مصرف آب کافی از تحریک محرک های بینی و گلو جلوگیری کرده و به عملکرد بهتر مجرای گوش کمک می‌ کند.

نوشیدنی های کافئین دار نخورید زیرا آب بدن شما را کم می کنند و ضمنا، عروق خونی را تنگ می ‌کنند و می ‌توانند باعث افزایش خطر پارگی مویرگ‌ های گوش شوند. برای جلوگیری از حالت گرفتگی می توانید به کارهای مختلفی رجوع نمایید.

به طور مثال بیمارانی که سابقه ی عفونت در دستگاه فوقانی تنفسی را دارند باید نیم ساعت قبل از نشستن پرواز از قرص های آنتی هیستامین استفاده کنند. جویدن آدامس، به دهان گرفتن پستانک توسط نوزادان یا حتی کودکان نیز باعث به کارگیری عضلات بلع و جلوگیری از گوش درد در هنگام سفر می شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *