هیچ وقت این غذاها را قبل از پرواز نخورید!

تغذیه صحیح پرواز

سفر هوایی و پرواز با هواپیما هم مثل سایر سفرها فوت فن های خاص خود را دارد و برای اینکه یک مسافر حرفه ای باشید بهتر است با این نکات آشنا شوید. برخی افراد ممکن است همچنان هنگام پرواز استرس داشته باشند و برخی دیگر ممکن است مشکلات گوارشی و مانند آن پیدا کنند. بسیاری از مسافران مثل تمام سفرهای دیگر کوله باری از خوراکی و تنقلات با خود به داخل هواپیما می برند تا در طول پرواز حوصله شان سر نرود و سرگرم شوند! اما باید بدانید که سفر هوایی و به ویژه پروازهای طولانی به دلیل شرایط خاص ارتفاع و فشار هوا الزامات خاص خود را دارد و برخی از اسنک ها و تنقلات محبوب را بهتر است مصرف نکنید. در ادامه با صباسیر همراه باشید تا با نکات تغذیه صحیح پرواز آشنا شویم.

 

بدترین غذاها قبل از پرواز

به گفته کیت اسکارلاتا، متخصص تغذیه و نویسنده کتاب های پرفروش در زمینه تغذیه و غذا یکی از مشکلات اصلی مردم در پرواز و به ویژه پروازهای طولانی مشکلات گوارشی است. خوشبختانه با رعایت برخی نکات تغذیه ای می توانید تا حد زیادی از این مشکلات جلوگیری کنید و سفری آرام و لذتبخش را تجربه کنید. بسیاری از این تنقلات را ما همیشه مصرف می کنیم و شاید به ذهنتان هم نمی رسد که ممکن است عامل اصلی ناراحتی های گوارشی شما این قبیل مواد باشند. البته به این موضوع توجه داشته باشید که رعایت این نکات تغذیه ای بیشتر در پروازهای طولانی که بیش از ۴-۵ ساعت طول می کشند کاربرد دارند. چون پرواز طولانی مدت به دلیل مدت زمان طولانی سفر بدن ما را با مشکلاتی مواجه می کند، به همین دلیل اگر پرهیزهای غذایی هم نداشته باشیم ممکن است به این مشکلات اضافه شود. اما اگر پروازتان تنها ۱-۲ ساعت طول می کشد احتمالا خیلی با مشکل مواجه نخواهید شد یا حداقل این مشکلات قابل تحمل است و خیلی آزاردهنده نیستند.

 

غذاهای پروتئینی حاوی سولفور

مصرف غذاهای پروتئینی مثل تخم مرغ و گوشت قبل از پرواز اصلا ایده ی خوبی نیست، چون باعث تغذیه میکروب هایی می شوند که گاز سولفید هیدروژن تولید می کنند. این گاز معمولا ۳ الی ۵ ساعت پس از مصرف این غذاها تولید می شود. بنابراین اگر قرار است پروازی یک ساعته داشته باشید خوردن این غذاها مشکلی برایتان ایجاد نمی کند. اما اگر پروازی طولانی دارید که حدود ۷-۸ ساعت و یا بیشتر طول می کشد بهتر است در مصرف این قبیل مواد غذایی احتیاط کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

 

مغزیجات

آجیل و مغزیجات مثل بادام، گردو، فندق، پسته و بادام هندی اگرچه جزء تنقلات خوشمزه و سالم دسته بندی می شوند اما برای تنقلات قبل از پرواز چندان مناسب نیستند. این قبیل مغزیجات سرشار از فیبر هستند و فیبر یکی از عوامل اصلی تولید گاز و نفخ است. فیبر مغزیجات توسط میکروب های داخل روده جذب می شوند و تولید گاز می کنند. البته همان طور که می دانید این مغزیجات بسیار مفید هستند و بسیاری از افراد آن ها را به عنوان تنقلات مصرف می کنند. بله، در این موضوع شکی نیست و در مواقع عادی می توانید از این خوراکی های مفید و طبیعی استفاده کنید. اما قبل از پرواز طولانی بهتر است کمتر آجیل و مغزیجات مصرف کنید تا در طول پرواز دچار ناراحتی های گوارشی و نفخ معده و روده نشوید.

خشکبار

خشکبار و میوه های خشک شده مثل برگه زردآلو و آلو یکی از محبوب ترین و سالم ترین تنقلات هستند. اما این میوه های خشک شده (در مقادیر زیاد) باعث اضافه شدن سوربیتول و فیبر به روده می شوند. این امر باعث جذب آب و در نهایت تولید گاز روده می شود. بنابراین اگر قصد پروازی طولانی را دارید و دوست ندارید در طول پرواز نفخ روده اذیتتان کند کمتر این میوه ها را مصرف کنید.

 
 

آدامس های بدون قند و نعناعی

این قبیل مواد که به دلیل عاری بودن از قند طرفداران زیادی هم دارند دارای الکل قند بالایی مثل مانیتول، سوربیتول و زایلیتول هستند. این الکل سرعت هضم و گوارش را بالا می برد و ممکن است در پروازهای طولانی مدت باعث حالت تهوع و اسهال شود. مطمئنا هیچ کس دوست ندارد در طول پرواز مدام با این قبیل مشکلات دست و پنجه نرم کند. بنابراین اگر قصد پروازی طولانی را دارید از مصرف این آدامس ها خودداری کنید.

سیر و پیاز

همه قبول داریم که سیر و پیاز باعث خوشمزه تر شدن غذاها می شود و شاید بسیاری دوست داشته باشند سیر و پیاز را به صورت خام و همراه با غذا میل کنند. اما باید بدانید که ترکیب این دو ماده به معنای تولید گاز و نفخ در طول پرواز است. همچنین اگر در یک غذا علاوه بر سیر و پیاز، لوبیا هم وجود داشته باشد که دیگر نور علی نور است! علاوه بر این، غذاهای تند و تیز و پرادویه اگرچه خوشم طعم و خوشمزه هستند اما باعث تحریک و ناراحتی معده و مثانه می شوند. بنابراین در پروازهای طولانی مدت سعی کنید نکات تغذیه صحیح پرواز را رعایت کنید و کمتر از این قبیل مواد غذایی استفاده کنید.

 

چیس سیب زمینی

تقریبا همه چیس سیب زمینی دوست دارند و یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین اسنک ها به شمار می رود. اما حتما می دانید که چیس علیرغم خوشمزگی سرشار از چربی و نمک است و مواد غذایی کمی دارد. تنقلات شور سرشار از سدیم هستند و باعث می شوند بدن آب بیشتری جذب کند. در نتیجه ممکن است باعث ناراحتی معده و رفلاکس شوند و احتمال تعوع و استفراغ را بالا ببرند.

 

حبوبات

قبل از پروازهای طولانی مدت سعی کنید از مصرف حبوباتی مثل نخود و لوبیا خودداری کنید یا این قبیل مواد غذایی را کمتر مصرف کنید. غذاهایی مثل هوموس که به عنوان غذایی رژیمی و مدیترانه ای طرفداران زیادی دارد از نخود تهیه می شود. در آشپزی ایرانی از حبوبات به وفور استفاده می شود، اما باید بدانید که نخود، لوبیا، عدس و دانه سویا در بدن ما تولید گاز می کنند. برای اینکه در طول پرواز دچار نفخ و مشکلات گوارشی نشوید بهتر است قبل از پروازهای طولانی مدت در خوردن حبوبات احتیاط کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *