هواپیماها باید چه رنگی باشند؟

هواپیماها باید چه رنگی باشند؟

رنگ هواپیما

بیشتر هواپیماهایی که آن ها را دیده ایم، سفید رنگ است و البته علت انتخاب این رنگ نیز دلایل بسیاری دارد که حتما آن را در مطلبمان توضیح خواهیم داد اما هواپیماهایی با رنگ های مختلفی وجود دارد. اما این را باید بدانید که هر کدام از این رنگ ها یا توجیه اقتصادی دارند و یا توجیه فنی دارند. اگر دوست دارید تا علت این که رنگ های مختلف بر روی بدنه ی هواپیماها چه توجیهی دارند، در ادامه با ما در الی گشت با این مطلب که فلسفه ی رنگ هواپیما چگونه انتخاب می شود، همراه باشید.

با توجه به این که بیشترین رنگی که از هواپیماها تا به الان دیده ایم سفید رنگ بوده است، در ابتدا می خواهیم به شما بگوییم که دلیل انتخاب این رنگ چیست؟ با توجه به این که برروی اکثر هواپیماها لوگو هایی با رنگ های مختلف حک می شوند اما رنگ پایه ی اکثر بدنه ی آن ها سفید است. اولین توجیهی که می توان برای انتخاب رنگ سفید به آن اشاره کرد این است که رنگ سفید مزیت حرارتی دارد و کمک می کند که صدمات روی بدنه هواپیماها هم راحت تر تشخیص داده بشوند و همچنین نسبت به رنگ های دیگر، هزینه ی معقول تری نیز دارد.

هواپیماهای سفید همچنین ارزش فروش بیشتری برای شرکت های هواپیمایی نسبت به هواپیماهای رنگی دارند. براساس مطالعه ‌ای که در سال ۲۰۱۱ توسط محققان دانشگاه پردیو و مرکز تحقیقات حیات وحش ملی در مورد تعامل انسان و حیات وحش ارائه شد، محققان به این نتیجه رسیدند که اکثر پرندگانی که در آسمان پرواز می ‌کنند، با هواپیماهای رنگ سفید نسبت به رنگ ‌های دیگر برخورد کمتری دارند.

این تحقیق نشان می‌ دهد پرندگان هواپیماهای سفید را در آسمان راحت ‌تر پشت سر می ‌گذارند.رنگ سفید بر روی بدنه ی هواپیما بهترین منعکس کننده ی نور خورشید است و تقریبا هر نوری که رویش بیافتد را برعکس رنگ های دیگر، منعکس می کند.

به همین دلیل است که حتی معمولا می گویند که در تابستان ها بهتر است رنگ روشن بپوشید. اگر هواپیما را به رنگی غیر از سفید دربیاورند، نور را به خودش جذب می کند و باعث بالا رفتن حرارت بدنه می شود. این رنگ نه تنها در هنگام پرواز یک مزیت محسوب می گردد، بلکه هنگام فرود و پارک هواپیما هم یک مزیت است که باعث می شود موتور هواپیما بعد از فرود روی زمین آفتاب زده و گرم در تابستان ها، زودتر خنک بشود.

سطح هواپیماها معمولا به طور مرتب برای پیدا کردن صدمات و آسیب دیدگی ها بازرسی می شوند. از آن جایی که خراش ها و آسیب های سطحی همیشه رنگی تیره تر از سفید دارند، پیدا کردن آن ها روی رنگ سفید راحت تر و سریع تر از هر رنگ دیگری است. این رنگ همچنین خوردگی های سطح و نقاط نشت روغن را کاملا برجسته می کند که باعث می شود پیدا کردن مشکل بسیار راحت تر باشد. علاوه بر این ها، تشخیص این رنگ در شب و در سوانح دریایی بسیار راحت تر است. از آن جایی که هدف شرکت های هواپیمایی کاهش دادن هزینه ها تا حد ممکن است، انتخاب رنگ سفید یکی از راه های این کاهش هزینه است.

ایده ی دیگری که در این زمینه مطرح می‌ شود، با نام طرح رادیکال شناخته شده است. در این مورد هواپیما غیر رنگی است و فلز آن خالص و صیقل داده می ‌شود اما، مشکلی که در این جا مطرح است این است که صیغل دادن نیاز به نگهداری، صرف زمان و هزینه ی بیشتری دارد و نکته ی دیگر هم این است که هواپیماهای سفید سریع ‌تر از هواپیماهای رنگی و غیر رنگی به فروش می ‌روند.

در سال ۱۹۶۷ نیروی هوایی آمریکا رنگ اسکایریدرهای خود را با افزودن سایه‌ های سبز و برنزه به طرح رنگ نیروی دریایی تغییر رنگ داد. دلیل این رنگ ها به نظر می آید یک توجیه بسیار آسان و راحت داشته باشد و آن هم استتار است. این هواپیماها می توانند با این رنگ ها خود را در شرایطی که قار میگیرند هم متمایز نمایند و هم استتار نماید.

تبلیغ بر روی بدنه ی هواپیما هم یکی از عللی است که رنگ بدنه ی هواپیماها تغییر می کند. تمامی تبلیغات جنبه ی تجاری، بازرگانی و اسپانسری دارند و اهداف خاصی را که معمولا به سود می انجامد را دنبال می نمایند. حتی گاهی دیده شده است که این آگهی ها شاید حتی تبلیغ هم نبوده باشند اما به هر حال اتفاقی که می افتد این استکه سیاست های اداره و کنترل یک هواپیما در دست شرکت و یا کسی است که صاحب آن است. حتی برخی شرکت های هواپیمایی هستند که رنگ بدنه ی آن ها کاملا رنگ سازمانیشان است و این مورد هم به سیاست شرکت باز می گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *