هواپیماهای عجیب دنیا

همه ی ما تا حالا با هواپیما پرواز کرده ایم و از سطح امنیت و راحتی آن مطلعیم ، به خصوص اینکه هواپیماها در حال حاضر از نظر ما بهترین و مدرن ترین و به روز ترین وسایل حمل و نقل موجود می باشند . با شنیدن نام هواپیما به احتمال زیاد یک وسیله ی عظیم سفید رنگ با دو باله ی بزرگ در ذهن ما نقش میبندد ، اما آیا واقعا همه ی هواپیماها به این شکلند؟ در جواب باید گفت خیر. در واقع هواپیماها برای اینکه شبیه آنچه که ما امروز میبینیم بشوند راهی طولانی را طی کرده اند . از گذشته تا به امروز هواپیماهایی طراحی شده اند که شکل و شمایل عجیبشان آن ها را معروف کرده است از هواپیماهایی که شبیه به تانک و ماشین های جنگی هستند تا هواپیماهایی شبیه سفینه های بیگانگان فضایی! این ها نشان می دهد که شاید مفهوم و ماهیت پرواز تغییر نکرده باشد ولی شکل آن عوض شده است. اصولا هدف اصلی طراحی بسیاری از انواع مختلف هواپیماها عملکرد و ایمنی می باشد، با این وجود دسته دیگری وجود دارند که طراحی غیر معمول و تجربی دارند. در این جا می خواهیم نگاهی به همین طرح های عجیب بیندازیم، طرح هایی که به دلایلی که در ادامه گفته می شود، هیچ وقت به مرحله اجرا نرسیدند . در ادامه می توانید ۱۰ نوع از هواپیماهای عجیب دنیا را مشاهده کنید. 

1 . Goodyear Inflatoplane

 این هواپیمای عجیب هواپیمایی بادی است که در بدنه یک ماشین جا افتاده است و توان پرواز تا ارتفاع ۱۶۰۰۰ فوت در آسمان را دارد. این طرح هرگز جدی گرفته نشد؛ چون عمر آن بستگی به یک جسم نوک تیز داشت.

۲ .  Antonov A-40

تانک ها ماشین های جنگی هستند که سرعت حرکتشان محدود است. مهندس روسی با منظور از بین بردن این محدودیت در حرکت ، به آن ها بال هایی اضافه کرد تا بتوانند هر جا که می خواهند بروند؛ اما این هواپیما در مرحله آزمایش متوقف شدند.

۳ .  Convair XFY-1 Pogo

یکی از مشکلات هواپیماها این است که نمی شود آن ها در جای کوچک پارک کرد. در این مواقع سراغ Pogo می رویم که به منظور پرواز افقی و توقف عمودی طراحی شده است. این هواپیما مجهز به دنده توقف مجزا هستند.

۴ . جت X-29 Forward Swept Wing

بال های این هواپیما برعکس هستند،‌ اما این مشکلی نبود که هواپیما را در مرحله آزمایش رد کند؛ مشکل اصلی این بود که اگر سیستم های کامپیوتری به هر دلیلی از کار بیفتد کنترل هواپیما از دست خلبان خارج میشود .

۵ . Vought V-173

یکی دیگر از هواپیماهای عجیب دنیا برای پرواز های کوتاه برداست ، یک چنین باله بزرگ یک تیکه ای برای اینچنین پروازهایی مناسب به نظر می رسد. نام مستعار این نوع هواپیما پنکیک است که نتوانست نظر نهایی نیروی هوایی را به خود جلب کند.

۶ . مک دونل XF-85،‌ گوبلین.۱

ایده اصلی طراحی این هواپیما این بود که برای اهداف بمب گذاری هواپیماهای کوچک جنگنده را درون بمب افکن بزرگ حمل کنند؛ اما این کار هیچ گاه به درستی انجام نشد. هر چند که اگر به گذشته برگردید آزمایش های خطرناکی بر روی این هواپیما انجام شده است.

۷ . Avro Canada VZ-9AV Avrocar

مطمعنا همگی دوست داریم یک بشقاب پرنده شخصی داشته باشیم . ساخت این بشقاب پرنده توسط مهندسین در دهه ۱۹۵۰، با مشکل بزرگی روبرو شد چرا که با ارتفاع گرفتن بیش از ۳ فوت از زمین کنترلش را از دست می داد.

 

۸ . آبی خاموش ( Tacit Blue )

بعضی از مواقع مشکل ما مخفی کردن هواپیما از دید می باشد. آبی خاموش، در دهه ۱۹۸۰ برای همین هدف ساخته شد. این هواپیمای جعبه مانند به ما اجازه میدهد در آسمان پرواز کنیم بدون اینکه رادار مارا شناسایی کند .

۹ . بال اریب AD-1

ناسا این هواپیما را به این منظور طراحی کرد که موقعیت بال ها را عوض کند و مصرف سوخت را کارآمدتر کند . این تئوری درست بود، اما با به پرواز درآوردن هواپیما نتایج ناخوشایندی مشاهده شد.

 

10 . بارتینی بریوف   VVA-14

این قایقی با بال های جداشدنیست یا هواپیما؟در هر صورت ، این وسیله دوکاره (شناور و پرنده) در اوایل دهه ۱۹۷۰ توسط شوروی طراحی شده بود. هدف از طراحی این هواپیما این بود که علاوه بر پرواز در آسمان بتواند روی سطح آب هم پرواز کند. خیلی زود طراحی تکمیلی آن کنار گذاشته شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *