همه چیز در باره ایرلاین ماهان

شرکت هواپیمایی ماهان به عنوان اولین شرکت هواپیمایی خصوصی ایران در سال 1371 در کرمان تاسیس شد و از 72 رسما فعالیت خود را آغاز نمود. نام این ایرلاین از نام شهر کوچک ماهان که در 35 کیلومتری شهر کرمان قرار دارد اقتباس شده است .دفتر مرکزی این ایرلاین در تهران واقع شده است . اولین پرواز این ایرلاین در مسیر تهران- کرمان- تهران انجام پذیرفت . ماهان کار خود را با 2 فروند هواپیمای توپولوف 154 و 2 فروند هواپیمای ایلوشین 76 آغاز کرد.  در ادامه در مقاله معرفی شرکت هواپیمایی ماهانبا ما همراه باشید.

تاریخچه شرکت هواپیمایی ماهان

در بین ایرلاین ها ماهان در سال 1378 با خرید 2 فروند هواپیمای ایرباس A300B4 توانست پرواز های خود را که تنها محدود به کرمان و مشهد در داخل و به دمشق در خارج بود، توسعه دهد؛ البته با هواپیماهایی پیشرفته و به روز. پس از آن نیز با اضافه کردن چند فروند هواپیمای ایرباس 600  با مدل های 300، 310، 320 و 340 و بوئینگ 747 با مدل های 300 و 400 پرواز های  مقاصد اروپایی و خاور دور را راه اندازی نمود و با خریداری نمودن 16 فروند هواپیمای Bae- 146- 300 پرواز های مسیرهای کوتاه داخلی را راه اندازی نمود.

متوسط سن ناوگان هوایی شرکت ماهان بین 19.4 تا 27.7 سال می باشد. کمترین این میانگین مربوط به هواپیمای ایرباس و بیشترین آن مربوط به هواپیمای بوئینگ می باشد .ماهان در سال 1391 توانست عنوان بیشترین مسافر حمل شده را به خود اختصاص دهد.این مهم از طریق افزایش در ناوگان هوایی به تعداد 54 فروند ،همچنین گسترش پرواز ها به دیگر مقاصد در داخل (30 مقصد) و خارج (25 مقصد خاورمیانه، اروپا و خاور دور) کشوربه دست آمد . از دیگر فعالیت های ماهان جهت جذب مسافر میتوان به برگزاری دوره های آموزش 6 ماهه برای مهمانداران به منظور ارائه خدمات مناسب و ایجاد محیط آرام برای مسافران ، همچنین استفاده از شبیه ساز پرواز برای آموزش خلبانان و کادر پرواز همگام با شرکت های بزرگ در سراسر جهان اشاره کرد . 

کلاس های پروازی شرکت ماهان

کلاس های پروازی شرکت ماهان به دو دسته کلاس بیزینس و اکونومی تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم:

در کلاس بیزینس شما از محیطی آرام و راحت برخوردارید . وجود فضای کافی و قابلیت تنظیم صندلی از ویژگی این کلاس هستند. البته امکانات کلاس های پروازی بسته به داخلی یا خارجی بودن پرواز با هم تفاوت هایی دارند .اما خدماتی از جمله  پذیرایی با غذاهای ایرانی و بین المللی و سرو نوشیدنی های متنوع و وجود تلویزیون های 42 اینچ در کابین از جمله امکاناتی هستند که به مسافران در هر دو نوع پرواز داخلی و خارجی ارائه می شوند.

امکان خرید در طول سفر، استفاده از سیستم دی وی دی و ام پی تری برای هر شخص در  پروازهای بالای 3 ساعت ، پتو و بالش ضد عفونی شده، هدیه ویژه کودکان 2 تا 12 سال و همچنین کیف حاوی ملزومات آرایشی- بهداشتی برای سفر های طولانی از مواردی هستند که تنها در پرواز های خارجی کلاس بیزینس ارائه می شوند.

در کلاس اکونومی یا معمولی 31 صندلی وجود دارد که در مقایسه با دیگر شرکت های هواپیمایی فضای بازتری را در اختیار مسافران می گذارد . خدمات ارائه شده در این کلاس پروازی در هر دو نوع پرواز داخلی و خارجی یکسان و به صورت پذیرایی عادی و تلویزیون های 42 اینچ داخل کابین هستند.

از طریق این تلویزیون ها مسافران علاوه بر برنامه های ورزشی و آموزشی و کلیپ های طنز می توانند به طور زنده بلند شدن و فرود هواپیما را مشاهده کنند . مقررات کنسل نمودن بلیط و تغییر تاریخ آن و میزان بار مجاز هر مسافر بسته به نوع کلاس پروازی فرق دارند.

پرواز های داخلی ایرلاین ماهان شامل پرواز از مبدا تهران به مقاصدی چون مشهد، کرمان، بندر عباس، زاهدان، ساری، سیرجان، قشم، بیرجند و زابل، از مبدا های ساری و کرمان به شهر های مشهد و تهران، از مشهد به تهران، ساری، بندر عباس، زنجان، کیش و اصفهان و از بندر عباس به شهر های مشهد، تبریز و تهران می شوند.

پرواز های خارجی ماهان

پرواز های خارجی شرکت ماهان در مسیر های زیر انجام می شوند :

تهران به: دبی، آنکارا، اربیل، شانگهای، کوالالامپور، آلماتی، نجف، کویت، میلان، مسکو، سنت پترزبورگ، دهلی و بانکوک.

مشهد به: دبی، استانبول، دمشق، بیروت، کویت، نجف، جده و دمام.

دبی به: تهران، قشم، مشهد و لار.

کویت به: تهران، مشهد و شیراز.

خدمات شرکت هواپیمایی ماهان

شرکت ماهان برای ارائه خدماتی بهتر و مطمئن تر و ایجاد لحظاتی آرام و سفری خوش برای مسافران، اقدام به همکاری با برخی شرکت ها نموده است که در ادامه با آن ها به طور مختصر آشنا می شویم:

  1. خدمات فرودگاهی سامان: اولین شعبه این شرکت در فرودگاه امام خمینی (ره) تهران در سال 1384 راه اندازی شد و پس از آن با تاسیس شعب دیگر در شهر های مشهد، اصفهان، کرمان، بندر عباس و همدان فعالیت خود را گسترده تر کرد به گونه ای که اکنون با 2300 کارمند مشغول خدمت رسانی به مسافرین می باشد. شرکت هواپیمایی آسمان از دیگر سهامداران این شرکت می باشد.
  2. کیترینگ آرمان: این مرکز با 8 هزار متر مربع زیر بنا، 600 کارمند و تهیه 24 هزار پرس غذا در هر روز با استفاده از تکنولوژی روز یکی از به نام ترین مراکز آماده سازی غذا در منطقه است. این شرکت در نزدیکی مرکز نمایشگاه های هوایی تهران واقع شده است .
  3. جهان ترابر ماهان: شرکتی که هدف از تاسیس آن افزایش سرعت در زمینه حمل و نقل تولیدات انبوه و کالا های با ارزش می باشد و از تجهیزات و تکنولوژی مدرنی بهره می برد .
  4. حمل و نقل ماهان سفیر، مرکز آموزش بوتیا و ماهان تکنیک از دیگر شرکت هایی هستند که با ماهان همکاری دارند.

 

شرکت ماهان در کنار حمل و نقل مسافر به جا به جایی بار نیز مشغول است. این اقدام که در سال 1376 برای اولین بار با 2 فروند هواپیمای ایلیوشین آغاز و در سال 1378 با خریداری ایرباس گسترش یافت، درحال حاضر به عملیاتی مطمئن و پیشرفته در داخل و خارج از کشور تبدیل شده که خدماتی ایمن و اقتصادی را به مشتریان خود عرضه مینماید .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *