در پرواز چه بلایی سر چمدان های گم شده می آید؟

گم شدن چمدان در پرواز

فکر کنید با هزار امید و آرزو بار سفر بسته اید و وسایل لازم در سفر را داخل چمدانتان قرار داده اید. اما وقتی به فرودگاه مقصد می رسید هر چه منتظر می شوید خبری از چمدانتان نیست! در آخر متوجه می شوید که چمدان عزیزتان با همه وسایل داخلش گم شده است! و شما می مانید و یک کیف دستی و لباس هایی که پوشیده اید. گم شدن چمدان در پرواز یکی از بدترین کابوس های هر مسافر است، با این حال اگر زیاد اهل سفر باشید، احتمال دارد با چنین اتفاق ناخوشایندی روبرو شوید. به نظرتان چه بلایی سر چمدان های گم شده می آید؟ آمار گم شدن چمدان ها چقدر است و آیا ممکن است برای ما هم اتفاق بیفتد؟ در ادامه با صباسیر همراه باشید.

هر سال چه تعداد چمدان گم می شود؟

شرکت فناوری اطلاعات SITA که تولید کننده سیستم ردیابی جهانی است هرساله آمار چمدان های گم شده را در سرتاسر جهان منتشر می کند. طبق گزارش این شرکت ۲۱٫۶ میلیون چمدان در سال ۲۰۱۶ گم شده اند یا جا مانده اند. به عبارتی به ازای هر ۱۰۰۰ مسافر ۵٫۷۳ چمدان گم شده یا با تأخیر به دست صاحبش رسیده است. البته این آمار به نسبت سال های پیش کاهش داشته است و در واقع سال به سال آمار گم شدن چمدان در پرواز در حال کم شدن است. به طور مثال این آمار در سال ۲۰۱۵ بیشتر بوده و حدود ۲۳٫۳ میلیون چمدان بوده است. از سال ۲۰۰۷ آمار گم شدن چمدان به ازای هر ۱۰۰۰ مسافر از ۱۸٫۸۸ چمدان به ۵٫۷۳ چمدان کاهش پیدا کرده و ۷۰% کمتر شده است.

چه بلایی سر چمدان های گم شده می آید؟

گزارش های منتشر شده توسط اتحادیه شرکت های هواپیمایی اروپایی نشان می دهد که ۸۵% از چمدان های گمشده ظرف ۴۸ ساعت به دست صاحبشان می رسند. به همین دلیل این چمدان ها را می توان بیشتر جامانده دانست تا گم شده! شرکت SITA بیان کرده است که این زمان به ۳۶ ساعت کاهش پیدا کرده است.

تحقیق شرکت SITA نشان می دهد که سال گذشته از ۲۱٫۶ میلیون چمدان گم شده و جا مانده، ۴۷% در پروازهای با توقف و در طی انتقال چمدان ها به هواپیمای بعدی اتفاق افتاده اند. ۱۶% از آمار گم شدن چمدان در پرواز به دلیل بارگیری اشتباه، ۱۵% به خاطر اشتباه در صدور بلیط هواپیما و باقیمانده به دلیل الصاق برچسب اشتباه، بارگیری ناقص و محدودیت های فرودگاه، آب و هوا و … بوده است. بر طبق گزارش SITA درصد ناچیزی از چمدان ها واقعاً گم می شوند و حدود ۷% از چمدان های گم شده هیچ وقت به دست صاحبشان نمی رسند.

اگر چمدانم گم شود یا با تاخیر به دستم برسد می توانم غرامت دریافت کنم؟

طبق قوانین بین المللی اگر چمدانتان گم شود یا در طول سفر به دستتان نرسد ایرلاین موظف است مبلغی پرداخت کند تا بتوانید وسایل داخل چمدان را مجدداً خریداری کنید. با این حال، به ویژه در پروازهای با توقف ممکن است ایرلاین ها سعی کنند از بار مسئولیت شانه خالی کنند و تقصیر را گردن ایرلاین دیگر بیندازند.

به طور مثال، ایرلاین های انگلیس ۲۱ روز به مسافر فرصت می دهند تا چمدان خود را پیگیری کند و پس از آن، چمدان رسما گم شده اعلام می شود. ردیابی چمدان از طریق برچسب های الکترونیک صورت می گیرد که هنگام تحویل بار روی چمدان نصب می شود. اما اگر کد برچسب توسط کارمند به طور اشتباه یا ناقص ثبت شده باشد ردیابی چمدان با مشکل مواجه می شود. در این صورت، پس از طرح شکایت علیه ایرلاین و بررسی موضوع، می توانید بابت چمدان گم شده غرامت دریافت کنید.

چطور چمدانم را پس بگیرم؟

اکثر ایرلاین ها از سیستم ردیابی جهانی استفاده می کنند و تا ۱۰۰ روز می توانند چمدان گم شده را ردیابی و پیگیری کنند. سخنگوی شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک در این مورد توضیح می دهد: «وقتی مسافر متوجه گم شدن چمدان در پرواز می شود گزارشی تهیه می شود و مشخصات ذکر شده در سیستم جستجو می شود. چمدان های پیدا شده در فرودگاه که بدون صاحب مانده اند یا برچسب ندارند هم با ذکر جزئیات وارد سیستم می شوند. این سیستم به صورت ۲۴ ساعته و هفت روز هفته کار می کند تا بتواند چمدان های مشابه با اطلاعات وارد شده را پیدا کند. تیم جستجو چمدان های مشابه را با اطلاعات مسافر تطابق می دهد تا بالاخره چمدان گمشده را پیدا کنند. به محض تأیید چمدان توسط مسافر تدابیر لازم برای بازگرداند چمدان به دست صاحبش انجام می شود.»

اگر چمدانی در ریل باقی بماند و هیچ مسافری آن را برندارد چمدان در فرودگاه نگه داری می شود. این مورد بسیار پیش می آید و مسافر بعد از سفر تازه متوجه می شود که یکی از چمدان هایش را در فرودگاه جا گذاشته است. در این صورت می تواند با ایرلاین و فرودگاه تماس بگیرد و هماهنگی های لازم برای تحویل چمدانش را انجام بدهد. اگر صاحب چمدان پیدا نشود تا ۹۰ روز چمدان در فرودگاه نگهداری می شود.

اگر صاحب چمدان پیدا نشود چه اتفاقی می افتد؟

البته همان طور که گفتیم اکثر چمدان های گمشده به دست صاحبشان می رسند. اما به هرحال باز هم پیش می آید که صاحب چمدان هیچ وقت پیدا نشود و پس از مدت مقرر نیز چمدان بدون صاحب مانده باشد. در این صورت چه اتفاقی برای چمدان می افتد؟

اگر پس از ۹۰ روز از گم شدن چمدان در پرواز صاحب چمدان پیدا نشود و هیچ کس ادعای مالکیت آن را نکند چمدان به جایی می رود که سایر وسایل و اشیاء گمشده در فرودگاه می روند: فروشگاه اشیاء گمشده! فرودگاه مکان بسیار بزرگی است و هزاران مسافر از کشورهای مختلف دنیا در آن رفت و آمد می کنند. اشیاء گم شده و پیدا شده به مکانی در فرودگاه منتقل می شوند و اشیاء بی ارزش دور ریخته می شوند. اما اشیاء و لوازم گرانقیمت و به دردبخور جدا می شوند و برای فروش عرضه می شوند. البته بسیاری از ایرلاین ها و فرودگاه ها منافع حاصل از فروش لوازم را به خیریه ها می دهند. چنین فروشگاه هایی در سرتاسر دنیا وجود دارند و گاهی وسایل بدربخور و بسیار خوبی را می توان با قیمتی ارزان خریداری کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *