دانستنی های جالب درباره هواپیما

اکثر ما بارها با هواپیما مسافرت کرده ایم  و برخی از ما به خاطر شرایط کار و زندگی مرتبا از پرواز هوایی برای جابجایی بهره میبریم. پرواز با هواپیما تجربه ای جذاب است  در این مطلب در مورد ۶ دانستنی جالب و جذاب در مورد هواپیما صحبت خواهیم کرد . قطعا خواندن این مطلب به برخی سوالات شما در مورد هواپیما و سفر هوایی پاسخ خواهد داد .

1-چرا هواپیما در طول پرواز تکان می خورد؟

تمام کسانی که تا به حال با هواپیما پرواز کرده اند حتما تکان های شدید هواپیما را حس کرده اند. این تکان ها گاهی  بسیار شدید و نگران کننده می باشد. اما اصلا نگران نباشید! تکان های هواپیما در طول پرواز کاملا عادی هستند و  دلیل آن ها بالا پایین شدن بال های هواپیما برای تنظیم جریان هوا می باشد . در واقع، نحوه پرواز هواپیما نیز شبیه پرندگان است. با این تفاوت که هواپیما بال بال نمی زند! بلکه با بالا و پایین شدن بال های هواپیما فشار هوا را کنترل کرده و هواپیما را در مسیر و جهت درست حفظ میکند . به طور مثال، در هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ بال ها تا ۸ متر هم ممکن است کج شوند.

2-  کیپ شدن گوش ها خطرناک است؟

یکی از ابتدایی ترین تجربیات (گاها دردناک) در سفر هوایی کیپ شدن گوش هاست.  ممکن است نگران این موضوع باشید که  کیپ شدن خطری برای سلامتی و شنوایی تان داشته باشد. اما باید بدانید که گرفتگی و کیپ شدن گوش مسئله ای کاملا طبیعیست و دلیل آن تغییر فشار هوا می باشد. البته ممکن کیپ شدن گوش در طول پرواز باعث اذیت شدن شما شود. در مطلب (چرا در هواپیما گوش کیپ می شود؟) روش هایی برای رفع این مشکل پیشنهاد دادیم که با استفاده از آن ها می توانید در پرواز بعدی سفر آسان تری داشته باشید.

3- آیا ممکن است داخل توالت گیر کنم؟

داستان ها ی ترسناکی از گیر کردن در توالت شنیده ایم . در سال ۲۰۰۲ بی بی سی گزارش داد که یک زن در توالت بوده و قبل از بلند شدن دکمه سیفون را فشار داده و به دلیل مکش هوا بدنش به توالت چسبیده، به طوری که مهمانداران او را نجات دادند! اما تحقیقات  نشان می دهند که این داستان ساختگیست و چنین اتفاقی هرگز رخ نداده است. البته این موضوع  که توالت های هواپیما بجای سیفون از مکش هوایی استفاده می کنندصحیح است ، چرا که اگر بخواهند از سیفون های معمولی استفاده کنند بایستی حجم بسیار بالایی از آب را داخل هواپیما نگهداری کنند که این حجم آب و مایعات هواپیما را سنگین خواهد کرد . اما  عملکرد این مکش های هوایی به گونه ایست که هیچ خطری  مسافران را تهدید نمی کند .

4- اگر کسی سعی کند در هواپیما را باز کند چه اتفاقی می افتد؟

وقتی در هواپیما نشسته اید قبل از بلند شدن هواپیما  حتما این جمله را شنیده اید که : «درب ها در حالت اتوماتیک قرار گرفتند.» ممکن است تصور کنید این جمله یعنی درب های هواپیما  قفل خواهند شد. اما نکته جالب توجه این است که درب های هواپیما اصلا قفل نمی شوند! در اصل، درب های هواپیما نیازی به قفل شدن ندارند، چرا که وقتی هواپیما در ارتفاع قرار دارد به دلیل فشار هوا عملا باز کردن در هواپیما محال است. در نتیجه، وقتی هواپیما در آسمان اوج میگیرد  فشار هوای داخل هواپیما درها را به سمت بیرون فشار می دهد و آن ها را در جای خود مهر و موم می کند. هرچه ارتفاع هواپیما بیشتر شود درها محکم تر می شوند. به حدی که باز کردن درها عملا غیرممکن خواهد بود. اما لطفا این موضوع را در پرواز بعدیتان امتحان نکنید !

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *