داستان مرموز «دن کوپر»، معروف ترین هواپیمارُبای دنیا!

بعد از ظهر یک روز قبل از روز شکرگزاری در سال ۱۹۷۱، پسری که خود را دن کوپر نامیده بود (رسانه ها به اشتباه او را دی بی کوپر نامیدند) سوار پرواز شماره ۳۰۵ نورت‌وست ایرلاینز از پورتلند به سیاتل شد. او کت و شلوار تیره ای پوشیده و خود را به عنوان یک مسافر کاری معرفی کرد. اما زمانی که هواپیما در آسمان بود، او چمدان خود را باز کرده و بمبی را به مهمانداران نشان داد تا آن ها را مجبور به اجرای خواسته هایش کند!

دن کوپر، شجاع یا کله شق؟

وقتی هواپیما در فرودگاه سیاتل فرود آمد، او ۲۰۰ هزار دلار نقد (که در مقایسه با ارزش پول امروز، بسیار زیاد بود)، ۴ چتر نجات و غذا درخواست کرد تا همه مسافران را که گروگان گرفته بود، آزاد کند. پس از فراهم شدن این درخواست ها، وقتی تنها ۳ خلبان و یک مهماندار در هواپیما مانده بودند، خلبان از فرودگاه سیاتل شروع به پرواز کرده، در حالی که هوا تقریبا تاریک بود و کمی باران می بارید. ۴۵ دقیقه بعد از تیک آف، دن کوپر گروگان ها را به کابین خلبان فرستاد، چتر نجات را آماده کرد، پول ها را به خودش بست، درب سمت عقب هواپیما را باز کرده و در نزدیکی پورتلند، از هواپیما به بیرون پرید.

در جستجوی هواپیما ربا

جت، یک هلیکوپتر و یک هواپیمای C-130 از نزدیکترین پایگاه نیروی هوایی برای پیگیری هواپیمای کوپر راهی شده بود. ارتش در روزهای پس از آن دست به کار شده و تقریبا ۱۰۰۰ سرباز در ناحیه پرش به همراه هلیکوپترها به جستجو پرداختند. بوئینگ ۷۲۷ که برای ربودن استفاده شده بود، دوباره پرواز کرد تا بتوانند جای دقیقی که کوپر پریده بود را پیدا کنند. هواپیماهای دیگری با تکنولوژی بالا به جستجوی او رفته و تمام جزء به جزء مسیر را گشتند اما کوپر، هرگز پیدا نشد.

۹ سال بعد از این اتفاق، درست در شمال پرتلند کنار رودخانه کلمبیا، پسر کوچکی به نام برایان اینگرام شروع به کندن بخشی از شن ها برای درست کردن آتش بود. او ۳ بسته پول را در زیر آن قسمت پیدا کرد که هنوز هم از بسته بندی خارج نشده بودند. این پول مجموعا ۵۸۰۰ دلار بود که با شماره سریال پول های کوپر هماهنگی داشت و این نخستین شواهد از سال ۱۹۷۱ محسوب شد. پلیس ساحل را به طور کامل بررسی کرد و تئوری هایی مبنی بر اینکه کوپر چطور این پول را اینجا دفن کرده مطرح شد.

چند دهه گذشت و دی پی کوپر در کتاب، فیلم و آهنگ ها مشهور شد. در سال ۲۰۰۷، نماینده ویژه ای به نام لری کار (Larry Carr) شروع به تحقیقات دوباره روی این موضوع کرد. به نظر او راه حل مشکل این بود که از رباینده هایی مانند سارقات بانک و مردم مناظره هایی شروع کند تا تحقیقات به طور بیشتری پیگیری شوند. این نتایج، دست آورد تحقیقات سه ساله او روی مناظره های مختلف است. در انتهای هر سوال، یک «فاکتور مناظره» وجود دارد که سطح علاقه به این نظریه در میان پیروان کوپر است.

آیا کوپر واقعا از هواپیما پرید؟

اسکای دایورهای با تجربه می گویند اگر این اولین پرش او بود، قطعا می میرد اما اگر تا به حال این پرش را انجام داده، مشکلی پیش نیامده است. یکی از چتربازان با تجربه معتقد بود که هر کسی که شش یا هفت پرش داشته باشد می تواند پرش در آن شرایط را انجام دهد. حتی اگر به خوبی فرود آمده باشد، ممکن است آب و هوای سرد او را در جنگل نابود کرده باشد. اما هیچ جسد یا چتر نجاتی هرگز یافت نشد.

آیا کوپر یک چترباز با تجربه بود؟

  • او درخواست «چتر نجات جلو و عقب» = تازه کار.
  • او از گرفتن دستورالعمل هایی در مورد چگونگی استفاده از چتر نجات سرباز زد = با تجربه.
  • او چتر نجات نظامی غیر قابل هدایت را در خواست داد = تازه کار.
  • چتر نظامی درخواست داده شده، می تواند بهتر در سرعت هواپیما مقاومت کند = با تجربه.
  • او طوری چتر نجات را باز کرد که به نظر می رسید می دانست که چه کاری را انجام می دهد = با تجربه
  • او چتر نجاتی را رزرو کرد که دوخته شده بود و غیرعملیاتی بود = تازه کار.
  • آیا کوپر یک چترباز با تجربه بود؟

    • او درخواست «چتر نجات جلو و عقب» = تازه کار.
    • او از گرفتن دستورالعمل هایی در مورد چگونگی استفاده از چتر نجات سرباز زد = با تجربه.
    • او چتر نجات نظامی غیر قابل هدایت را در خواست داد = تازه کار.
    • چتر نظامی درخواست داده شده، می تواند بهتر در سرعت هواپیما مقاومت کند = با تجربه.
    • او طوری چتر نجات را باز کرد که به نظر می رسید می دانست که چه کاری را انجام می دهد = با تجربه
    • او چتر نجاتی را رزرو کرد که دوخته شده بود و غیرعملیاتی بود = تازه کار.
    • پول چطور به آنجا رسیده؟

      جایی که پول دن کوپر پیدا شد، کمی چالش برانگیز است چرا که از آنجایی که محققان فرود او را پیش بینی کرده بودند، حدودا ۳۰ کیلومتر دورتر بود. اولین نظریه، Washougal Washdown Theory، براساس این ایده است که پول ابتدا در رودخانه های کوچکتر شناور شده، سپس به رودخانه کلمبیا و در نهایت نقطه ای که پیدا شد، رفته است. دومین نظریه این است که مسیر پرواز مشخص شده نادرست است و کوپر در واقع در همینجا فرود آمده و پول را دفن کرده است. سوم این است که کوپر یا شخص دیگری پول را در آنجا دفن کرده تا رد خود را برای پلیس گم کند.

    • مسیر پرواز واقعی کجا بود؟

      نقشه مسیر پرواز در بایگانی پلیس هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه چه کسی مسیر پرواز را کشف یا آن را ارائه داده، ندارد. به نظر می رسد که مسیر پرواز از تجزیه و تحلیل دقیق داده های رادار و ضبط پرواز مورد بحث به دست آمده است. در این مسیر، هواپیمای دن کوپر در محلی که پول ها یافت شده، پرواز نکرده است. پولی که پیدا شد، مسائل مربوط به پرواز را پیچیده تر می کند، زیرا بسیار راحت تر می بود اگر که مسیر پروازی کوپر، از همین نقطه گذر می کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *