حقایقی از کابین های هواپیما که شما نمی دانید!

رای سوال اول، آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که هواپیمای نقطه ای پنهان و مخفی در خود داشته باشد؟ حقایقی از کابین هواپیما  این را می گوید که بله دارد. اما تنها در هواپیماهای پیشرفته و بزرگی مانند: بوئینگ دریم لاینر ان اتفاق می افتد که یک اتاق کوچک پنهان در آن وجود دارد. این اتاق به‌ عنوان اتاق استراحت خدمه ی پرواز شناخته می‌ شود و دارای چندین صندلی و تخت است که پرسنل پرواز می‌ توانند در آن استراحت کنند و بخوابند. سوال دوم، چرا صندلی‌ های هواپیماها معمولا آبی هستند؟

حقایقی از کابین هواپیما می گوید که بزرگ ‌ترین شرکت های هواپیمایی جهان، از رنگ بندی های گسترده ی آبی در تمامی قسمت ‌های طراحی کابین هواپیما استفاده می کنند. این موضوع اتفاقی نیست و دلایل روانشناسی پشت آن قرار گرفته است. کتاب راهنمای مبتدیان در روانشناسی رنگ‌ ها می گوید که؛ رنگ آبی منعکس ‌کننده ی اعتماد، آرامش، کارایی، کیفیت و آسودگی است. گفته می ‌شود که رنگ آبی، احساس آرامش بیشتری ایجاد می‌ کند.

برخی از خطوط هوایی از سایه‌های تیره ‌تر و رنگ ‌های روشن نیز استفاده می ‌کنند. به‌ طور کلی هدف این است که فضایی ایجاد کنند که مسافران احساس راحتی کنند، به‌ طوری‌ که احساس کنند در خانه های خودش هستند. به همین دلیل است که سعی می ‌کنند محیط را طبیعی ‌تر و ملایم‌ تر طراحی کنند. رنگ آبی انتخاب شده است زیرا این رنگ، نماد اعتماد و امنیت است.

به همین دلیل می ‌توانید این رنگ را در اکثر شرکت‌ های هواپیمایی قدیمی جهان مانند شرکت هواپیمایی بریتانیا ببینید. سوال بعدی ما این است، حقیقت پشت نور کابین ‌ها و تنظیم آن ها چیست؟

حقایقی از کابین هواپیما می گوید که اخیرا تکنولوژی‌ های جدیدی برای کاهش صدای ناشی از موتور هواپیما پیاده‌ سازی شده است. برای مثال بدنه ی هواپیما را با یک لایه ی نازک عایق می ‌کنند تا در هنگام پرواز صدای موتورهای هواپیما را کاهش دهد.

البته قرار است که از پرده ‌های صوتی برای خنثی کردن صداهای اطراف استفاده کنند. به این فکر کرده اید که اهمیت پارچه‌ های هواپیما چیست؟ به‌ عنوان یک قاعده ی کلی در پروازهای طولانی مدت از صندلی ‌های چرم استفاده نمی ‌کنند. حقایقی از کابین هواپیما می گوید که این نوع صندلی ‌ها به دلیل عرق کردن مسافران در طول سفر و زمان ناخوشایند هستند.

پارچه‌ های ترکیبی معمولا نتیجه بهتری دارند و احساس راحتی بیشتری به مسافران می‌ دهد. برای شرکت‌ های هواپیمایی، معمولا پارچه‌ های با کیفیت بالا و تیره رنگ، به دلیل تعمیر و نگهداری راحت ‌تر، استفاده می ‌شود. فکر کنید که برای پاک کردن بیشتر رنگ ها زحمت زیادی لازم است و  بنابراین از رنگ ‌های تیره بیشتر از رنگ ‌های روشن استفاده می ‌شود.

رنگ ‌های روشن در طراحی‌ های داخلی پروازهای فرست کلاس و کلاس‌های تجاری بنا به خدماتی که ارائه می گردد، بیشتر استفاده می ‌شود. در پروازهای اکونومی کلاس، رنگ تیره صندلی ها بیشتر به چشم می‌ خورد. فضاهای خالی هواپیماها چیست و چرا به نظر شما مورد استفاده قرار نمی گیرد؟

هواپیماهایی با این عظمت دارای فضاهای زیادی است که مورد استفاده قرار نمی ‌گیرند. از این فضاها به دلیل ارتفاع کم و نبود پنجره نمی ‌توان برای جایگاه مسافران بی شک استفاده کرد. اما استفاده های دیگر چطور؟ قبلا از این فضاها برای سرویس بهداشتی را در این مکان‌ها قرار می دهند، اما در حال حاضر به دلایل اقتصادی، دیگر مورد استفاده قرار نمی ‌گیرد.

در حال حاضر می ‌توان از این فضاهای کوچک که مورد استفاده قرار نمی ‌گیرند، مکانی مناسب برای خدمه ی هواپیما ایجاد کرد، اما هزینه بر ورزمان گیر است. در آخر صندلی ‌ها و آزمون ۱۶g  در هواپیما چیست؟ تمام صندلی‌ های مسافران با یک آدمک شبیه ‌سازی شده است باید تست ۱۶g را بگذرانند. در این تست مقاومت صندلی ‌ها در برابر سرعت زیاد و صدمه در محیطی شیب ‌دار آزموده می ‌شوند و سقوط احتمالی هواپیما شبیه‌ سازی می‌ شود.

تمام صندلی‌ ها لازم است در برابر نیروی پویای ۱۶g مقاومت کنند. تمامی این سوالاتی که مطرح کردیم، ممکن است سوالاتی باشند که درباره ی حقایقی از کابین هواپیما در سفرهای هوایی برای هر کدام از ما پیش آمده باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *