توقف ساخت بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان

بزرگترین هواپیما
 

توقف ساخت هواپیمای A380 ایرباس

بر اساس اعلام خبرگزاری های رسمی در جهان، شرکت هواپیما سازی ایرباس به تازگی اعلام رسمی کرده است که از سال ۲۰۲۱ به بعد دیگر هواپیمای A380 ساخته نخواهد شد! شرکت هواپیما سازی ایرباس در توضیح این تصمیم خود، دلایلی را اعلام نموده است که از جمله ی مهم ترین و تاثیرگذارترین آن ها می توان به فروش کمتر از حد انتظار این شرکت از این هواپیما اشاره نمود. در ادامه با ما در صباسیر و در مشروح خبر توقف ساخت هواپیمای A380 ایرباس همراه باشید.

بزرگترین هواپیما
بزرگترین هواپیمای مسافربری

در سر تیتر خبرهای این روزهای اخبار جهان یکی از مهم ترین اخباری که وجود دارد این است که هواپیمایی که در سراسر جهان در هنگام ساخت و رونمایی جنجال به پا کرده است، توقف ساخت هواپیمای A380 ایرباس توسط این کمپانی معروف و معتبر اروپایی است. بر اساس این خبر، شرکت هواپیماسازی ایرباس اعلام کرده است که قصد دارد ساخت هواپیمای پهن ‌پیکر A380 ایرباس، بزرگ ترین هواپیمای جهان را بعد از حدود ۱۴ سال متوقف نماید. شرکت هواپیما سازی ایرباس در بیانیه ‌ای که در این زمینه منتشر کرده، تایید کرده است که آخرین سری از هواپیمای A380 ایرباس را در سال ۲۰۲۱ میلادی به مشتری خود تحویل خواهد داد و بعد از آن دیگر هیچ هواپیمایی با این مدل را به هیچ عنوانی نخواهد ساخت. به گفته ی کارشناسان حوزه ی هواپیمایی و اعلام صریح و روشن این شرکت، فروش کمتر از انتظار این هواپیمای غول‌ پیکر و صد البته پیشرفته باعث شده است که شرکت ایرباس این تصمیم را در نهایت اتخاذ نماید.

نکته ی جالبی که دراین رابطه وجود دارد این است که این تصمیم در حالی گرفته شده که از جمله ی اهداف این شرکت هواپیما سازی در زمان شروع ساخت این هواپیما این بوده است که این هواپیما را به یکی از پر فروش‌ ترین هواپیماهای مسافربری در قرن ۲۱ میلادی تبدیل کند اما امروزه فروش کم و استقبال معمولی و پایین تر از حد انتظار از این هواپیما که مغایر با انتظارها و برنامه ریزی های این شرکت بوده است، نتیجه ای چون توقف ساخت هواپیمای A380 ایرباس را برای این شرکت به ارمغان آورده است.

خبر توقف ساخت هواپیمای A380 ایرباس در حالی رسانه ای شده است که بزرگ ترین هواپیمای جهان با دارا بودن دو طبقه و ظرفیت حمل ۵۴۴ نفر در حالت چینش استاندارد، در واقع برای رقابت با هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ ساخته ی یکی دیگر از شرکت های معروف و مشهور ساخت هواپیما و یکی از غول های این صنعت، به میدان آمد. اما این هواپیما به هر حال نتوانست تا موفقیت چندانی کسب کند و انتظارات را در نهیات مدیریت نماید زیرا، شرایط به گونه ای تا به حال پیش رفته است که سیاست شرکت های هواپیمایی این باشد که برای اکثر خطوط هوایی خود، سفارش ‌های اصلی خود را بر روی هواپیماهای کوچک تر متمرکز نموده اند و این کاملا عاملی فلج کننده برای این شرکت در خط تولید هواپیمای A380 ایرباس محسوب شود.

شرکت هواپیما سازی ایرباس گفته است که در هفته‌ های آینده با اتحادیه‌ های کارگری وارد مذاکره خواهد شد تا درباره ی بیش از ۳ هزار موقعیت شغلی که به دلیل تصمیم به توقف ساخت هواپیمای A380 ایرباس به خطر خواهند افتاد، فکرکنند و تصمیم ‌گیری نمایند. با این حال شرکت هواپیماسازی ایرباس اعلام نموده است که بر طبق قراردادهای جاری، تعهد دارد که تا زمان توقف ساخت هواپیمای A380 ایرباس ۱۷ فروند هواپیمای A380 دیگر نیز در نهایت تولید خواهد کرد که از این تعداد ۱۴ هواپیما به سفارش خطوط هوایی امارات متعلق خواهند بود.

شرکت هواپیمایی امارات که قبل ترها برای نجات این خطر تولید ایرباس، تعداد بیشتری از این نوع هواپیما را سفارش داده بود تصمیم گرفته است تا سفارش تازه ‌ای شامل ۴۰ فروند هواپیمای A 380 و ۳۰ فروند هواپیمای A380 را جایگزین قبلی نماید. از جمله سیاست های شرکت خطوط هوایی امارات در زمینه ی ناوگان های هوایی خود و گسترش آن ها در سطح جهانی، با استفاده از هواپیمای A380 و بوئینگ ۷۷۷ شکل داده است و حدود ۱۰۰ فروند از بزرگ ترین هواپیمای پهن ‌پیکر جهان را فقط این شرکت هواپیمایی در اختیار دارد.

 

جالب است بدانید که بعد از اعلام تصمیم شرکت هواپیما سازی ایرباس، شیخ احمد بن سعید آل مکتوم که ریاست خطوط هوایی امارات را بر عهده دارد در این رابطه گفته است که این شرکت از همان ابتدای تولید هواپیمای A 380 از طرفداران پروپاقرص و وفادار این مدل از هواپیماهای ساخت شرکت هواپیما سازی ایرباس بوده است. او در واکنش به خبر تصمیم توقف ساخت هواپیمای A380 ایرباس عمیقا ابراز نا امیدی و تاسف کرد اما در انتها گفت که شرکت هواپیمایی امارات، واقعیت موجود را می ‌پذیرد. بنا بر اعلام خطوط هوایی امارات، هواپیمای A 380 ایرباسی که این شرکت هواپیمایی در اختیار دارد، تا دهه ی ۲۰۳۰ میلادی همچنان به عنوان یکی از مهم ترین بخش ‌های ناوگان این شرکت فعال خواهند بود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *