تمام باید ها و نباید های حالت پرواز موبایل در حین پرواز!

حالت پرواز | Air Plain Mode

یکی از قوانینی که همه ی ما در طول پرواز با آن آشنا هستیم، این است که استفاده از موبایل در طول پرواز ممنوع است و اگر خواهان کار با گوشی خود هستیم باید آن را در حالت پروازی یا ایر پلین مود (Air Plain Mode) قرار دهیم ولی تا به حال به این فکر کرده اید که علت این کار چه می تواند باشد؟ شاید پر رنگ ترین دلیلی که در ذهن ما نقش بسته باشد این است که سیگنال های موبایل باعث ایجاد اختلال در کارهواپیما شود و اختلالات بعضا غیر قابل پوششی را به وجود بیاورد اما بیایید در ادامه با صباسیر همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر دلایل واقعی و منطقی حالت پرواز را به اتفاق یکدیگر بررسی نماییم.

قبل از هر چیز باید این نکته را به شما بگوییم که خاموش کردن گوشی موبایل یا در حالت پرواز قرار دادن آن امروزه با پیشرفت های روزافزون علم و تکنولوژی، دیگر درباره ی همه ی شرکت های هواپیمایی صدق نمی کند. در واقع امروزه به علت وجود برخی از فناوری ‌های جدید به صورت گسترده در سرویس های برخی از شرکت های هواپیمایی به طور گسترده از تبلت‌ها و موبایل‌ها و هر وسیله ی ارتباطی دیگری استفاده می‌ کنند و مشکلی هم پیش نمی آید ولی این قانون حالت پرواز برای تمامی هواپیماها مورد تایید نیست.

برخی از شرکت ‌های هواپیمایی که پیشرفته تر هستند و اکثرا سفرهای ما را پوشش می دهند، به مسافران خود دیگر نمی ‌گویند که وسایل ارتباطی همچون موبایل و تبلت و هرگونه ای از وسایل الکترونیک که دارای امواج صوتی و رادیویی هستند را در حین پرواز خاموش کنید اما این شرایط همیشگی نیست و مهمانداران پرواز در بیشتر اوقات به علت تداخل سیگنال‌ های الکترومغناطیسی و صوتی از مسافران خواسته می‌ شود تا موبایل، تبلت و وسایل الکترونیکی خود را یا خاموش کنند و یا در حالت پرواز قرار دهند.

با این که خلبان ها ادعا می کنند که امواج و سیگنال های تلفن های هوشمند مسافران می تواند در سیستم مسیریابی آن ها اختلال ایجاد کند، اما این نکته را باید بدانید که این امر هرگز به لحاظ علمی و تجربی تا به حال نه تایید شده و نه برعکس، تایید نشده است.

از آن جایی که بیشتر هواپیماهایی که در جهان در حال استفاده هستند متعلق به قبل هستند، بنابراین از تکنولوژی که در آن ها برای این مسئله و مقاومتش در برابر امواج فراصوتی وجود دارد، اطمینانی وجود ندارد تا زمانی که آزمایشات مخصوصی را انجام دهند و از آن ها مطمئن شوند. بنابراین، هواپیماهایی که از قبل ساخته شده‌ اند باید یک بازه ی زمانی را بگذرانند تا از امنیت در طول پرواز با وجود امواج موبایل و وسایل الکترونیکی حاصل گردد.

با وجود این که این مسئله همیشگی نیست اما در بیشتر تصاویری که به تازگی از کابین خلبانان منتشر می شود، این روزها خلبانان حتی در هواپیما و در حال پرواز، آی پد و تبلت‌ را مورد استفاده قرار می دهند و این وسایل را جایگزین استفاده از کاغذ و قلم کرده اند. اما باید بدانید که دلیل اصلی قرار دادن موبایل روی حالت پرواز، در واقع قانونی است که کمیسیون ارتباطات فدرال تصویب کرده است تا به موجب آن از ایجاد هرگونه اختلال رادیویی در شبکه های تلفن های همراه بر روی زمین پیشگیری شود.

به طور مثال به یکی از تجربه های واقعی که به خاطر روشن بودن سیگنال های موبایل رخ داده نگاه کنید، یکی از خلبانان در رابطه با سیگنال های موبایل می گوید که: حتما همه شما صدای اذیت کننده ای را که از مجاورت تلفن های صوتی تولید می شود را شنیده اید. زمانی که تلفن های همراه هم هنگام پرواز روی حالت پرواز قرار نگیرند، من باید در طول سفر چنین صدایی را همواره تحمل کنم.

تا به حال خطر جدی برای ما نداشته است اما این صداها برای خلبان بسیار سردرد آور و مزاحم است و وقتی سعی می کنم از طریق هدفون اطلاعات خاصی را از پایگاه های کنترلی دریافت کنم دچار مشکل می شوم! باید بدانید که مسافران می توانند از تبلت‌ ها و تلفن ‌های هوشمند در شرایطی خاص استفاده کنند.

با وجود تمام تفاسیری که بالا کردیم، بیشتر این دستگاه‌ ها مورد آزمایش قرار گرفته ‌اند تا مطمئن شوند هیچ تاثیری بر روی سیتم های پرواز ندارند اما با این حال باید به این مسئله توجه کنید که این شرایط همیشگی نیست و در بیشتر اوقات غیر قابل دسترسی است. به طور مثال برخی از قسمت‌ های مدل‌ های خاصی از صفحه نمایش پرواز هواپیماها مانند هواپیمای بویینگ ۷۳۷ تحت تاثیر نویزها و سیگنال های الکترو مغناطیسی به شدت قرار می گیرند.

اما تا به الان برایتان این سوال پیش نیامده است که این مشکل از کجا به وجود آمده است و چگونه اصلا می ‌توان متوجه شد که چه دستگاه‌ هایی بر این هواپیماها تاثیر دارند و چگونه این مشکل را باید برطرف کرد؟ ما به شما می گوییم.

این که آیا هواپیمایی تحت تاثیر نویزها قرار می گیرد یا نه را در هنگام تست بسیار دقیق هواپیماها در هنگام راه‌ اندازی اینترنت داخلی برای هواپیما صورت می ‌گیرد، مهندسین و متخصصین متوجه می شوند. بخشی از قسمت های این آزمایش ها برای نشان دادن تداخل الکترومغناطیسی دستگاه ‌های مختلف درون کابین انجام می‌ شود زیرا برخی از دستگاه‌ ها خطا و عدم عملکرد دارند. با توجه به آمار منتشره، تقریبا همه ی تجهیزات اپراتورهای پروازی مختلف شرکت‌ های هواپیمایی که توسط شرکت های بین ‌المللی اداره می ‌شوند، تست می ‌شوند.

همه می ‌دانند که در هر پرواز تعداد زیادی از دستگاه‌ ها از حالت پرواز خارج می ‌شوند. به هر حال این یک واقعیت است که هواپیماها در این حالت سقوط نکرده‌اند. اکثر اوقات روشن بودن وسایل الکترونیکی برای هواپیما خوب نیست.

بسیاری از مردم گاهی نمی ‌دانند که دستگاه‌ هایشان باید در حالت پرواز قرار بگیرد. مسافران به طور چشمگیری قوانین را نادیده می ‌گیرند و آن ‌ها را در اکثر اوقات نمی‌ دانند. بهترین کار این است که در حین پرواز تلفنمان را یا خاموش و یا در حالت پرواز  قرار دهیم و امتحان نکنیم که ببینیم چه اتفاقی ممکن است بیفتد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *