تفاوت بلیط فرست کلاس و اکونومی

بلیط فرست کلاس و اکونومی چه تفاوتی با هم دارند؟

وقتی می خواهیم بلیط هواپیما رزرو کنیم با مفاهیمی مثل پرواز فرست کلاس و اکونومی مواجه می شویم. ممکن است دقیقا ندانیم معنی این نوع پروازها چیست، اما چیزی که مسلم است تفاوت قیمت زیاد این دو نوع بلیط هواپیماست! االبته درست است که این دو نوع پرواز از لحاظ قیمت با یکدیگر اختلاف زیادی دارند، اما تفاوتشان فقط در قیمت بلیط هواپیما نیست. در این مطلب می خواهیم تفاوت بلیط فرست کلاس و اکونومی را با یکدیگر مرور کنیم. شاید بعد از خواندن این مطلب به دلیل تفاوت قیمت زیاد این دو نوع بلیط پی ببرید. با الی گشت همراه باشید.

بلیط هواپیمای اکونومی (Economy) که به نام های بلیط اقتصادی یا بلیط استاندارد نیز مشهور است پروازی است که اکثر ما با آن سفر می کنیم! این نوع بلیط پرفروش ترین و متداول ترین نوع بلیط است و اکثر مسافران به دلایل مختلف این نوع بلیط را رزرو می کنند. پرواز فرست کلاس (FirstClass) یا درجه یک نیز همانطور که از نامش مشخص است بهترین نوع بلیط هواپیماست و امکانات رفاهی ویژه ای در آن ارائه می شود. البته در حال حاضر ایرلاین ها در تلاش برای ارتقا کیفیت خدمات خود هستند و در پرواز اکونومی نیز می توانید خدمات و سرویس های رفاهی بسیار مناسبی دریافت کنید. در ادامه چند تفاوت بلیط فرست کلاس و اکونومی را با هم بررسی می کنیم:

مراحل سوار شدن به هواپیما

بلیط هواپیمای اکونومی سهل الوصول تر است و ممکن است در دقیقه نود بتوانید یک بلیط اکونومی با تخفیف بسیار بالایی را خریداری کنید. بلیط هواپیمای ارزان و بلیط های چارتری و تخفیف دار معمولا از این نوع کلاس پروازی هستند. اما برای بلیط هواپیمای فرست کلاس همیشه باید قیمت بالایی بپردازید. پرواز فرست کلاس بر خلاف پرواز اکونومی هیچ وقت خیلی شلوغ نمی شود و حتی برای سوار شدن به هواپیما نیز اولویت با مسافران فرست کلاس است! بنابراین، اولین تفاوت بلیط فرست کلاس و اکونومی همین سرعت بیشتر در انجام مراحل طولانی فرودگاه است. پس اگر برایتان سوال بود که چرا روند سوار شدن به هواپیما (برای مسافران اکونومی) آنقدر طولانی است باید بدانید که یکی از دلایلش همین است: باید منتظر بمانید تا ابتدا مسافران فرست کلاس سوار هواپیما بشوند و بعد نوبت سوار شدن مسافران بیزنس کلاس و اکونومی فرا می رسد!

غذا و امکانات رفاهی بیشتر

غذای ارائه شده در پروازهای فرست کلاس و اکونومی مهم ترین و چشمگیرترین تفاوت بلیط فرست کلاس و اکونومی است و نمود بسیار زیادی دارد. البته نوع خدمات ارائه شده در این دو نوع کلاس پروازی بسته به هر ایرلاین می تواند متغیر باشد و هر ایرلاین خدمات ویژه ای در هر کلاس پروازی ارائه می کند. اما معمولا در پرواز فرست کلاس به مسافران منو داده می شود تا از بین طیف متنوعی از غذاها به دلخواه خود انتخاب کنند. همچنین در طول پرواز نیز با اسنک و میان وعده و نوشیدنی های گرم و سرد از مسافران پذیرایی می شود. اما در کلاس پروازی اکونومی به مسافران یک نوع غذای مشخص داده می شود که از قبل بسته بندی شده و نوشیدنی نیز در لیوان های یکبار مصرف ارائه می شود.در طول پرواز بیشتر از یک میان وعده به مسافران داده نمی شود و  امکان شارژ دستگاه های الکترونیکی نیز در طول سفر وجود ندارد.

فضای اختصاصی

یکی دیگر از تفاوت های این دو نوع کلاس پروازی فضای اختصاصی هر مسافر است. به طور مثال، در پروازهای کوتاه داخلی کلاس پروازی فرست کلاس فضای بسیار بیشتری برای نشستن در اختیار دارد و قسمتی نیز برای قرار دادن پاها و همینطور سینی غذا در آن ها تعبیه شده است. در پروازهای بین المللی مسافران فرست کلاس فضایی کاملا اختصاصی در اختیار دارند، صندلی هایشان کاملا به عقب خم می شود و به تختخوابی گرم و نرم تبدیل می شود. در پرواز اکونومی (صرف نظر از نوع هواپیما) صندلی ها به ردیف چیده شده اند و فضای محدودی برای هر مسافر وجود دارد. همچنین مسافران اکونومی برای سرگرم شدن در طول سفر انتخاب های محدودتری در اختیار دارند.

امکان ارتقاء کلاس پروازی

فرست کلاس و اکونومی از لحاظ قیمت تفاوت فاحشی با یکدیگر دارند. اما برخی ایرلاین ها امکاناتی برای مسافران فراهم می کنند تا بتوانند کلاس پروازی خود را به فرست کلاس ارتقاء بدهند. به طور مثال، برنامه های خاصی که برای مسافران وفادار و دایمی اجرا می شود این امکان را فراهم می کند که پس از طی تعداد پرواز و مسیرهای مشخص با آن ایرلاین، بتوان با پرداخت هزینه اکونومی، بلیط خود را به فرست کلاس تغییر داد. علاوه بر این، برخی شرکت های هواپیمایی نیز تسهیلات خاصی را برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما ارائه می کنند. مسافرانی که بلیط اکونومی خود را به صورت آنلاین خریداری کنند می توانند از برخی تسهیلات ویژه فرست کلاس مثل استفاده از سالن استراحت فرودگاه، روند چک-این و میزان بار مجاز بهره مند شوند.

تفاوت بلیط فرست کلاس و اکونومی

مواردی که ذکر شد تفاوت های عمده این دو نوع کلاس پروازی هستند. البته هر ایرلاین و شرکت هواپیمایی خدمات و امکانات رفاهی مختلفی در کلاس های پروازی خود ارائه می کند و تفاوت بلیط فرست کلاس و اکونومی در هر ایرلاین می تواند متغیر باشد. به طور مثال ایرلاین هایی مثل بریتیش ایرویز، ترکیش ایرلاینز، قطر ایرویز، هواپیمایی امارات، الاتحاد، کانتاس ایرویز و … به دلیل امکانات ویژه و تسهیلات رفاهی منحصربفردی که در پرواز فرست کلاس ارائه می کنند مشهور هستند. البته مسافران هر دو نوع کلاس پروازی در یک هواپیما می نشینند و تفاوتی از نظر زمان پرواز و رسیدن به مقصد وجود ندارد. صرفا مسافران فرست کلاس که در قسمت جلوی هواپیما می نشینند به نسبت مسافران اکونومی که معمولا عقب هواپیما نشسته اند خدمات رفاهی بیشتری دریافت می کنند. برای خیلی از مسافران این امکانات چندان اهمیتی ندارد و فقط می خواهند هرچه زودتر به مقصد برسند، اما برای برخی نیز کیفیت سفر و نوع خدمات رفاهی اهمیت ویژه ای دارد. حتی خیلی از افراد به دلیل خدمات خاص این ایرلاین ها سعی می کنند حتما بلیط فرست کلاس ایرلاین خاصی را تهیه کنند.  بنابراین، اگر امکانات رفاهی بلیط هواپیما برایتان اهمیت دارد، حتما قبل از رزرو در مورد نوع ایرلاین صادرکننده بلیط و خدمات ارائه شده تحقیق کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *