تاریخچه پیدایش اولین هواپیما

اولین هواپیماها در دنیا

اگر از اغلب مردم جهان این سوال را بپرسند که در خصوص تاریخچه پیدایش اولین هواپیما چه اطلاعاتی دارید به احتمال بسیار زیاد پاسخ می دهند که برداران رایت مخترعین اولین هواپیمای جهان بوده اند. ما نیز این واقعیت را انکار نمی کنیم، اما این امر تنها گوشه ناچیزی از تاریخچه پیدایش اولین هواپیما در جهان است. نکاتی که در ادامه مطرح می گردد شامل موارد ذیل هستند:

  • چه کسی اولین هواپیما را طراحی کرد؟
  • چه کسانی به پیشبرد ساخت هواپیما کمک کردند؟
  • براداران رایت چه کسانی بودند؟
  • صنعت هوانوردی بعد از برداران رایت چه پیشرفت هایی را تجربه کرد؟

و دهها سوال دیگر که سعی کرده ایم در جریان این مقاله به آن ها پاسخ دهیم. اگر شما نیز با این سوال مواجه شده اید که چه کسی اولین هواپیما را ساخته است؟ پیشنهاد می دهیم با مطالعه این مقاله ما را همراهی کنید.

طراحی اولین هواپیما

هر اختراعی پیش از آنکه به مرحله خلق و تولید برسد از ذهن بشر می گذرد. گاهی بشر از قلم و کاغذ برای طراحی افکار خود استفاده می کند. این امر باعث می شود دریافت اندیشه مخترع برای دیگران راحت تر باشد. زمانی هم که داوینچی، نقاش معروف ایتالیایی مبادرت به طراحی یک هواپیما با عنوان ماشین پرنده نمود کسی تصور نمی کرد این رویا زمانی به واقعیت مبدل شود، با این حال انسان از دیرباز رویای پرواز در آسمان را در ذهن خود داشته است.

طراحی این هواپیما در قرن پانزدهم صورت گرفت، اما تعصبات وحشیانه و مذهبی حاکم در اروپا باعث شده بود بسیاری از طرح ها و ابداعات بشری در سایه شوم قرون وسطی به مرحله آزمایش و تولید نرسند. با این حال رویای پرواز انسان در آسمان که توسط داوینچی طراحی شده بود مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفت و در نهایت برای خلق اولین هواپیما نیز بکار گرفته شد. این مبحث را در ادامه به صورت شفاف تر تشریح می کنیم.

پروازهای دنیا

برادران رایت

دو برادر به نام های ویلبر و ارویل رایت در اوایل قرن بیستم موفق شدند رویای انسان برای پرواز در آسمان را با شباهت بسیار زیادی به طرح داوینچی به واقعیت مبدل کنند. در ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳ توانستند بعد از چند آزمایش ناموفق، هواپیما را برای مدت قابل توجهی در آسمان نگه دارند. نقطه عطفی که در این اختراع وجود داشت این بود که پرواز هواپیمای برادران رایت با کنترل هوپیما توسط فرد در داخل هواپیما صورت می گرفت. این اتفاق در کارولینای شمالی رخ داده بود و از آنجا که توانستند این اختراع را به نام خود ثبت کنند از آن زمان تا کنون به عنوان مخترعین هواپیما شناخته می شوند.

ثبت اولین هواپیمای موتوری در جهان

ثبت این هواپیما به سال ۱۹۰۳ باز می گردد. برادران رایت در همان سالی که موفق به آزمایش هواپیمای موتوری خود شدند در تاریخ ۲۳ مارس مبادرت به ثبت درخواست خود برای طراحی ساختار «Wing Warping» و سکان هدایت هواپیما در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا نمودند. این اختراع که امروزه تحت عنوان پتنت شناخته می شود، تحت عنوان ماشین پرنده نام گذاری شد و بعد از ارزیابی توسط USPTO، گواهی ثبت خود را به شماره US821393 دریافت کرد. این اقدام آغاز انقلاب عظیم در صنعت حمل و نقل بود.

هواپیما

تدوین اولین مقرارت و قوانین هواپیمایی

از آنجا که اختراع برادران رایت پس از سال ۱۹۰۳ با افزایش کیفیت هواپیماها توسط این دو برادر و برخی از کشورهای قدرتمند جهان همانند امریکا، آلمان، انگلستان و فرانسه همراه بود لازم گردید تا مقرارت خاصی در خصوص پروازهای هواپیمایی تدوین گردد. به این منظور کنفرانس های و کنوانسیون های متعددی برگزار شد و امضا گردید. در این خصوص می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • کنوانسیون پاریس در سال ۱۹۱۹
  • تشکیل کمیسیون بین المللی هوانوردی یا ایکان
  • کنوانسیون هاوانا در سال ۱۹۲۸

ظهور یک صنعت جدید در سیستم حمل و نقل جهانی

جهان در قرن بیستم شاهد تحولات عمیقی در سیستم حمل و نقل بین المللی بود. دولت آلمان در آن زمان برای برپایی جنگ های جهانی خود را مصمم به طراحی و ساخت هواپیماهایی کرد که قابلیت حمل مسافر در مسافت های طولانی را داشته باشد. این صنعت به اهداف نظامی محدود نشد و امروزه بیشترین میزان حمل و نقل بین المللی در میان کشورهای مختلف از طریق هواپیماهای مسافربری صورت می گیرد. یکی از مهم ترین مواردی که در طول زمان مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است افزایش امنیت ناشی از مسافرت های هوایی نام دارد که امروزه با موفقیت های بسیار زیادی نیز همراه بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *