بگویید در هواپیما صندلی کنار پنجره یا راهرو را انتخاب می کنید، تا بگوییم چه شخصیتی دارید!

می توان گفت که پاسخ به این سوال اصلا نمی تواند خاکستری باشد؛ یا سیاه یا سفید! آن هایی که صندلی های کنار پنجره را انتخاب می کنند اصلا نمی توانند باور کنند که کسی می تواند صندلی راهرو را انتخاب کند و برعکس این قضیه هم کاملا وجود دارد. امتحان کنید! از فردی که در کنار شما است بپرسید که کدام صندلی را می خواهند و نه تنها بدون فکر پاسخ می دهند بلکه به سرعت از خودشان می پرسند که چرا.

مارک وانهوناکر (Mark Vanhoenacker)، یک خلبان هواپیمایی بریتیش ایرویز و نویسنده کتاب چطور یک هواپیما فرود می آید، گفت: «وقتی از دوستان می خواهم توصیف کنند که کدام نوع از مسافران هوایی هستند؛ صندلی های راهرو یا صندلی های کنار پنجره، آنها معمولا با اعتماد به نفسی پاسخ می دهند که نشانه این است که از زمان اولی که آن ها سوار هواپیما شدند، متوجه شده اند که کدام یکی از صندلی های هواپیما را دوست دارند».

البته هر کدام مزایا و معایب خود را دارند

  • صندلی های کنار پنجره: آن ها یک جور حریم خصوصی دارند و البته مناظر چشمگیر آن ها نیز شما را شیفته خود می کند. اما می توان از معایب آن ها می توان به این موضوع اشاره کرد که در مواقعی که می خواهید به سرویس بهداشتی بروید، مدام باید شخص کناری را صدا کنید و یک جورهایی مزاحم او بشوید و دیگر اینکه وقتی می خواهید از هواپیما پیاده شوید، حتما باید منتظر بمانید که اشخاص کنار شما بروند تا شما هم بتوانید از صندلی بیرون بروید.
  • صندلی های راهرو: آن هایی که در این صندلی ها می نشینند، هر موقع که دلشان بخواهند می ایستند و البته فضای بیشتری برای دراز کردن پایشان دارند. اما این عیب در آن ها هست که مثلا زمانی که تازه به خواب رفته اند، کنار دستی‌شان بخواهد که به سرویس بهداشتی برود و یا اینکه رفت و آمد داخل راهرو موجب اذیتشان شود.

در این میان، در هواپیماهایی که سه ردیف دارند، یکی از بدترین صندلی ها می تواند صندلی وسط ردیف میانی باشد. مطمئنا با پرسیدن کدام صندلی، هیچ کس این را انتخاب نمی کند. یکی از بهترین صندلی های هواپیما نیز می تواند صندلی جلویی باشد که اگر کنار پنجره می نشینید بدون ایجاد مزاحمت می توانید بیرون بروید.

خب حالا انتخاب‌تان، چه چیزی را در مورد شما آشکار می سازد؟

اگر خیلی نخواهیم علمی راجع به این قضیه صحبت کنیم، بیشتر افراد ترجیحشان طبق ۲ اولویت است: می خواهید بیدار کنید یا بیدار شوید؟ می خواهید ایجاد مزاحمت کنید یا کسی شما را آزرده کند؟ بعضی از افراد هستند که اصلا نمی توانند حس این را تحمل کنند که به خاطر شخصی دیگر باید از جای خود یک بار برای رفتن او و یک بار هم برای برگشت او، بلند شوند، اما افراد دیگری اصلا این قضیه برایشان مهم نیست.

جو همینگز، روانشناس رفتاری نیز با نظر اسپلمن موافق است و می گوید:

«انتخاب کنندگان صندلی کنار پنجره کمی خودخواهتر هستند و زمانی که با شخصی کاری داشته باشند، کمتر استرس می گیرند. افرادی که صندلی راهرو را انتخاب می کنند، اغلب بیشتر اجتماعی هستند و افراد تابع تری هستند. آن ها معمولا از آن دسته مسافرانی هستند که در هواپیما خوابشان نمی برد و نمی توانند آرام باشند.

در رابطه با صندلی های هواپیما بحث های زیادی می شود زیرا هر شخصی دوست دارد که در صندلی مورد علاقه خود بنشیند. این را هم اضافه کنیم که تاخیرات زیادی در باجه ورودی هواپیما در بحث سر اینکه مثلا من نمی خواهم صندلی ام کنار پنجره باشد، اتفاق می افتد؛ زیرا بعضی از افراد هستند که هیچ جوره نمی توانند انتخابشان را عوض کنند».

آمار: کدام صندلی محبوب تر است؟

طبق گفته تحلیلگر «ایرلاین ویکلی»، ست کاپلان، انتخاب ها تقریبا با هم برابرند. او اینگونه گفته است: «براساس آمار یک شرکت هواپیمایی ناشناس، این توزیع به طرز بسیار قابل توجهی برابر است. در آمارهای هواپیمایی، انتخاب صندلی های کنار پنجره تنها ۱ درصد بالاتر است».

طبق مطالعه دیگری از Expedia در سال ۲۰۱۴، نشان داده شد که ۵۵ درصد از مشتریان آن ها صندلی کنار پنجره را ترجیح می دادند و ۴۵ درصد مابقی تمایل به صندلی های راهرو داشتند. در سال ۲۰۱۶، تحقیقات تکمیلی این شرکت نشان داد که ۳۴ درصد از مسافران حاضرند با پرداخت مبلغ اضافه تری، صندلی کنار پنجره را انتخاب کنند و از میان دوستداران صندلی راهرو، تنها ۱۵ درصد حاضرند که بابت آن، مبلغ مجزایی را بپردازند.

گزارش Quartz نیز تقریبا چنین نتایج مشابهی را منتشر کرد که در میان صندلی های هواپیما بالای ۵۰ درصد از مسافران، صندلی کنار پنجره را ترجیح می دهند. نکته جالب دیگر این است که در میان افرادی که صندلی های راهرو را انتخاب می کنند، تعداد مردان بیشتر زنان است.

نتیجه گیری: با اینکه این آمار جای کار بیشتری داشته و از علم دقیق فاصله زیادی دارد، اما به طور کلی می توان نتیجه گرفت که صندلی های کنار پنجره در میان مسافران شرکت های هواپیمایی، از محبوبیت بالاتری برخوردارند؛ البته این تفاوت بسیار ناچیز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *