بوئینگ 747 و خانواده اش!

تاکنون هواپیمای زیادی ساخته شده است اما شاید هیچ کدام به پای بوئینگ ۷۴۷ نرسد! می خواهیم شما را با  تعدادی از شگفت انگیز ترین اعضای خانواده بوئینگ و قطعات آن آشنا کنیم ،  به این هواپیماها لقب ملکه آسمان ها داده اند، این مدل از هواپیما در سال ۱۹۷۰ ساخته شده است .

نمونه‌ی اولیه بوئینگ ۷۴۷

اولین نمونه این هواپیمای غول پیکر در سپتامبر ۱۹۸۶ در آسمان به پرواز در آمد، شرکتی که قطعات این هواپیما را می سازد بزرگ ترین سازنده قطعات هواپیماست.

دریم لیفتر

بوئینگ دریم لیفتر نسخه ۴۰۰-۷۴۷ بوئینگ است و برای حمل و نقل بار از آن استفاده می شود. این نوع از بوئینگ بدنه عریضی دارد که این قابلیت را به آن می دهد که بتواند به خوبی بارها را سامان دهی کند، بوینگ این  هواپیما را برای حمل کردن قظعات دریم لیفتر ۷۸۷ مورد استفاده قرار میدهد تا همه دنیا این قطعات را برای مونتاژ استفاده کنند.

 

سوفیا

سوفیا مخفف کلمه “رصدخانه‌ی استراتوسفری مادون قرمز نجومی” می باشد، یک تلسکوپ ۲.۵ متری با خود دارد و در حین پرواز، مشاهدات مادون قرمز انجام می دهد. میزان بخار آب خارج از جو توسط این هواپیما مشاهده می شود که این عمل کمک فراوانی به  مطالعات مختلف درباره ستاره ها و سیارات می کند ، این شرکت طبق قرارداد سال ۱۹۹۶ خود با ناسا این کارها را انجام می دهد.

نایت واچ

نایت واچ اسم یکی از اعضای رسته‌ی E-4 نیروی هوایی ارتش آمریکاست و نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ هواپیمای Boeing 747-200B می باشد  که در سال ۱۹۷۴ ساخته شده، بخش الکترونیکی این هواپیما برای اینکه از پالس های مخرب در امان باشد همچنان آنالوگ است ، این سری می تواند از ۱ تا ۱۱۲ خدمه داشته باشد و به مدت یک هفته به صورت مداوم پرواز کند، طولانی ترین پروازی که داشته ۳۵ ساعت و ۲۴ دقیقه است.

ووانا دریمینگ

از چالاک ترین سری های بوئینگ است که به طور ویژه فقط برای هواپیمایی کوانتاس (Qantas) که بهترین شرکت هواپیمایی استرالیاست ساخته شده که هواپیما را با طراحی های زیبا به پرواز در می آورد.

سلطان ۷۴۷

این هواپیما متعلق به پادشاه کشور برونئی است او که سالیانی ثروتمندترین فرد دنیا بود این هواپیما را برای خود سفارش داد. در داخل آن مبل ها و تخت های راحتی لوکس و سرویس بهداشت ای پیشرفته وجود دارد، او می خواست این هواپیما را خودش به پرواز در بیاورد.

پیکاچو پوکمون

این هواپیما یکی از پنج هواپیمای بسیار بزرگ با مضمون پوکمون می باشد که یکی از بزرگ ترین شرکت‌های بزرگ هواپیمایی ژاپن آن را خرید، طرحی آن را یک دانش آموز ژاپنی انجام داده بود .

ایرفورس وان

این هواپیما به طور ویژه برای حمل و نقل روسای جمهور  آمریکا ساخته شده و زمانی که رئیس جمهور مجهز به ایمن ترین تلفن و رایانه باشد پرواز می کند . این مدل بوئینگ می تواند حتی در طول پرواز هم  سوخت گیری کند، در رادارهای دشمن اختلال ایجاد کند، در برابر انفجارها مقاومت داشته باشد و از موشک ها فرار کند. در داخل این هواپیما دفتر کار، اتاق کنفرانس و پناهگاهی ایمن برای رئیس جمهور قرار در نظر گرفته شده است .تصویر زیر این هواپیما را در حال پرواز بر ارتفاعات راشمور آمریکا در فوریه‌ی سال ۲۰۰۱ نشان می دهد .

حامل موشک‌های فضایی

مدل‌های SCA (حمل‌کننده‌‌ی شاتل‌های‌ فضایی) در دو نمونه طراحی و به ناسا تحویل داده شد. این هواپیما‌‌ها در ابتدا وظیفه‌ شان حمل موشک تا سطح بالایی از زمین بود (برای کاهش مصرف سوخت موشک)؛ اما سپس از آن‌ها به عنوانی، بیشتر تشریفاتی استفاده شد. پس از فرود موشک‌های فضایی در نقاط مختلف کره‌ی زمین، از این هواپیماها برای جابه‌جایی موشک‌ها تا پایگاه جان.اف.کِنِدی استفاده شد. این هواپیماها نخستین بار در سال ۱۹۷۷ به کار گرفته شدند و در سال ۲۰۱۲ به کار خود پایان دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *