بهترین زمان پرواز برای اجتناب از چاله های هوایی

بهترین زمان پرواز برای اجتناب از چاله های هوایی

برخورد با چاله هوایی و تکان های هواپیما تجربه ای ترسناک است که حتی می تواند آرام ترین مسافران را هم بترساند البته خلبان ها همیشه به مسافران یادآوری می کنند که این پدیده کاملا امن است و تنها زمانی به مسافران آسیب می زند که کمربند ایمنی نداشته باشند. اما با این حال شاید خیلی ها دوست داشته باشند که اصلا با یک همچین پدیده استرس زایی روبرو نشوند خوشبختانه خدمه پرواز پیشنهاد خوبی برای در امان ماندن از این پدیده دارند و بهترین زمان پرواز برای اجتناب از چاله های هوایی را می دانند اگر می خواهید به این راز پی ببرید در ادامه صباسیر را همراهی کنید.

چه مسافر خونسرد و آرامی باشید و چه کمی ترس از پرواز داشته باشید در هر دو صورت برخورد با چاله هوایی اصلا تجربه ی خوشایندی نیست. با اینکه چاله هوایی پدیده ای خطرناک نیست اما به راحتی می توانند مسافران را عصبی کنند. خدمه پرواز به تجربه پی برده اند که در برخی از ساعات شبانه روز احتمال روبرو شدن با چاله های هوایی خیلی کم است البته این زمان اصلا برای کسانی که صبح دیر بیدار می شوند خوشایند نیست! یکی از رازهایی که معمولا خدمه پرواز آن را برای مسافران فاش نمی کنند این است که در هنگام پروازهای صبح، هوا دست اندازهای کمتری دارد یعنی احتمال برخورد با چاله های هوایی در این زمان بسیار کمتر است.

البته این تنها مزیت پروازهای صبحگاهی نیست! صبح ها حتی احتمال برخورد با رعد و برق هم کمتر است چون این پدیده معمولا در هنگام عصرها رخ می دهد پس زنگ ساعت خود را برای صبح زود کوک کنید! با اینکه چاله های هوایی در هر ساعتی از شبانه روز ظاهر می شوند اما احتمال اینکه سرو کله آن ها در هنگام صبح پیدا شود بسیار کمتر است پس اگر می خواهید تا آنجایی که ممکن است از چاله های هوایی فرار کنید پروازهای صبح زود را از دست ندهید.

فرود سخت و سنگین یکی دیگر از بخش های ترسناک سفر هوایی است که در شرایط نامساعد آب و هوایی بدتر هم می شود. در واقع فرود در هوای بارانی دست اندازهای زیادی دارد چون برای اینکه کنترل هواپیما از دست نرود باید به سختی باند فرود را لمس کرد. با اینکه خلبان ها معمولا با مهارت های فرود خود قضاوت می شوند اما در شرایط بارانی یک فرود سخت، ضرورتی است که ایمنی را تضمین می کند.

تحقیقات نشان می دهد که حدود ۲۵ درصد از مردم ترس از پرواز دارند و برای ۱۰ درصد از مردم این ترس تبدیل به فوبیا شده است. با اینکه امروز سفر هوایی از هر زمان دیگری امن تر است اما این واقعیت هم نمی تواند تاثیر زیادی در ترس این افراد بگذارد. برخی از ایرلاین ها برای کاهش ترس مسافران، دوره های یک روزه تشکیل می دهند اما اگر نمی توانید در این دوره ها شرکت کنید بدانید که چاله هوایی تجربه ای ناخوشایند اما بی خطر است و بخشی طبیعی از پرواز است که توسط طبیعت ایجاد می شود. هواپیماها طوری طراحی شده اند که در هوا بمانند و آسمان برای آن ها محیطی امن و نرمال است، آن ها با بال خود پرواز می کنند نه با موتور، پس یک هواپیمای تجاری که در ارتفاع ۳۰ هزار پا در حال پرواز است حتی بدون هیچ موتوری هم می تواند با حدود ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند.

اگر پروازی طولانی مدت پیش رو دارید می توانید دوره پرواز خود را به بخش های نیم ساعته تقسیم کنید و پلنی خاص برای آن داشته باشید مثلا می توانید رو به کارهایی بیاورید که تا به حال فرصت انجام آن را نداشتید: نامه بنویسید، کتاب بخوانید، فیلم ببنید و یا غذا بخورید. خلبان ها بارها و بارها آموزش های سختی را پشت سر گذاشته اند و هر شش ماه یکبار در معرض آزمون های شبیه سازی شده قرار می گیرند. هواپیماهای تجاری کیفیت خوبی دارند و همیشه قبل از پرواز توسط خلبان ها و مهندسین بازرسی می شوند.

معمولا از هر ۴ نفر یک نفر ترس از پرواز دارد خلبان استیو در هواپیمایی بریتیش ایرویز دوره هایی را برای مسافران برگزار می کند و در این دوره ها مهمترین نکته ای که به مسافران یادآوری می کند این است که چاله های هوایی ناخوشایند اما بی خطر هستند. با این حال یکی از ترفندهای آرام شدن در این موقعیت آموزش نوه تنفس است. یکی از خلبان ها هم راه حل ساده ای را برای کنار آمدن با ترس پرواز ارائه می دهد؛ کافیست وقتی تکان های هواپیما در اثر برخورد با چاله هوایی شروع می شود یک خودکار و کاغذ بردارید و با دست مخالف اسمتان را مرتب پشت سر هم بنویسید. این نکته مهم است که نوشتن را با دستی انجام دهید که معمولا برای نوشتن از آن استفاده نمی کنید چون در این صورت باید بر روی کاری که انجام می دهید تمرکز زیادی انجام دهید و با به کار بردن نیمکره دیگر مغز حواس خود را از فکر کردن درباره تکان های هواپیما پرت کنید. شرکت کنندگان در یک موقعیت شبیه سازی شده با به کار بردن این روش حواس خود را کاملا پرت کردند و آرام شدند.

یکی دیگر از ترفندها که می تواند استرس شما را کم کند تنفس از درون یک نی است چون با این کار دیگر نمی توانید تنفس سریع انجام دهید و در نتیجه از شدت اضطراب شما کم می شود. با توجه به اینکه با تغییرات آب و هوایی اتفاق هایی مثل برخورد با چاله های هوایی در آینده رو به افزایش است این نکات می تواند برای مسافران بسیار مفید باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *