بلیط رایگان برای کارکنان ایرلاین ها و خانوادهایشان

بلیط هواپیمای رایگان

احتمالا تابحال در مورد مزایای کار در شرکت های هواپیمایی شنیده اید. یکی از صحبت هایی که در این مورد به گوش می رسد این است که کارکنان ایرلاین ها و خانواده هایشان می توانند به هرکجا که بخواهند بلیط هواپیمای رایگان تهیه کنند! همین گفته ها باعث شده خیلی از افراد که عاشق سفر هستند دوست داشته باشند در شرکت های هواپیمایی مشغول به کار شوند. اما این گفته ها تا چه حد صحیح است و آیا واقعا این افراد می توانند هرچقدر بخواهند رایگان سفر کنند؟ با صباسیر همراه باشید تا در این مورد بیشتر صحبت کنیم.

 

آیا کارکنان ایرلاین ها واقعا رایگان سفر می کنند؟

اولین نکته ای که باید بدانید این است که قانون سفر رایگان کاملا به سیاست های شرکت های هواپیمایی بستگی دارد و بسته به نوع ایرلاین ممکن است متفاوت باشد. بنابراین ممکن است یک ایرلاین بلیط رایگان به کارکنانش بدهد و ایرلاین دیگر بلیط را با تخفیف بسیار زیاد عرضه کند. در ایرلاین های آمریکایی بلیط کاملا رایگان داده نمی شود اما بسیاری از هزینه های بلیط از کارکنان دریافت نمی شود و کارکنان با پرداخت هزینه ای به مراتب ارزان تر می توانند بلیط هواپیما تهیه کنند. به این ترتیب، در این ایرلاین ها کارکنان هم برای سفرشان هزینه ای پرداخت می کنند، مگر آنکه در سفر کاری باشند. البته مبلغی که برای بلیط هواپیما پرداخت می کنند با بقیه فرق دارد و بسیاری از هزینه های ایرلاین و سود و … در قیمت بلیط لحاظ نمی شود. با این حال، هزینه هایی مثل مالیات و هزینه های اولیه را باید بپردازند.

کارکنان ایرلاین ها را که قصد سفر تفریحی (غیرکاری) دارند در اصطلاح «مسافران غیرسودآور» می نامند. به بیان دیگر: شرکت های هواپیمایی در مواجهه با این افراد هدف سودآوری ندارد و به همین دلیل بلیط هواپیما با پایین ترین قیمت ممکن به آن ها داده می شود. بسیاری از کارکنان به صورت رزروی سوار هواپیما می شوند، یعنی در صورتی که در پروازی جای خالی باشد می توانند سوار هواپیما بشوند. در مسیرهای پروازی خلوت این مساله هیچ مشکلی ندارد و با احتمال قریب می توانند طبق زمانبندی پرواز کنند. اما در مسیرهای پروازی پرتردد که حجم مسافران بالایی دارد ممکن است مجبور شوند منتظر پرواز بعدی بشوند. در صورتی که این افراد هتل یا اقامتگاهی در مقصد رزرو کرده باشند این موضوع منجر به مشکلاتی می شود و در نهایت هزینه های سفر را بیشتر هم می کند.

همان طور که گفتیم اگر در پروازی جای خالی وجود داشته باشد کارکنان ایرلاین می توانند با پرداخت مبلغی بسیار کم آن را خریداری کنند. جالب است بدانید که این موضوع در مورد تمام صندلی ها صدق می کند: یعنی اگر صندلی فرست کلاس یا بیزینس کلاس هم خالی مانده باشد فرد با پرداخت همان مبلغ می تواند سوار بخش فرست کلاس و بیزینس کلاس شود!

مواردی که توضیح دادیم قانون کلی ایرلاین های بین المللی در مورد فروش بلیط هواپیما به کارکنان است. البته لازم به ذکر است که این قوانین بسته به نوع ایرلاین ممکن است تفاوت داشته باشد. در برخی موارد شرکت های هواپیمایی برای کارکنانشان سهمیه ای برای بلیط هواپیمای رایگان هم در نظر می گیرند. برخی ایرلاین ها تنها در پروازهای داخلی و برخی دیگر بدون محدودیت این سهمیه را به کارکنانشان ارائه می کنند.

قوانین ایرلاین های مختلف در مورد بلیط هواپیمای رایگان

در بسیاری از ایرلاین های اروپایی، کارکنان می توانند به صورت رایگان بلیط هواپیمای اکونومی و بیزینس کلاس تهیه کنند. اما هیچ وقت نمی توانند رایگان سوار بخش فرست کلاس شوند و برای سوار شدن به این بخش باید هزینه ای پرداخت کنند. اما در ایرلاین های آمریکایی، کارکنان با پرداخت هزینه اولیه بلیط که بسیار ارزان است می توانند در هر بخشی که جای خالی وجود داشته باشد سوار شوند، حتی اگر این بخش، فرست کلاس باشد.

در سایر ایرلاین ها سهمیه بلیط هواپیمای رایگان به موقعیت شغلی و رده بندی شما بستگی دارد. کارکنان رده بالا در این ایرلاین ها می توانند به صورت رایگان سوار بخش فرست کلاس هم بشوند. به طور مثال، هواپیمایی مشهور امارات تنها به خلبان ها بلیط فرست کلاس رایگان ارائه می کند. کمک خلبان ها و سرمهمانداران می توانند به صورت رایگان سوار بخش بیزینس کلاس شوند و سایر کارکنان بلیط رایگان اکونومی دریافت می کنند.

آیا دوستان و خانواده های کارکنان ایرلاین ها می توانند رایگان سفر کنند؟

همان طور که دیدیم تمام شرکت های هواپیمای سهمیه های خاصی برای کارکنانشان درنظر می گیرند و بلیط هواپیما را به صورت رایگان یا با تخفیف بسیار زیاد به آن ها ارائه می کنند. ایرلاین در برخورد با این «مسافران غیرسودآور» تنها هزینه های اولیه و ابتدایی پرواز را دریافت می کند و قیمت واقعی بلیط هواپیما را از آن ها دریافت نمی کند. اما در مورد خانواده ها و دوستان کارکنان ایرلاین ها چه؟ آیا آن ها هم می توانند از این مزایا بهره مند شوند و بلیط هواپیمای رایگان یا ارزان تهیه کنند؟ آیا خانواده کارکنان هم جزء «مسافران غیرسودآور» دسته بندی می شوند؟ در این مورد باید بگوییم که هر شرکت هواپیمایی ممکن است قانون خاص خود را داشته باشد. برخی ایرلاین ها به اعضای درجه یک خانواده کارکنان را هم مشمول این تخفیف در نظر می گیرند؛ برخی ایرلاین ها تخفیف خوبی در خرید بلیط هواپیما برایشان لحاظ می کنند و بعضی دیگر ممکن است هیچ سرویس خاصی به خانواده کارکنان ارائه نکنند.

حرف آخر…

کار در شرکت های هواپیمایی مثل هر شرکت دیگر مزایای خاص خود را دارد. بسیاری از افرادی که علاقمند به سفر و مسافرت هوایی هستند دوست دارند در شرکت های هواپیمایی کار کنند تا هم از نزدیک در جریان حوادث و اتفاقات مرتبط با سفر و گردشگری باشند و هم از مزایای ایرلاین ها برای سفر بهره مند شوند. تقریبا تمام ایرلاین ها سهمیه های خاصی برای کارکنان خود در نظر می گیرند و کارکنان می توانند در پروازهایی که توسط ایرلاین انجام می شود از مزایای خوبی برخوردار شوند. برخی ایرلاین ها مزایای بیشتری ارائه می کنند و هم به کارکنان و هم به خانواده هایشان بلیط هواپیمای رایگان می دهند، در حالیکه سایر ایرلاین ها بلیط هواپیما را با تخفیف بسیار زیاد به فروش می رسانند. در هرصورت کار در شرکت هواپیمایی می تواند کاری جذاب و هیجان انگیز باشد و به ویژه برای کسانی که اهل سفر و مسافرت هستند شغلی ایده آل محسوب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *