بزرگترین هواپیمای دوزیست در چین!

هواپیمای AG600 که بزرگ ترین هواپیمای دوزیست یا خاکی-آبی جهان می باشد نخستین پرواز خود را با موفقیت انجام داد. اجرای این پروژه گامی بزرگ در راستای برنامه مدرن سازی نظامی کشور چین بحساب می آید. هواپیماهای دوزیست به لحاظ ویژگی های خاصی که دارند در صنایع مختلف به ویژه صنایع دفاعی و نظامی کشورها از اهمیت بالایی برخوردارند. در ادامه با صباسیر همراه باشید تا در مورد جزئیات هواپیماهای دوزیست بیشتر بدانیم.

دوزیستان فقط حیوانات نیستند.هواپیمای دوزیست هم داریم! هواپیمای دوزیست که هواپیمای خاکی-آبی نیز نامیده می شود نوعی هواپیمای پیشرفته و مدرن است قادر به برخاستن و فرود آمدن روی سطح آب و خشکی می باشد. این هواپیما می تواند از سطح دریا بلند شود و روی سطح اب فرود بیاید و الزاما برای فرود نیازی به باند فرودگاه خشکی ندارد. این نوع هواپیما در صنعت نظامی به دلیل این ویژگی و قابلیت منحصربفردشان  از اهمیت بالایی برخوردارند. هواپیمای پیشرفته AG600 که بزرگ ترین هواپیمای دوزیست جهان است نخستین پرواز خود را  یکشنبه ۲۴ دسامبر ۲۰۱۷، با موفقیت انجام داد و بعد از پروازی حدودا یک ساعته در پایگاه اصلی به زمین نشست. ساخت این هواپیما جهش بزرگی در برنامه مدرن سازی نظامی کشور چین به شمار می آید . این هواپیمای خاکی-آبی به منظور اجرای عملیات های نجات دریایی و اطفاء حریق و آتش سوزی در جنگل ها طراحی شده است و اندازه یک بوئینگ 737 است.

هواپیمای خاکی-آبی AG600 که با نام کولانگ «Kunlong» شناخته می شود بزرگ ترین هواپیمای دوزیست جهان است و در تاریخ 24دسامبر 2017 نخستین پرواز خود را از سواحل دریای جنوبی چین با موفقیت انجام داد. چین در سال های گذشته پروژه تحقیقاتی پژوهشی گسترده ای را جهت مدرن سازی و تجهیز ارتش این کشور آغاز کرده است . علت آن هم  حق مالکیت مناطقی در دریای جنوبی چین و مناقشات و اختلافات ارضی با کشورهای نواحی آسیا-اقیانوسیه و ایالات متحده بوده است.

تلویزیون ملی چین به طور مستقیم و زنده کل این آزمایش را پخش نمود. در این آزمایش، هواپیمای دوزیست AG600 از فرودگاه زوهای (Zhuhai airport) در استان جنوبی گواندونگ (Guangdong) واقع در ساحل دریای جنوبی چین به هوا برخاست. این هواپیما پس از یک ساعت پرواز موفق همراه با مارش نظامی و برافراشتن پرچم کشور چین به زمین نشست .

 صنعت هواپیمایی دولتی چین (AVIC) حدود هشت سال زمان برای ساخت و توسعه این هواپیمای منحصربفرد صرف کرده است. اندازه هواپیمای دوزیست AG600 به بزرگی یک بوئینگ ۷۳۷ است و به منظور اجرای عملیات های نجات دریایی و محار آتش سوزی های گسترده در جنگل ها طراحی شده است. بااین حال، رسانه های دولتی به قابلیت استفاده از این نوع هواپیما در دریای جنوبی چین اشاره داشته اند؛ منطقه ای که کشورهای چین، ویتنام، مالزی، فیلیپین، تایوان و برونئی در مورد حق مالکیت آن با یکدیگر دچار اختلاف هستند.

هوانگ لینگسی (Huang Lingcai)، طراح اصلی هواپیمای دوزیست AG600 در مصاحبه ای که اوایل ماه با روزنامه رسمی چاینا دیلی (China Daily) انجام داد عنوان کرده بود که این هواپیما قادر است بدون نیاز به سوخت گیری از استان جنوبی هینان  تا ساحل جیمز شوال پرواز کند. این استان در نزدیکی ساراواک در برونئی قرار دارد و چین همواره ادعای مالکیت آن را داشته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *