با قوانین تغییر و کنسلی بلیت هواپیما آشنا شوید

کنسلی بلیط هواپیما ماهان،آسمان ،ایران ایر و… – مجله سفر و گردشگری سفر دات  کام

یکی از اتفاقاتی که ممکن است برای هر شخصی و به هر دلیلی رخ دهد این است که تدارکات یک سفر را تمام و کمال ببیند و به ناگاه، سفرش لغو شود و یا با تغییراتی روبرو شود! جدا از این که باید همه ی بار و بندیل سفر خود را باز کند و یا برنامه های خود را تغییر دهد اما از این کارها واجب تر هم برای او وجود دارد. اگر سفر قرار بوده که با هواپیما انجام شود، قوانین غیر و کنسلی بلیت برای این دسته از افراد وجود دارد و باید آن ها را به خوبی بداند تا آگاهی کامل به حق و حقوق خود و ایرلاینی که قرار بوده است با آن پرواز کنید را داشته باشد

قوانین تغییر و کنسلی بلیت هواپیما در زمینه ی پروازهای خارجی

برای تغییر تاریخ و زمان و یا کنسل کردن بلیت در مسیرهای داخلی و خارجی قوانین و تفاوت هایی وجود دارد که ما در ادامه برای شما آن ها را به همراه برخی از اصطلاحات مخصوص در این زمینه مورد بررسی قرار می دهیم.

بیایید تا بررسی قوانین تغییر و کنسلی بلیت هواپیما را از پروازهای خارجی و بین المللی شروع کنیم. در پروازهای خارجی، قوانین تغییر و کنسلی بلیت مقررات کنسلی و تغییر تاریخ پروازهای خارجی در وب سایت همه ی ایرلاین ها موجود است. البته به جز آن، هنگامی که شما بلیت هواپیما را حضوری و یا اینترنتی خریداری می کنید، کارشناسان فروش و قسمت توضیحات بیشتر خرید بلیت هواپیما به شما توضیحات کملی خواهند داد و در نهایت شما با اطلاعات کامل خرید خود را نهایی می کنید.

توجه داشته باشید که از آن سو که بلیت هواپیما در پروازهای رفت و برگشت، به نسبت از دو بلیت هواپیمای جداگانه در پروازهای یک طرفه و یا به اصطلاحی دیگر تک سفره در هر مسیری ارزان تر است، بنابراین در صورت تقاضای کنسلی بلیت هواپیما در پروازهای رفت و برگشتی که یک مسیر آن استفاده شده باشد، هزینه ی استردادی همیشه با کسر یک مسیر یک طرفه البته با بالاترین نرخ موجود در آن کابین محاسبه می گردد. قابل ذکر است در صورت No-Show در مسیر دوم، هزینه ی آن نیز لحاظ خواهد شد.

هزینه ی No-Show به این معنی است که مسافر رزرو خود را همچنان حفظ کرده است ولی در تاریخ و ساعت مقرر شده در بلیت خود، نزد کانتر پذیرش در فرودگاه حاضر نشده است و در واقع خود را در قامت یک مسافر نشان نداده است. البته، در ادامه درباره ی No-Show و قوانینیش بیشتر به شما توضیح خواهیم داد.

در زمینه ی قوانین تغییر و کنسلی بلیت هواپیما توجه داشته باشید که معمولا مهلت کنسل کردن رزرو پرواز خارجی، معمولا بین ۲۴ الی ۴۸ ساعت قبل از ساعت پرواز می باشد. اگر شما در کمتر از زمان مقرر شده در این مهلت ها برای کنسلی و یا هر تغییر دیگری اقدام نمایید، در غیر این صورت شامل هزینه های مربوطه و مشخصی برایتان می گردد.

قوانین تغییر و کنسلی بلیت هواپیما در زمینه ی پروازهای داخلی

در زمینه ی قوانین تغییر و کنسلی بلیت در پروازهای داخلی وضع کمی با همین شرایط در پروازهای خارجی کاملا فرق می کند. قوانین تغییر و کنسلی بلیت هواپیما در پروازهای داخلی در بیشتر ایرلاین های همچون پرواز ایران ایر و یا ماهان، کاملا با اطلاعات موجود در سامانه یا اطلاعات موجود بر روی بلیت هواپیمای شما قابل استناد می باشد. علی الحساب به این مورد توجه داشته باشید که کنسلی وجه بلیط هواپیما، فقط به کارت پرداخت کننده مسترد می گردد.

قوانین تغییر و کنسلی بلیت هواپیما در انواع مختلف کلاس های هوایی

این قانون در ایرلاین های مختلف بر اساس کلاس های پروازی که پشتیبانی می کنند، متفاوت است. ما این جا قوانین شرکت هواپیمایی ایران ایر را من بابِ مثال برای شما شرح می دهیم.

  • کلاس نرخیJ ایران ایر: ایجاد هرگونه تغییر و یا کنسلی بلیت هواپیما از زمان صدور تا قبل از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز، با کسر ۲۰ درصد از بهای بلیت پروازی مربوطه و از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز به بعد، با کسر ۴۰ درصد از بهای بلیت پروازی مربوطه امکان پذیر خواهد بود. بار مجاز همراه مسافر، ۳۰ کیلوگرم برای مسافر بزرگسال و کودک است.
  • کلاس نرخی Y: هرگونه تغییر و یا کنسلی بلیت هواپیما، از زمان صدور تا قبل از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز با کسر ۲۰ درصد از بهای بلیت پروازی مربوطه و از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پروازبه بعد با کسر ۴۰ درصد از بهای بلیت پروازی مربوطه امکان پذیر خواهد بود. بار مجاز همراه مسافر، ۲۵ کیلوگرم برای مسافر بزرگسال و کودک است.
  • کلاس نرخی V: هرگونه تغییر و یا کنسلی بلیت هواپیما از زمان صدور تا قبل از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز با کسر ۲۰ درصد از بهای بلیت پروازی مربوطه و از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز به بعد با کسر ۴۰ درصد از بهای بلیت پروازی مربوطه امکان پذیر خواهد بود. بار مجاز همراه مسافر، ۲۰ کیلوگرم برای مسافر بزرگسال و کودک است.
  • کلاس نرخی Q: هرگونه تغییر و یا کنسلی بلیت هواپیما از زمان صدور تا قبل از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز با کسر ۳۰ درصد از بهای بلیت پروازی مربوطه و از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز به بعد، با کسر ۶۰ درصد از بهای بلیت خریداری شده ی پروازی مربوطه امکان پذیر خواهد بود. بار مجاز همراه مسافر، ۲۰ کیلوگرم برای مسافر بزرگسال و کودک است.
  • کلاس نرخی N: هرگونه تغییر و یا کنسلی بلیت هواپیما در این کلاس پروازی مجاز نمی باشد و هیچگونه وجهی مسترد نخواهد شد. بار مجاز همراه مسافر، ۲۰ کیلوگرم برای مسافر بزرگسال و کودک است.
  • کلاس نرخی C : هرگونه تغییر و یا کنسلی بلیت هواپیما از زمان صدور تا قبل از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز با کسر ۲۰ درصد از بهای بلیت پروازی مربوطه و از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز به بعد با کسر ۴۰ درصد از بلیت بلیت پروازی مربوطه امکان پذیر خواهد بود. بار مجاز همراه مسافر، ۳۰ کیلوگرم برای مسافر بزرگسال و کودک است.
  • کلاس نرخی: M هرگونه تغییر و یا کنسلی بلیط هواپیما از زمان صدور تا قبل از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز با کسر ۳۰ درصد از بهای بلیت پروازی مربوطه و از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز به بعد با کسر ۶۰ درصد از بهای بلیت پروازی مربوطه امکان پذیر خواهد بود. بار مجاز همراه مسافر نیز ۲۰ کیلوگرم برای مسافر بزرگسال و کودک است.
  • no show چیست؟

    همانطور که بالاتر به صورت مختصر برایتان توضیح دادیم، منظور از no show در واقع مسافری است که پرواز خود را در نهایت انجام ندهد. در بلیت های سیستمی اگر مسافر پرواز خود را انجام ندهد با توجه به قوانین ایرلاین ها بخشی از هزینه ی خرید بلیط استرداد می گردد اما در بلیت های نوع دیگر، بلیت به صورت طور کامل سوخت خواهد شد و هزینه ای از آن به مسافری که بلیت به نام آن صادر شده، بازگشت داده نخواهد شد. همچنین توجه داده باشید که مسافری که در محدوده ی زمانی ۲۴ ساعت مانده به پرواز بلیط خود را باطل نماید نیز در سیستم ایرلاین ها، No-Show محسوب می شود.

  • نکاتی درباره ی انواع پروازها و کنسلی و تغییر آنان

    • هنگام وارد کردن نام و نام خوانوادگیتان در بلیت خود، توجه داشته باشید که دقیقا نام و نام خانوادگی خود را به صورت کامل و شناسنامه ای باید وارد نمایند. زیرا در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهید شد.
    • نکته ی دیگر در این زمینه این است که اسپل و یا تلفظ نام و نام خانوادگی خود را قبل از صدور بلیت حتما با کارشناس فروش بررسی نمایید. دقیقا همان تلفظ لاتینی از نام و نام خانوادگی شما باید وارد شود که داخل گذرنامه ی شما وارد شده است. در غیر این صورت، حتما در فرودگاه با مشکل مواجه خواهید شد.
    • قوانین اکثر ایرلاین ها حکم می کند که تغییر نام مسافر در ثبت سیستمی آن ها و مخصوصا در پروازهای خارجی بعد از صدور بلیط هواپیما، امکان پذیر نمی باشد.
    • مسافرانی که خواستار خدمات ویلچر، غذای خاص، راهنمای فرودگاه و تخت نوزاد هستند نیز می توانند بعد از صدور بلیط هواپیما، تقاضای خود را اعلام نمایید.
    • اگر مدت ویزای شما محدود است، حتما محدوده ی زمانی ویزای خود را در نظر بگیرند تا زودتر و یا دیرتر از زمان مققر شده برای خرید بلیت اقدام نفرمایید.
    • قبل از تهیه ی بلیت برای پروازهای خارجی، دارا بودن گذرنامه ی کشور مقصد یا دارا بودن کارت اقامت کشور مقصد و دارا بودن ویزای بالای ۶ ماه یا ویزای شینگن مولتی و یا چندین بار ورود الزامی است.
    • به یاد داشته باشید در صورتی که مسافر، بلیت هواپیمای پرواز رفت خود را از یک ایرلاین و برگشت آن را از ایرلاینی دیگر تهیه کرده باشد و به صورت جداگانه دو بلیط هواپیمای مجزا تهیه کرده باشد، ارائه ی هر دو بلیط هواپیما به کانتر پذیرش مسافر در فرودگاه برای او الزامی می باشد
    •  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *