با ترکیش ایرلاین آشنا شوید

شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز  بزرگ‌‌ترین و اصلی‌ترین پیمانکار ترانزیت ورود و خروج مسافران هوایی ترکیه است و  به بیش از ۲۰۰ فرودگاه بین‌المللی در جهان پرواز دارد. این شرکت چهارمین شرکت بزرگ دنیا از لحاظ مسیرهای پروازیست. تعداد مسیرهای پروازی ترکیش ۲۴۷ مسیر پروازی می باشد، و سومین ایرلاین بزرگ اروپا پس از ایرفرانس و لوفت هانزا از نظر جابه‌جایی مسافر بحساب می آید .

تاریخچه هواپیمایی ترکیش 

هواپیمایی ترکیش ایر، در سال ۱۹۳۳ میلادی، به عنوان یکی از بخش‌های وزارت دفاع این کشور و به دستور کمال مصطفی آتاتورک تاسیس شد. در این زمان دو هواپیمای پنج نفره، دو هواپیمای چهار نفره و یک توپولوف ۱۰ نفره همه ناوگان هوایی این دپارتمان را تشکیل می‌داد. پس از دو سال این بخش به سازمانی عمومی به نام مدیریت عمومی ایرلاین‌ها تبدیل شد تا اینکه در سال ۱۹۳۸ به مجموعه وزارت حمل و نقل این کشور انتقال یافت. بعد از دوران جنگ فعالیت‌های این بخش از طریق ایجاد مسیرهای پروازی بیشتر به شهرهایی چون آنکارا، آتن، بیروت، نیکوزیاو … گسترش یافت.

در سال ۱۹۵۶ دولت ترکیه نام ایرلاین را Turk Hava Yollari (به اختصار THY) گذاشت. سپس به  IATA (اتحادیه جهانی هواپیماییی) پیوست و یک سال بعد بخشی از سهام به شرکت بریتیش ایرویز فروخت و از این طریق از خدمات فنی این شرکت بهره مند شد. وقوع 7 حادثه مابین سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۳ این شرکت را در وضع بحرانی قرار داد. ولی پس از تغییر دولت در ۱۹۸۳ و نگاه جدید به این شرکت هواپیمایی ، تغییرات وسیع و نوسازی ناوگان آن آغاز شد.

در سال‌های نخستین قرن بیست و یکم ترمینال جدید در فرودگاه آتاتورک استانبول افتتاح گردید و در پی آن عقد قراردادهای همکاری با ایرلاین‌های مطرح جهان، سبب وسعت فعالیت‌های این شرکت شد. در سال ۲۰۰۴ میلادی ۳۶ هواپیمای ایرباس و ۱۵ بوئینگ جدید توسط این شرکت خریداری شدند. علاوه بر این، بعضی سرمایه‌گذاری‌ها باعث شدند تا موقعیت این هواپیمایی رشد پیدا کند. امروزه ، هواپیمایی ترکیش با داشتن ۲۴۷ مسیر پروازی، چهارمین شرکت بزرگ دنیا از لحاظ مسیرهای پروازی می باشد  و رتبه اول پرواز بدون توقف در اروپا نیز از آن این ایرلاین است. همچنین، شرکت ترکیش ایرلاینز بر اساس جوایز داده شده توسط شرکت بین‌المللی Skytrax در سال ۲۰۱۵ مالک جایگاه بهترین خط هوایی اروپا و چهارمین خط هوایی برتر دنیا شد.

این شرکت هواپیمایی بالاترین نرخ رشد را در میان شرکت ‌های هوایی جهان دارد، بخش مهمی از معروفتش به خاطر غذاهایی است که با الهام از غذاهای امپراتوری عثمانی در هواپیما سرو می‌کند.

نشان شرکت هوایی ترکیش ایرلاینز

پیش از این آرم  شرکت ترکیش با زمینه‌ی سفید و نوشته قرمز بود که در سال ۲۰۱۰ برعکس شد. از مشخصه های هواپیماهای این شرکت نوشته‌ی Turkish Airlines و نشان پرنده می باشد .

کلاس های پروازی هواپیمایی ترکیش 

سه نوع صندلی کلاس Business، کلاس Comfort و کلاس Economy در پروازهای این شرکت موجود است.

کابین کلاس اکونومی (Economy)

در کلاس “اکونومی” فضایی که به مسافر ارائه می شود بین ۳۱-۳۲ اینچ (معادل ۷۸ سانتی‌متر) می‌ باشد که شامل پشتی صندلی ۱۵ سانتیمتری و فضای استراحتی جهت قرارگرقتن پا است. همچنین، براساس نوع هواپیما سیستمی دیجیتال شامل ال سی‌دی، Mp3 player، رادیو و … نیز وجود دارد ، که مسافران ‌پروازهای بین‌المللی می‌توانندبر اساس علاقه خود از بین تعداد زیادی از برنامه‌ها، فیلم‌ها و موسیقی ملل، دست به انتخاب بزنند.

در زمینه پذیرایی نیز، این شرکت در وعده‌های مختلف و بسته به زمان پرواز مجموعه‌ای از غذاهای ملل و سنتی ترکیه (سرد و گرم) را  ارائه می‌دهد. ترکیش ایر جهت رفاه هرچه بیشتر مسافران خود، در پروازهای خارجی، خدمات وسیعی را در زمینه “غذاهای ویژه” ازجمله غذاهای رژیمی، غذاهای مورد تأیید مذاهب مختلف و … در اختیار مسافران قرار میدهد.

کامفورت کلاس (Comfort)

کلاس “Comfort” یا راحت شرکت ترکیش در هواپیماهای B777-300 دارای فضایی با ابعاد ۴۶ اینچ (معادل ۱۱۶ سانتیمتر) در ۱۹.۵ اینچ (معادل ۵۰ سانتیمتر) و در سه ردیف (۲-۳-۲) می باشد.  دیگر امکانات این کلاس پروازی شامل مانیتورهای شخصی ۱۰.۶ اینچی، چراغ مطالعه مخصوص هر صندلی و … می باشد.

رستوران بیزینس کلاس غذاهای خو را به صورت سرد و در ظروف چینی و به همراه دسر، میوه و مخلفات دیگر سرو می‌کند.

بیزینس کلاس (Business)

کلاس “بیزینس” با ارائه صندلی‌هایی به طول ۷۵ اینچ (معادل ۱۸۸ سانتیمتر)، دارای قابلیت خواباندن کامل صندلی، چراغ مطالعه، میز مرکزی و قابلیت جابه‌جایی و… به همراه خدمات یک رستوران واقعی در زمینه پذیرایی، بالاترین سطح کلاسی این شرکت به حساب می آید.

وزن بار مجاز هواپیمایی ترکیش ایر

بهتر است قبل از خرید بلیط نسبت به شرایط دقیق میزان بار مجاز اطلاع یابید چرا که در ترکیش هم مانند سایر ایرلاین‌ها ، میزان بار مجاز برای جابجایی به نوع بلیط شما و مبدا و مقصد سفر شما بستگی دارد. میزان بار مجاز پروازهای بین‌المللی ترکیش ایرلاینز برای بیشتر مقاصد به صورت زیر است:

  • کلاس تجاری: ۳۰ کیلوگرم
  • کلاس راحت: ۲۰ کیلوگرم
  • کلاس اقتصادی: ۲۰ کیلوگرم

بار مجاز برای نوزاد (تا دو سال) ده کیلوگرم به همراه یک کریر جمع‌شدنی می باشد.

ناوگان هوایی ترکیش ایر

 ۸۳ سال از تأسیس این شرکت هواپیمایی میگذرد. در طی این سال ها ترکیش ایرلاینز توانسته تعداد ناوگان خود را از ۵ فروند هواپیما به ۳۳۵ فروند شامل خانواده ایرباس (A320، A330، A340، بوئینگ 737، بوئینگ 777، امبرائر ئی-جت، ایرباس A310-300F، امبرائر E-195 و بوئینگ 737-MEX)  تا پایان سال ۲۰۱۶ ارتقا بخشد و به ۲۵۱ مقصد از ۱۰۵ کشور جهان پرواز نماید.

حوادث هواپیمایی ترکیش ایر

کلا  ۱۵ حادثه در تاریخ ترکیش رخ داده که در ۱۴ مورد آنها سرنشینان جان خود را از دست داده‌اند. یکی از مرگبارترین این حوادث، سانحه‌ی هوایی مربوط به این شرکت پرواز شماره ۹۸۱ بود که طی آن ۳۴۶ نفر در آن حادثه کشته شدند. از دیگر حوادث مربوط به ترکیش ایرلاین می‌توان  موارد زیر را نام برد:

  • در ۱۷ فوریه ۱۹۵۹ هواپیمای چارتر هیئت دولت ترکیه که عازم سفر به انگلستان بود، در فرودگاه Gatwick لندن سقوط کرد. در این حادثه اگرچه نخست‌وزیر جان سالم بدر برد، ولی ۹ نفر از سرنشینان و ۸ نفر از خدمه پروازی جان باختند.
  • ۲۳ سپتامبر ۱۹۶۱ پرواز شماره ۸۳۵ در استان آنکارا سقوط کرد. در این حادثه همه خدمه و مسافران به جز یک نفر (۲۵ مسافر و ۴ خدمه) جان خود را از دست دادند.
  • ۸ مارس ۱۹۶۲ طی حادثه‌ای دیگر ۱۸ نفر یعنی کل سرنشینان جان خود را بر اثر برخورد هواپیما به کوه‌‌های Taurus از دست دادند.
  • ۸ ژانویه ۲۰۰۳ هواپیمای عازم دیاربکر با ۸۰ سرنشین سقوط کرد که ۷۵ نفر جان خود را از دست دادند.
  • ۲۵ فوریه ۲۰۰۹ نیز هواپیمای عازم آمستردام هلند دچار حادثه گردید که ۹ نفر از ۱۳۵ سرنشین که شامل سه خلبان نیز می‌شد، جان خود را از دست دادند.
  • مسیرهای پروازی ترکیش‌ ایر در ایران

  • ردیفمسیر پروازی
    ۱تهران (فرودگاه امام) به استانبول، رم، لندن، تونس، ونکوور، برلین، مونیخ، استکهلم، مادرید، ژوهانسبورگ، پاریس، سائوپائولو، زوریخ
    ۲مشهد به استانبول
    ۳اصفهان به استانبول
    ۴اهواز به استانبول
    ۵تبریز به استانبول
    ۶شیراز به استانبول
    ۷کرمانشاه به استانبول

    کلیه پروازهای موجود در جدول زیر به صورت مستقیم از فرودگاه‌های ایران به فرودگاه‌ شهرهای مقصد و برعکس انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *