این خط سفیدی که در آسمان می بینید، به هیچ وجه رد هواپیما نیست!

ابر شکوه صبح استرالیا | The Morning Glory Clouds of Australia

در دنیایی که ما زندگی می کنیم، همیشه چیزهای عجیب و غریبی اتفاق می افتد. دریاچه ای را می بینیم که آب آن همیشه یخ زده و در چند کیلومتری آن یک دریاچه با آب جوش منتظر شماست. همه این ها ناشی از پدیده های جغرافیایی و اقلیمی گوناگونی است که در کره زمین وجود دارد. یکی از این پدیده های نادری که همیشه مورد توجه بسیاری از گردشگران بوده، پدیده ای به نام ابر شکوه صبح (The Morning Glory Clouds) است که بسیار نادر بوده و در مواقع گوناگونی رخ می دهد

ابر شکوه صبح استرالیا

کویینزلند استرالیا و در خلیج کارپنتاریا، یکی از پدیده های نادر و خارق العاده هواشناسی رخ می دهد. این پدیده بسیار شبیه به رد هواپیماهایی است که در آسمان مشاهده می شوند و برای مردم بسیاری، عجیب و غریب محسوب می شود. از اوایل مهر ماه تا آبان ماه، قبل از آن که فصل بارانی این منطقه شروع شود، آسمان شهر برکتاون (Burketown) در شمال خلیج کارپنتاریا در کویینزلند، با توده های ابری غیر عادی پر می شود که به ابر شکوه صبح معروف است.

ین ابرها، به این صورت هستند که مانند لوله های پنبه ای سفید در چند ردیف کنار هم طوری قرار می گیرند که انگار کسی آن ها را مرتب کرده است! ابر شکوه صبح استرالیا می توانند تا ۱۰۰۰ کیلومتر طول داشته باشند و قد آن ها هم تا ۲ کیلومتر می رسد. درست است که در این متن آن ها را با رد هواپیما مقایسه کرده ایم، اما در واقعیت آن ها در فاصله ۱۰۰ تا ۲۰۰ متری از سطح زمین به وجود می آیند.

یکی از تفریحاتی که در هنگام به وجود آمدن این ابرها محبوب می شود، مربوط به کایت سواری است. زمانی که ابر شکوه صبح در هوا وجود دارد، افراد متخصص در کایت سواری، روی این ابرها پرواز می کنند و می گویند که حسی که دارد شبیه به ورزش موج سواری روی دریاست.

خطرات ابر شکوه صبح استرالیا

ابر شکوه صبح اغلب با پدیده هایی خطرناک مانند طوفان های ناگهانی، تغییرات ناگهانی باد (که برای هواپیما بسیار خطرناک است)، افزایش سریع در جابجایی عمودی هوا و پرش های شدید فشار در سطح زمین همراه است. در مقابل ابرهای شکوه صبح، حرکت عمودی هوا به سمت بالا دیده می شود، در حالی که هوای موجود در پشت ابر یک هوای چرخشی است. ابرها گاهی می توانند به سرعتی حدود ۶۰ کیلومتر در ساعت بر روی سطحی با باد کم دست یابند. حتی به خاطر آن ها امکان دارد که رگبارهای شدید و رعد و برق های ترسناک رخ دهد.

دلیل به وجود آمدن ابر شکوه صبح

جالب است بدانید که علت به وجود آمدن این پدیده عجیب هنوز در دست تحقیق است و عوامل مختلفی توسط دانشمندان ارائه شده است. دانشمندان معتقدند که در این منطقه به خصوص یعنی کویینزلند استرالیا، دو عامل نقش مهمی در ایجاد این ابرها ایجاد می کنند. اولی پیکربندی خاص زمین شبه جزیره کیپ یورک (Cape York) است و دومی این موضوع که در کنار دریا واقع شده است.

این شبه جزیره وسعتی حدود ۵۶۳ کیلومتر دارد که در شمال خلیج کارپنتاریا و از شرق به دریای کورال (Coral Sea) می رسد. در طول روز نسیمی که از دریای کورال می وزد از سمت شرق وارد می شود و نسیم خلیج از سمت غرب به این منطقه می رسد. این دو بادی که از دو جهت می وزند، حدودا عصرگاه به مرکز پنینسولا می رسند و باعث می شوند که هوا به بالا رفته و ابرهای لوله ای شکلی در بالای این منطقه شکل گیرد.

زمانی که شب می رسد، این هوا سرد شده و کمی به پایین می آید. در همین زمین وارونگی دما رخ می دهد که در سراسر این منطقه پخش می شود. این اقدام در نهایت باعث می شود هوایی که از سمت شرق می آید با وارونگی دمای هوای دیگری، به حالت استوانه ای در بیایند و در این خلیج پخش شده و ابر شکوه صبح را بسازند.

گزارشاتی از ابر شکوه صبح در مناطق دیگر

با اینکه ابر شکوه صبح در مناطق جنوبی خلیج کارپنتاریا، بیشترین گزارشات را دارند، اما این پدیده در مناطق دیگری هم دیده شده است. برای مثال در مناطق مرکزی آمریکا، تونل انگلیس، مونیخ، برلین، شرق روسی و مناطق دیگری در خود استرالیا، این ابر مشاهده شده است. ابر شکوه صبح همچنین در مناطق متفاوت دیگری زیر کیپ کاد در دریای آتلانتیک و در خلیج کالیفرنیا در سواحل مکزیک به طور مکرر گزارش شده است. همچنین در مناطقی از جزیره سابل (Sable)، گزارشاتی از این ابرها وجود دارد.

ابرهای عجیب دیگر در جهان

در جهان علاوه بر ابر شکوه صبح استرالیا، ابرهای دیگری هم مشاهده می شوند که حس و حال عجیبی دارند. در ادامه به معرفی برخی از آن ها می پردازیم.

  • ابرهای لنزی شکل (Lenticular): این ابرها شبیه به بشقاب پرنده هایی هستند که در آسمان در حال پروازند. به همین دلیل هم این نوع ابر را با نام یوفو (UFO) میز می شناسند. شکل گرفتن آن ها، بیشتر در مناطق کوهستانی شکل می گیرد که به دلایل گوناگونی است. در زمان هایی که هوا ثابت است، هوای مرطوب بالای کوهستان رفته و داغ می شود. بعد از آن این ابرها تشکیل می شوند که برخی از آن ها بسیار شبیه به لنزهای عکاسی هستند.
  • ابرهای آتش (Fire Cloud): این ابرها از شاخه های همان ابرهای کومولوس معرفو هستند اما به دلیل گرمای شدید سطح زمین مانند یک فوران آتشفشانی شکل گرفته اند. این ابرها به این دلیل ابرهای آتش نام گرفته اند که بسیار شبیه به شعله های داغی هستند که در آتش دیده می شود.
  • ابرهای موج دار (Billow Clouds): این ابرهای عجیب و غریب شبیه به امواجی هستند که در آسمان پدید آمده اند. آن ها دقیقا شبیه به موج های یکدست با همان شکل و شمایلی هستند که در دریا مشاهده می شوند.
  •  

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *