اگر چمدانمان در پرواز گم شد چه کنیم؟

توصیه هایی در مورد گم شدن چمدان در پرواز

وقتی بار سفر می بندیم و وسایلمان را داخل چمدان می گذاریم معمولا ضروری ترین وسایل را همراه می بریم؛ به همین دلیل ترس گم شدن چمدان در پرواز و در طول مراحل مختلف سوار شدن به هواپیما همیشه ذهنمان را درگیر می کند. قبلا در مطلبی نکاتی را برای پیشگیری از گم شدن چمدان در پرواز نوشتیم که با خواندن آن می توانید تا حد زیادی از بروز این اتفاق جلوگیری کنید. اما اتفاق همیشه پیش می آید و ممکن است پس از پیاده شدن از هواپیما وقتی به قسمت دریافت بار مراجعه می کنید آن را پیدا نکنید! این اتفاق بسیار ناخوشانید است و خوشبختانه آمار گم شدن چمدان در ایرلاین ها نیز چندان زیاد نیست

آمار گم شدن چمدان در هواپیما

هرچند طبق آمار اداره حمل و نقل آمریکا میزان گم شدن هواپیما در سال ۲۰۱۶ به کمترین میزان در ۳۰ سال گذشته رسیده است، اما همچنان ترس از گم شدن چمدان و آسیب دیدن وسایل یکی از نگرانی های هر مسافر است. طبق آمار تنها ۱ درصد از چمدان هایی که به قسمت بار تحویل داده می شوند در طول پرواز آسیب می بینند و تنها چند صدم درصد از این چمدان ها واقعا گم می شوند. حمل بار معمولا تحت نظارت دقیقی انجام می شود و به طور معمول گاهی پیش می آید که چمدان از یک پرواز جا بماند. در این صورت با پرواز بعدی آن چمدان به مقصد فرستاده خواهد شد. ۸۰ تا ۹۰ درصد چمدان های گم شده طی ۲۴ ساعت شناسایی می شوند و ۹۵ تا ۹۸ درصد آن ها ظرف پنج روز به صاحبانشان بازگردانده می شوند.

قوانین ایرلاین ها در مورد گم شدن چمدان

 

در صنعت هواپیمایی قوانین خاصی برای گم شدن و یا آسیب دیدن چمدان و بار وجود دارد و اکثر ایرلاین ها از این قوانین تبعیت می کنند. با این حال ممکن است هر ایرلاین قوانین خاصی نیز در این مورد داشته باشد. بنابراین به شما توصیه می کنیم قبل از پرواز و رزرو بلیط هواپیما در مورد قوانین شرکت هواپیمایی در رابطه با اشیاء و چمدان های گمشده تحقیق کنید. خبر خوشحال کننده این است که به لطف تکنولوژی های جدید سفر هوایی رو به روز بهتر و امن تر می شود. با استفاده از تجهیزات مدرن و الصاق برچسب های هوشمند به چمدان، امکان ردیابی آن ها فراهم می شود. بنابراین در صورتی که چمدانی گم شود در کمترین زمان ممکن می توان آن را پیدا کرد.

نکاتی که قبل از تحویل بار باید رعایت کنید

 

  • با استفاده از تلفن همراهتان یک عکس از چمدانتان بگیرید. یک عکس گویاتر از هزار جمله توضیحی است. در صورتی که مشکلی برای چمدانتان پیش بیاید یا گم شود براحتی می توانید عکس آن را به مسئولین نشان دهید.
  • نام و تلفن تماستان را روی تکه کاغذی بنویسید و روی چمدان، جایی که قابل دید باشد بچسبانید. در این صورت اگر چمدانتان گم شود ایرلاین سریع تر می تواند صاحبش را پیدا کند و آن را به دست شما برساند.
  • هرچند فرض بر این است که چمدان صحیح و سالم به دستتان خواهد رسید، اما یکبار دیگر وسایل داخل چمدانتان را چک کنید. اگر وسیله یا شی بسیار باارزشی دارید که از دست دادن آن را نمی توانید تحمل کنید، (در صورت امکان) آن را در کیف دستی با خود به داخل کابین ببرید.
  • وقتی چمدانتان را به قسمت بار تحویل می دهید رسیدی حاوی اطلاعات بار تحویل می گیرید. این رسید را تا آخر سفر صحیح و سالم نگه دارید. در صورتی که چمدانتان گم شود این رسید را لازم خواهید داشت.
  • اگر چمدانمان در پرواز گم شد چه کار کنیم؟

     

    • معمولا در تمام فرودگاه ها دفتر یا دفاتری مخصوص اشیاء و چمدان های گم شده وجود دارد. این دفاتر به گم شدن چمدان در ایرلاین های مختلف رسیدگی می کنند. در صورتی که چمدانتان در هواپیما گم شد به این دفاتر مراجعه کنید و گم شدن چمدانتان را اطلاع دهید.
    • در فرودگاه گزارش گم شدن چمدان را آماده کنید. نوشتن گزارش مفقودی اهمیت زیادی دارد. بنابراین اگر خسته هستید یا وقت ندارید این کار را به بعدا و وقتی به هتل یا مقصد رسیدید موکول نکنید. عکسی را که از چمدانتان گرفتید را هم حتما ضمیمه گزارش بکنید. اینطوری سریعتر می توانید چمدان گم شده تان را پیدا کنید.
    • اگر دیروقت به فرودگاه رسیدید و دفتر اشیاء گمشده تعطیل است با بخش پشتیبانی هواپیمایی خود تماس بگیرید. اگر قرار است چندین پرواز متوالی انجام دهید با با ایرلاینی که شما را به فرودگاه رسانده (و چمدانتان را گم کرده) تماس بگیرید. حتما مطمئن شوید که با مسئول مربوطه صحبت می کنید و گزارش مفقود شدن چمدانتان را همراه با عکس برای آن ها بفرستید. معمولا ایرلاین ها بدون دریافت هزینه اضافی چمدانتان را به درب منزل یا هتلتان ارسال می کنند.
    • اگر چمدانمان پیدا نشد چه کنیم؟

       

      روال کاری ایرلاین ها این است که ظرف یک تا دو هفته اگر چمدان پیدا نشود اعلام مفقودی می شود. در این صورت، مثل شرکت های بیمه، لازم است فرمی را پر کنید و ادعای خسارت کنید. اما اینطور نیست که برای هر گزارش مفقودی مبلغی بلافاصله پرداخت شود. کارشناسان ایرلاین ها مدت زمانی را به بررسی ادعای شما می پردازند و بعد با ارزیابی ارزش واقعی چمدان مبلغی را به عنوان غرامت به شما پرداخت می کنند. این زمان ممکن است از ۴ هفته تا ۳ ماه متغیر باشد!

      معمولا ایرلاین ها حتی الامکان سعی می کنند پول نقد به شما پرداخت نکنند و مثلا پیشنهاد می دهند که در سفرهای بعد برای شما تخفیف قائل شوند. در این صورت در مورد تمام گزینه ها و انتخاب های ممکن سوال کنید و بعد با اطمینان انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *