اگر همه موتورهای هواپیما خراب شوند، تا چه مدت می تواند به پروازش ادامه دهد؟

هواپیما بدون موتور چگونه پرواز می کند؟

خلبان و نویسنده ای به نام پاتریک اسمیت (Patrick Smith) می گوید: «با اینکه شاید از این موضوع شگفت زده شوید اما باید بدانید مواقع بسیاری هستند که هواپیماها باید کمی ارتفاع خود را کم کنند و به حالتی در بیایند که خلبان ها با نام «پرواز خلاص یا flight idle» می شناسند، این زمانی است که همه موتورها به وضعیت رانش صفر (zero-thrust condition) در می آیند. در این شرایط موتورها هنوز سیستم های حیاتی را اجرا می کنند اما هیچگونه فشاری را برای پرواز وارد نمی کنند. شما بدون اینکه بدانید، بارها در پروازهای مختلف به این شرایط برخورد کرده اید؛ این اتفاق تقریبا در همه پروازها می افتد».

اسمیت توضیح می دهد که رانش صفر کار کمی سخت‌تری را نسبت به زمانی که همه موتورها از کار می افتند می طلبد. مثالی که او برای درک این شرایط می زند زمانی است که ماشینی در سرپایینی با کلاچ گرفته شده رو به پایین می رود.

هواپیما های مختلف دارای نسبت شیب های مختلف هستند، به این معنی که آن ها در نسبت های مختلف، ارتفاع کم می کنند که تاثیر آن بر این است که چقدر می توانند در صورت خراب شدن موتور هواپیما به راه خود ادامه دهند. برای مثال اگر یک هواپیما دارای نسبت ادامه پرواز بدون موتور ۱۰:۱ است به این معنی می باشد که طی هر ۱۰ مایل پرواز، ۱ مایل ارتفاع کم می کند. هواپیمایی که در ارتفاع نرمال ۳۶ هزار پایی پرواز می کند، در صورت خراب شدن همه موتورها، می تواند برای ۷۰ مایل قبل از اینکه به زمین برسد، به راه خود ادامه دهد. اسمیت همچنین می گوید که خراب شدن موتور هواپیما به اندازه اینکه یک مهماندار بخواهد برای شما چیزی بیاورد، امکان پذیر و عادی است.

آیا خراب شدن موتور هواپیما در مکان های زیادی اتفاق می افتد؟

همچین اتفاقی در سال ۱۹۸۱ افتاد، زمانیکه یک هواپیمای ۷۴۷ از یک ایرلاین انگلیسی در مسیر خود به آکلند از میان دودهای آتشفشانی کوه گالونگونگ عبور می کرد.

«باورم نمی شد که هر چهار موتور هواپیما از کار افتاده باشند» این جمله ای از مهندس پرواز هواپیما است. کادر پرواز زمانی متوجه خراب شدن موتور این هواپیما که نرخ پرواز بدون موتور آن ۱۵:۱ است شدند، که حدودا ۲۳ دقیقه برای ۹۱ مایل زمان داشتند؛ اما هنگامی که به جاکارتا نزدیک گشتند (جایی که قرار بود فرود اضطراری داشت باشند) یکی از موتورها شروع به کار کرد و بعد از آن هر ۳ موتور دیگر هم به کار افتادند و با امنیت فرود آمدند. در این پرواز یکی از عجیب ترین اعلامیه ها توسط خلبان این پرواز اعلام شد.

خلبان گفت:

«خانم ها و آقایان، کاپیتان صحبت می کند. ما مشکل کوچکی داریم، هر ۴ موتور هواپیما از کار افتاده اند و ما همه تلاشمان را برای راه اندازی مجدد آن ها انجام می دهیم. من مطمئن هستم که مضطرب نخواهید شد».

آیا این موضوع برای هواپیماهای مدرن هم اتفاق می افتد؟

سال گذشته یکی از بزرگترین هواپیماهای مسافربری جهان، A380، یکی از چهار موتور خود را به خاطر یک سوء عملکرد شدید از دست داد و به همین ترتیب مجبور شد که در فرودگاهی در کانادا فرود اضطراری داشته باشد. پس از آن تست هواپیما برای توانایی پرواز با سه موتور با موفقیت گذرانده شد و توانست به میهن خود از میان اقیانوس اطلس تنها با سه موتور سالم بازگردد.

اما شاید یکی از معروف ترین زمان هایی که یک هواپیما مجبور شد تا با وجود خراب شدن موتور هواپیما فرود بیاید به «معجزه هادسون» معروف است. طی این حادثه کاپیتان پرواز چلسی سالنبرگر (Chesley Sullenberger) یک هواپیمای ایرباس A320 را روی رودخانه هادسون (Hudson River) فرود آورد. پاتریک اسمیت این خلبان را تحسین می کند اما اعتقاد دارد این همان کاری که باید انجام می داده است.

ETOPS چیست؟

به طور کلی این اصطلاح برای مدت زمانی به کار گرفته می شود که یک هواپیما می تواند مسیری را بدون داشتن موتور به پرواز خود ادامه دهد. ETOPS معمولا با یک عدد نشان داده می شود: مثلا ETOPS120 به فاصله زمان پرواز یک هواپیما برمی گردد که از یک فرودگاه دارای کنترل ETOPS دورتر است و برای هر هواپیما به طور جداگانه نمایان می شود.

سطوح مختلفی از ETOPS طبق اینکه یک هواپیما چند موتور دارد، موجود است؛ اینکه چقدر می تواند در صورت خراب شدن موتور هواپیما به پرواز خود ادامه دهد. مثلا بعضی هواپیما ها ممکن است تنها در مسیرهایی پرواز کنند که هرگز مسیرشان طولانی تر از ۱۲۰ دورتر از یک فرودگاه ETOPS دار نشود و برای برخی دیگر این زمان ۱۸۰ دقیقه است. به طور عامیانه در میان کادر پرواز ETOPS به معنی «یا موتورها روشن می شوند یا مسافران شنا می کنند» است که البته ربطی ندارد که هواپیمایی روی زمین یا دریا پرواز می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *