اگر در طول پرواز درب هواپیما را باز کنیم، چه اتفاقی می افتد؟

افت فشار هواپیما

یکی از کابوس های افرادی که سوار هواپیما هستند، باز شدن یکی از درب های هواپیما است. این کابوس البته در سال ۲۰۱۷ به حقیقت پیوست، وقتی که یکی از مسافران کلاس درجه یک تلاش برای باز کردن درب پرواز دلتا ایرلاین بین شیکاگو و پکن کرد. اما کادر پرواز جلوی او را گرفتند و بعد از اینکه هواپیما به زمین نشست، او دستگیر شد. اما چه اتفاقی می افتاد اگر او موفق به انجام این کار می شد؟ اگر واقعا شخصی در ارتفاع بالای هواپیما دربی را باز کند، آیا کابین دچار افت فشار خواهد شد؟

باید بدانید که حتی افت فشار در سطح بسیار کم می تواند مرگبار باشد. در سال ۲۰۰۵، پس از کاهش تدریجی فشار کابین بوئینگ ۷۳۷ که توسط شرکت هواپیمایی هلیوس ایرویز هدایت می شد، تمام ۱۲۱ مسافر و خدمه کشته شدند (مرگبارترین حادثه هوایی در تاریخ یونان). فقدان اکسیژن در ۳۰ هزارپایی خلبان و کادر پرواز را ناتوان کرد و هواپیما که در حالت اتوپایلوت بود، به تدریج سوخت از دست داد و سقوط کرد. در چنین مواردی، ماسک های اکسیژن (با اکسیژن کافی برای چند دقیقه) باید از سقف هواپیما به پایین بیوفتد تا از هیپوکسی (کمبود اکسیژن که منجر به کند شدن فکر، تاری دید، ناخودآگاهی و سپس مرگ) جلوگیری شود. خلبان به سرعت ماسک را می زند و باید سریعا ارتفاع کم کند تا فشار هوا جبران شود.

کمبود فشار ناگهانی که به خاطر باز شدن درب هواپیما باشد، موضوع دیگری است. کسی که در نزدیکی خروج قرار دارد به بیرون پرتاب می شود؛ دمای کابین به سرعت به سطح یخ زدگی رسیده و حتی ممکن است خود اجزای هواپیما هم از هم جدا شوند. در سال ۱۹۸۸، یک هواپیمای شرکت Aloha Airlines (همچنین یک بوئینگ ۷۳۷) با ۹۰ نفر در پرواز که در ارتفاع ۲۴ هزارپایی بود، بخشی بسیار کوچکی از سقف آن منفجر شد.

نتیجه این افت فشار «انفجاری» این بود که بخش بزرگتری از سقف جدا شد و یک مهماندار هواپیمای ۵۷ ساله به نام کارابل لنسینگ از صندلی خود جدا شده و به بیرون پرتاب شد. خوشبختانه باقی مسافران کمربند ایمنی خود را بسته بودند و ۱۳ دقیقه بعد خلبان توانست بدون هیچگونه مرگ دیگری به زمین بنشیند. مثال های دیگر مانند این ثبت شده اند و معمولا پایان آن ها خوش نیست. پرواز ژاپن ایرلاین ۱۲۳ با همین افت فشار موجب شد تا این بوئینگ ۷۴۷ به کوه های گونما برخورد کرده و در نهایت ۵۲۰ نفری که در آن بودند، جان خود را از دست دادند؛ این اتفاق مرگبارترین حادثه هواپیمایی بوده است.

اما در مورد ارتفاعات کمتر که فشار کابین کاهش خواهد یافت، چطور؟

درها تنها به دلیل فشار نیست که نمی توانند در طول پرواز باز شوند، بلکه همه درها با یک سری چفت های مکانیکی یا الکترونیکی حفاظت می شوند تا از بروز هرگونه اتفاق در طول پرواز جلوگیری شود. برای بازکردن آن ها شما به ابزارهای خاصی نیاز خواهید داشت که بخش امنیت هواپیما اجازه حمل آن را به کسی نخواهد داد.

اما در طول تاریخ حداقل یک بار اتفاق افتاده که یکی از مسافران موفق شده تا درب هواپیما را در طول پرواز باز کند. در سال ۱۹۷۱، «دن دی بی کوپر»، از یک بوئینگ ۷۴۷ با ۲۰۰ هزار دلار فرار کرد، آن هم با باز کردن یکی از درب های خروج هواپیما توسط چتر نجات و هیچ وقت دیگر پیدا نشد. با اینکه، خلبان مجبور به انجام اقداماتی برای تنظیم فشار شد اما مدتی بعد تکنولوژی کوپر وِینز روی تمام هواپیماها نصب شد تا به هیچ عنوان نتوان در طول پرواز به باز شدن درب هواپیما فکر کرد. باید بدانید، آن هایی که پرواز با چتر را از هواپیما تجربه می کنند سوار بر هواپیماهایی هستند که فشار آن ها تنظیم خودکار نمی شود.

مورد دیگر در هنگام فرود است. زمانی که هواپیما در باند برای متوقف شدن به آرامی حرکت می کند، شما خواهید توانست که در را باز کنید. شما همچنین می توانید درب خروج اضطراری را نیز فعال کنید. زمانی که به توقف نزدیک تر می شویم، امکان دارد تا صدای کادر پرواز را که می گویند درب به حالت دستی تنظیم شود، بشنوید. در هر صورت نیازی نیست که نگران باشید که در طول پرواز یک مسافر به سرش زده، درب هواپیما را باز کند و به این صورت جان همه را به خبر بیاندازد. بلکه هواپیما امن تر از آن است که به راحتی بتوان آن را دچار افت فشار کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *