آشنایی با ۹ جاذبه دیدنی در فاصله میان مشهد تا سبزوار

جاذبه های خراسان رضوی

جاذبه های خراسان رضوی بسیار دیدنی هستند. اگر قصد دارید در آینده نزدیک به شهر مشهد سفر کنید، بهتر است از همین الان لیست جاذبه های گردشگری که تصمیم دارید ببینید را یادداشت کنید. در حد فاصل مشهد تا شهر سبزوار تعداد بسیار زیادی جاذبه طبیعی و تاریخی وجود دارد که ارزش دارد یکبار هم که شده آن را ببینید. بقعه امامزاده یحیی، آتشکده خانه دیو، منار مسجد سبزوار، آتشکدهٔ میر مظفر، خانه اسکویی، آرامگاه بقراط، یخدان های سبزوار، روستای بلاش آباد، آبشار برغمد و کویر دو شاخ از جمله جاذبه های گردشگری این منطقه زیبا هستند.

سبزوار یکی از شهرهای بزرگ استان خراسان با شهر پیشینه‌ای پر از فراز و نشیب است. این شهر زیبا زمانی به نام سربداران شناخته می شد که نمادی از مدافعان دلاوری بود که در برابر حمله ی مغول ایستادگی کردند. این شهر خاستگاه اندیشمندان و شاعران بزرگی در دوره های تاریخی مختلف بوده است. در ادامه به معرفی جاذبه های گردشگری مشهد تا سبزوار می پردازیم، با ما همراه باشید.

۱-جاذبه های خراسان رضوی | روستای بوژان سرسبز

روستای زیبای بوژان یکی از توابع شهرستان نیشابور است. این روستا سرسبز در دامنه ارتفاعات جنوبی رشته کوه بینالود و در ۵ کیلومتری شمال شرقی نیشابور قرار دارد. بوژان را می توان ماسولهٔ خراسان رضوی دانست، خانه ها به شکل پلکانی در این روستا ساخته شده است. اگر در این روستای خوش آب و هوا قدم بزنید، کوچه باغ های سرسبزی را می بینید که مأمن پرندگان خوش آب و رنگ است. در کنار بوژان یک دره سرسبز و زیبا قرار دارد که در آخر هفته ها به محلی برای گردش و تفریح خانوادگی تبدیل می شود.

سفر به روستای بوژان در فصل تابستان بسیار فرح بخش است، برای سفر به بوژان از سمت مشهد به نیشابور حرکت کنید و چندین کلومتر مانده به شهر نیشابور با توجه به تابلوها به سمت روستا بوژان بپیچید. در روستا خانه های بوم‌گردی نیز وجود دارد که این امکان را به مسافران می دهد تا شب را در این روستای زیبا سپری کنند. از سوغاتی های خوشمزه روستا بوژان، میوه های تابستانی متنوع و خوش آب و رنگ آن است.

۲-گنبد کلیدر

حتماً نام رمان معروف کلیدر نوشته نویسنده نام‌آشنا محمود دولت آبادی را شنیده‌اید، برخلاف تصور کلیدر یک روستای خیالی نیست. روستای کلیدر یکی از جاذبه های بی نظیر خراسان رضوی است که با سفر به آن یک تجربه منحصر به فرد را خواهید داشت. یکی از جاذبه های دیدنی روستای کلیدر، گنبد تاریخی است که قدمت آن به دوران تیموریان بازمی گردد.

جاذبه های خراسان رضوی

۳-جاذبه های خراسان رضوی | شادیاخ پنهان

زمانی نیشابور در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و شهری آباد و شناخته شده بود. قبل از حمله مغول، زلزله بزرگی این شهر زیبا را ویران کرد. محله شادیاخ یکی از محله های باستانی نیشابور بود که در پی این حادثه در خاک پنهان گشت. با بازدید از شادیاخ پنهان به معماری، صنعت و تمدن پیشرفته نیشابور قدیم پی خواهید برد. پس از سال های تلاش و خاک برداری های متعدد، آثار مدفون شده بسیاری کشف شدند و امروزه در معرض دید قرار گرفته‌اند. آرامگاه خیام، مقبره کمال الملک، عطار و امامزاده محروق نیز در کنار شادیاخ پنهان قرار دارند. علاوه بر این یادمان پرویز مشکاتیان در این محدوده واقع شده است.

۴-یخچال های سبزوار

در زمان های گذشته برای خنک نگه داشتن مواد غذایی از ساختمان هایی به عنوان یخچال استفاده می کردند. اگر از نزدیکی شهر سبزوار عبور کنید، چندین بنای خشتی مخروطی شکل می بینید. این بناها در گذشته نقش یخچال های شهر سبزوار را داشتند. قدمت این یخچال ها به دوره قاجار باز می گردد اما بر اثر گذشت زمان و بارندگی دچار فرسایش شده و شکل خشت ها تغییر کرده‌اند.

در گذشته برف را برای ایام گرم سال در این ساختمان ها نگهداری می کردند، این بناها به یخدان نیز شهره بودند. یخدان ها را معمولاً در شهرهای گرمسیری می ساختند. برای نگهداری برف و یخ به دور از نور، گودال هایی به چندین عمق در زمین حفر کرده و  قطر داخلی یخدان را به ۶ متر می رساندند.

۵-جاذبه های خراسان رضوی | کویر دوشاخ

خراسان رضوی را معمولاً به آب و هوای خشک و کوهستانی می شناسند و کمتر کسی وجود یک کویر زیبا را در این منطقه تصور می کند. تماشای مناظر و چشم انداز کویری، قدم زدن بر رمل ها و کمپ های شبانه در زیر آسمانی پرستاره را می توانید در کویر دوشاخ تجربه کنید.

کویر دو شاخ در مجاورت پارک طبیعی خارتوران قرار دارد. تنها پوشش گیاهی کویر دوشاخ درختان گز هستند که سرتاسر کویر را پوشانده اند. برای رفتن به کویر دوشاخ از راهنماهای محلی کمک بگیرید و امکانات کافی مناسب کویر گردی را با خود به همراه داشته باشید.

۶-روستای طبس

یکی از روستاهای تاریخی شهر سبزوار، روستای سرسبز طبس است. طبس تنها نیم ساعت با شهر سبزوار فاصله دارد. معماری تاریخی و بومی روستای طبس نشان از گذشته و قدمت زیاد آن دارد. روستای طبس از آب و هوای خنک و خوشی برخوردار است و یکی از مقصد های گردشگری پرطرفدار در فصل بهار و تابستان به شمار می رود. زیبایی طبیعت و باغ های اطراف روستای طبس زبانزد همگان است.

خراسان

۷-جاذبه های خراسان رضوی | آتشکده خانه دیو

یکی از منحصر به فرد جاذبه های دیدنی و تاریخی روستا فشتق شهر سبزوار، آتشکده آذر برزین مهر مشهور به خانه دیو است. قدمت این آتشکده به دوران ساسانیان بازمی گردد و تا دوره سلجوقی نیز به فعالیت خود ادامه داده است. آتشکده آذر برزین دارای معماری خاصی است که می توان آن را با معماری آتشکدهٔ تخت سلیمان مقایسه کرد. چهارطاقی این آتشکده بی نظیر یکی از چارطاقی های منفرد در ایران است.

آتشکده آذر برزین مهر بر فراز قله ی صخره ای بلند در یکی از صعب العبورترین مناطق کوهستانی شمال غربی سبزوار واقع شده است. چارطاقی منفرد این بنا دارای چشم اندازی باز و وسیع است که چشم ها را خیره خواهد کرد. متأسفانه آتشکده خانه دیو با گذشت زمان روبه ویرانی رفته و بخش های زیادی از گنبد، پایه ها و طاق های آن تخریب شده است. تخمین زده می شود قدمت خانه دیو حدوداً ۲۰۰۰ سال باشد.

۸-آتشکدهٔ میر مظفر

اگر به روستای بابا لنگر سبزوار سفر کرده باشید حتما از آتشکدهٔ میر مظفر بازدید کرده اید. گفته می شود قدمت این آتشکده باستانی به دوران پیش از اسلام بازمی گردد. این آتشکده نیز مانند آتشکده آذر برزین مهر بر فراز یک تپه سنگی به ارتفاع ۲۰۰ متر ساخته شده است و چشم انداز وسیعی به منطقه دارد. معماری این سازه به شکل چارطاقی است و  در این بنا از مصالحی مانند سنگ و ساروج استفاده شده است. در دیواره های این آتشکده فسیل هایی با قدمت ۱۰۰ میلیون سال کشف شده است. آتشکدهٔ میر مظفر در ۷۵ کیلومتری سبزوار قرار دارد.

۹-جاذبه های خراسان رضوی | خانه اسکویی

خانه اسکویی یک خانه باغ با معماری شاهکار است که در ۴ کیلومتری غرب سبزوار و در روستای ابارش واقع شده است. این خانه باغ دو طبقه بوده و مساحت آن به ۱۰ هکتار می رسد. در طبقه اول تالار ستون دار شرقی و شمالی، تالار پذیرایی، حجره های نشمین و … قرار دارد. هشتی، حوضخانه، آب انبار، بادگیر و مطبخ از دیگر بخش های این عمارت با شکوه هستند که به زیبایی آن افزوده اند. معماری بیرون عمارت شامل آجرکاری های نمای بنا، گچ بری های قسمت سرستون ها و حوض‌خانه است. قدمت این عمارت و باغ آن به دوره قاجار بازمی گردد و متعلق به خاندان اسکویی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *