آداب و رسوم غذاخوردن مردم کشور چین

🍛 آداب غذاخوردن بخش مهمی از فرهنگ کشور #چین را تشکیل می‌دهد که شامل موارد زیر است: دعوت از مهمانان، ترتیب صندلی، غذا خوردن، استفاده از چاپ استیک (چوب غذاخوری) و قوری.
🍚 وقتی میهمانان وارد سالن می‌شوند، میزبان قبل از نشستن آن‌ها نمی‌نشیند. معمولا غذاها توسط میزبان انتخاب می شود و میهمانان نظری درباره انتخاب خوراکی‌ها نمی‌دهند. قبل از شروع غذا، میزبان به افتخار میهمانان صحبت کرده و از تشریف فرمایی آن‌ها تشکر می‌کند و متقابلا میهمانان از دعوت میزبان تشکر می‌نمایند. وقتی غذاها سرو می‌شوند، میزبان از میهمانان دعوت می‌کند که ابتدا آن‌ها غذا را بچشند و بعد خودش شروع به خوردن می‌کند.
🍱 در کشور چین، معمولا از میزهای غذاخوری گرد استفاده می‌شود. به این ترتیب صندلی که روبروی درب قرار دارد، محل نشستن مهم‌ترین فرد حاضر در مراسم است. صندلی سمت چپ آن و بعدی و بعدی به ترتیب متعلق به مقام‌های دوم، ، چهارم، ششم و…. هستند. صندلی‌های سمت راست نیز به ترتیب محل نشستن مقامات سوم، پنجم، هفتم و … هستند تا جایی که این افراد در جایی به یکدیگر برسند.
برای خوردن غذا در کشور چین، اغلب از چوب‌های غذاخوری و به ندرت از دست استفاده می‌شود. موقع نوشیدن آب یا خوردن سوپ هیچ صدایی نباید به گوش برسد و همچنین میزبان باید حواسش به همه میهمانان باشد و به آن‌ها غذا تعارف کند.
🍜 در کشور چین برای غذاخوردن از Chopsticks یا چوب‌های غذاخوری استفاده می‌شود که خود آداب و تشریفات به خصوصی دارد. به هیچ وجه نباید با چوب‌های غذاخوری، با غذا بازی- بازی کرد همچنین نباید چوب خود را در ظرف غذای مشترک وارد کنید. هر کسی بعد از صرف غذا، چوب‌های خود را تمیز کرده و روی میز قرار می‌دهد. اشاره کردن به افراد با چوب نیز کاری زشت و دور از ادب محسوب می‌شود. با چوب‌های خود نباید در ظرف غذای مشترک جستجو کنید و همچنین نباید آن‌ها را طوری در دست بگیرید که انگار مشغول نواختن درام هستید!

🍶 از آنجا که چای بخشی از فرهنگ کشور چین محسوب می‌شود، استفاده از قوری و سرو چای نیز آداب و رسوم خاص خود را دارد. موقع ریختن چای، لوله قوری نباید مستقیم به سمت کسی گرفته شود زیرا حرکتی دور از ادب تلقی می‌شود. اگر می‌خواهید برای خود چای بریزید، اول از بقیه بپرسید که چای میل دارند یا خیر. اگر جواب مثبت بود ابتدا برای سایرین و بعد برای خود چای بریزيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *