شغل مهمانداری چه شغلیست؟

اگر از مراوده با افراد و مسافران  و سفر لذت می برید، این شغل می تواند برای شما مطلوب باشد.
 
از وقتی که هواپیما توسعه یافته و برای حمل و نقل ، مسافرتی و امور تجاری به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت.

مهماندار یک هواپیما، عضو خدمتگذارهای هوایی است که توسط خطوط هوایی برای تضمین ایمنی و آسایش مسافران در پروازهای تجاری و نیز جت‌های تشریفاتی ممتاز، به‌کار گرفته می‌شود.

وظیفه یک مهماندار کمک کردن به مسافران برای یک سفر خوب، ایمن و لذت بخش است.به طور یقین مسئولیت مهماندارها بعد از خلبان بیشترین مسئولیت است.

مهماندار باید به زبان خارجی مسلط باشد. البته در میزان و کیفیت شرایط موضوع، تفاوتهایی در بین شرکت های هواپیمایی مشاهده می شود. مهماندار در برخورد با مسافران مختلف باید نرم و قاطع باشد. داشتن مهارت های ارتباطی خوب و توان انجام کارها به صورت تیمی در این شغل بسیار مهم است.

از لحاظ ظاهری مهماندار باید همیشه مرتب و منظم، با ظاهری آراسته و فرم بدنی متناسب  باشد و از لباس های فرم شرکت های هواپیمایی استفاده کند.

یک مهماندار باید از لحاظ جسمانی نیز دارای توان مناسبی باشد زیرا معمولا ساعات زیادی را باید بایستد و یا در فضاهای کوچک تردد کند. شرایط جوی نامناسب هواپیما نیز گاهی این شرایط را سخت تر می کند.

ساعت کاری مهماندار نامنظم و متغیر است. معمولا تعطیلات، زمان اوج کاری  مهماندار می باشد. در ایران ساعات کاری مهمانداران نسبت به سایر کشورها طولانی تر است و معمولا مهمانداران زمان های زیادی را از خانواده خود دور هستند.

در ادامه اطلاعات کاملی در مورد وظایف، دانش و مهارت مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازار کار و فرصت های شغلی و میزان درآمد مهماندار هواپیما ارائه می شود.  

 

وظایف مهماندار هواپیما

مهماندار قبل از هر پرواز باید کارهای زیر را انجام دهد :

  • شرکت در جلسه مربوط به پرواز و زمانبندی

  • بررسی موجود بودن مواد و وسایل به اندازه کافی و درست کارکردن تجهیزات ایمنی

  • خوشامدگویی به مسافران و هدایت آنها به سمت صندلی هایشان

  • آموزش نحوه استفاده از تجهیزات ایمنی به مسافران

در حین سفر وظایف او عبارتند از :

  • اطمینان یافتن از راحتی مسافران و پاسخ سریع و به موقع به درخواست های آنها

  • پذیرایی از مسافران با غذا و نوشیدنی

  • دادن اطلاعیه های خلبان به مسافران

  • اطمینان یافتن از بکارگیری درست روش ها و تجهیزات ایمنی توسط مسافران در شرایط اضطراری

پس از اتمام سفر نیز کارهای زیر را باید انجام دهد :

  • اطمینان یافتن از خروج ایمن همه مسافران همراه با وسایل شخصی شان

  • نوشتن گزارش پرواز شامل هر اتفاق غیر معمول

  • ثبت کلیه سفارشات مواد غذایی و نوشیدنی مورد نیاز برای پروازبعدی

بین پروازها مهماندار فرصتی برای استراحت و بررسی مقصدهای پرواز بعدی خود خواهد داشت.
 

مهارت و دانش مورد نیاز

  • مهارت عالی در برقراری ارتباط با مردم
  • آشنایی مقدماتی با دانش روانشناسی

  • رفتار گرم و دوستانه

  • با تدبیر بودن

  • رویکرد مودبانه ولی قاطع با مسافران خاص و مشکل ساز

  • صدای رسا و ظاهری آراسته

  • توانایی کار تیمی

  • حفظ آرامش در شرایط اضطراری

  • توانایی تحمل فشار کاری زیاد

  • توجه به مسافران مضطرب و تلاش برای آرام کردن آنها

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل مهمانداری 

بر خلاف بسیاری از مشاغل که نحوه ورود به آنها دارای مراحل ساده و روانی و روشنی است، ورود به شغل مهمانداری، چه از نظر مدارک تحصیلی و مهارتی قابل قبول و چه از نظر مراحل ورود به شغل در ایرلاین های مختلف پیچیدگی ها و ظرافتهای خاص خود را دارد.

ما مجموعه کامل این اطلاعات را در ادامه و در قالب راهنمای شغلی به شما ارایه کرده ایم. اما در اینجا به اختصار باید گفت: افراد علاقه مند دارای دیپلم ریاضی، تجربی، انسانی، هنرستان (مهمانداری) و دارندگان مدرک کاردانی مهمانداری می توانند برای ورود به شغل مهمانداری اقدام کنند. در آزمون شرکت های هواپیمایی، معمولاً افراد دارای مدرک زبان انگلیسی و پرستاری از امتیازاتی برای استخدام برخوردار می شوند. برخی از شرکت های هواپیمایی و آموزشگاه های آزاد دوره های آموزش مهمانداری را برگزار می کنند که علاقه مندان می توانند در آنها شرکت کرده و مدرک معتبر دریافت کنند. این مدرک در هنگام استخدام  ایرلاین ها لازم و مفید است.
 
در ایران شرکت های هواپیمایی ماهان و ایران ایر روندی متفاوتی دارند. داوطلبان برای ورود به این ایرلاین ها باید در آزمون ورودی، مصاحبه، گزینش، معاینات پزشکی و دوره های آموزشی زبان شرکت و در آنها موفق شوند. پس از گذراندن مراحل بالا، مهمانداران باید دوره های آموزشی ایمنی از جمله مديريت در تخليه سريع مسافران در شرايط اضطراري، نحوه استفاده از سرسره و قايق هاي نجات، مبارزه با آتش در طول پرواز و… را بگذرانند. بعد از آن هم باید در دوره های بازآموزی به منظور افزایش و به روز کردن اطلاعات هوانوردی خود شرکت کنند. 
 

بازارکار، درآمد و آینده شغلی مهماندار هواپیما در ایران

متأسفانه سالهاست که آمار و اطلاعات شفاف و دقیقی در خصوص جزئیات مشاغل در ایران منتشر نمی شود و دستگاههای مسؤول نیز غالباً نسبت به ارایه آمار مورد نیاز به ویژه آن دسته از اطلاعاتی که در زمینه مشاوره شغلی و هدایت تحصیلی مفیدند، واکنش درخور توجهی نشان نمی دهند.

به همین دلیل در مورد درآمد مهمانداران، آزمون ورودی مهمانداری ، شرایط مختلف برای ورود به این شغل (نظیر شرط سنی، وزن، قد، سطح زبان انگلیسی و..)، بهترین شرکتهای هواپیمایی، مراحل مهماندار شدن و … اطلاعات کامل و معتبری وجود ندارد. البته اطلاعات پراکنده ای در اینترنت یافت می شود اما اولا جمع بندی این اطلاعات کار زمانبر و دشواری است و ثانیا همه آنها معتبر نیست و با گذشت زمان دچار تغییراتی شده لذا می تواند انسان را دچار سردرگمی و اشتباه کند و ثالثا تمامی نکات کاربردی و مفید را نمی توان از این طریق یافت بلکه در گفتگو با مهمانداران و کارشناسان صنعت هوانوردی است که خیلی از جزئیات مفید به خصوص برای مصاحبه ورودی آشکار می شود. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *