یک بار برای همیشه با انواع مختلف هواپیماها آشنا شوید

انواع هواپیما

همین الان به این فکر کنید که چند نوع هواپیما در دنیا وجود دارد؟ بی شک اولین گزینه ی پیش روی شما، هواپیماهای مسافربری است و بعد به بالگرد و هلی کوپتر و هواپیماهای جنگده و جت فکر خواهید کرد. باید به شما این توضیح را بدهیم که این ها کاربری های هواپیما هستند اما در اصل نوع هواپیماها فرق دارد. ما امروز می خواهیم تا انواع مختلف هواپیما را برای شما همراه با توضیحی کلی درباره ی آن ها، برای شما بازگو نماییم. در ادامه با ما در صباسیر همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، انواع هواپیما و کارکردهای آن ها را برای شما توضیح دهیم.

 

در تعریف این که هواپیما چیست آمده است که: هواپیما نوعی ماشین هوایی ثابت است که توسط موتوری از نوع جت و یا پیستونی به پرواز در می ‌آید. هواپیماها در اندازه ‌ها، نوع‌ ها و کاربردهای گوناگونی وجود دارند. اگر برای انواع استفاده از هواپیما بخواهیم بازه ای در نظر بگیریم، طیف گسترده ی استفاده از هواپیماها شامل استفاده های تفریحی و گردشگری، حمل ‌و نقل عمومی، نظامی و تحقیقاتی است و البته برخی از هواپیماها نیز تولید شده ‌اند تا از راه‌ دور به وسیله ی یک کامپیوتر کنترل شوند؛ همانند پهپادها.

بیایید تا به برخی نکات جالب در مورد هواپیماها بپردازیم. اولین پرواز کنترل شده که به وسیله ی یک موتور توانست نیروی رانش برای پرواز را به دست بیاورد، پرنده ی رایت ۱ یا همان اولین هواپیما بود که در سال ۱۹۰۳ توسط برادران رایت در آمریکا مورد آزمایش قرار گرفت.

جالب است بدانید که این هواپیما و برادران رایت اولین تلاش ها و اولین افراد موفقی نبودند که تلاش کردند تا شی پرنده بسازند بلکه سال‌ ها قبل افرادی نیز توانسته بودند دستگاه‌ های پرنده ‌ای بسازند و حتی با آن ها پرواز کنند اما اختراع برادران آن ها، اولین وسیله ی پروازی بود که کنترل آن کاملاً در دست خلبان ها و سازندگانش بود.

اما از جانب انصاف اگر نگذریم، از برادران رایت و آزمایش موفقشان باید به عنوان نقطه ی شروعی موفق یاد کرد. به طور مثال، لئوناردو داوینچی نقاش و نابغه ی ایتالیایی طرح‌ های زیادی را برای وسایل پرنده ای همچون هلیکوپتراز خود به ‌جای گذاشته‌ است یا اوتو لیلینتال آلمانی را باید اولین کسی دانست که توانست با بستن بال به خود، پروازی کوتاه را انجام دهد البته، ۴۰ سال قبل از لیلینتال سر جرج کی ‌لی انگلیسی همین کار را با یک هواپیمای بدون موتور ساخت خودش کرده بود. دقیقا از آن زمان به بعد بود که طراحی هواپیما به سرعت بهبود یافت، به ‌طوری‌ که در جنگ جهانی دوم بسیار مورد استفاده قرار گرفت.

اگر به جریان اصلی باز می گردیم باید بگوییم که در تمامی هواپیماها، اختلاف فشار هوایی که از روی بال و زیر بال هواپیماها می‌ گذرد، ایجاد نیروی فرا کنشی می‌ کند و با خنثی شدن نیروی وزن وسیله، هواپیما به اصطلاح می تواند به پرواز در ‌آید.

هواپیماها را به شیوه های گوناگونی می توان تقسیم بندی کرد و از این نظر دارای یک بازه ی متنوع هستیم. لبه طور مثال؛ یکی از تقسیم بندی های هواپیماها از نظر طرح و عملکرد است که در طی آن، هواپیماها را به ۲ دسته هواپیما با بال ثابت و هواپیما با بال متحرک تقسیم نمود. یکی از تقسیم بندی های دیگر درباره ی هواپیماها این است که آن ها را از نظر پیش ‌رانش هواپیماها به دو دسته ی موتوردار و بی ‌موتور تقسیم می نمایند.

اما جدای این تقسیم بندی ها، هواپیماها را می ‌توان از نظر کاربرد به دو دسته تقسیم می کنند: هواپیمای نظامی و هواپیمای غیرنظامی. اما از نظر فنی می توان انواع هواپیما را به این صورت تقسیم بندی نمود: هواپیما با بال ثابت، هواپیما با بال متحرک، هواپیمای موتوردار، هواپیمای بی ‌موتور، هواپیماهای نظامی وهواپیماهای غیر نظامی. درباره ی هواپیماهایی با بال ثابت می توانیم بگوییم که؛ در واقع بیشتر هواپیماهای امروزی و به ‌ویژه هواپیماهای مسافری در این دسته از هواپیماها جای دارند.

منظور از بال ثابت این است که بال هواپیما است که فقط در اثر پیش ‌رانش نیروی فراکنشی ایجاد حرکت می ‌کند. اگرچه بال در بعضی هواپیماها در اصل برای جای گیری کمتر یا ملاحظات هوایی ممکن است باز و بسته شود ولی این ‌گونه هواپیما را نیز دارای بال ثابت می ‌شمارند چون باز و بسته شدن بال ایجاد نیروی فراکنشی نمی ‌کند. هواپیماهایی با بال متحرک در واقع هواپیماهایی هستند که در بال‌ گردها نیروی برآر ناشی از چرخش بال یا پروانه در هوا است.

هلی ‌کوپتر یا بالگرد شناخته ‌شده ‌ترین هواپیما با بال متحرک می باشد. نوع دیگری از هواپیما در واقع هواپیماهای هوا چرخ است که نوع دیگری از این ‌گونه هواپیما ها است.

بعضی از هواپیماها نیز ویژگی‌ های بال ثابت و بال متحرک را به صورت یک جا در خود دارند. هواپیماهای موتوردار؛ وظیفه ی تأمین نیروی پیش ‌رانش در هواپیماهای با بال ثابت و یا چرخاندن پروانه و پیش‌ رانش در هواپیماهایی با بال متحرک را در قسمت های مختلف خود را به وسیله ی موتور هواپیما را بر عهده دارند.

البته تا اواخر جنگ جهانی دوم در اروپا، موتور هواپیماها از نوع پیستونی یا موتور احتراق داخلی بود ولی در حال حاضر، موتور هواپیما ها جت است. البته در هواپیماهای آزمایشی و نظامی از موتور موشکی نیز استفاده شده است. نوع دیگر هواپیما که در بالا از آن نام بردیم، هواپیماهای بی‌ موتور هستند.

هلی ‌کوپتر یا بالگرد شناخته ‌شده ‌ترین هواپیما با بال متحرک می باشد. نوع دیگری از هواپیما در واقع هواپیماهای هوا چرخ است که نوع دیگری از این ‌گونه هواپیما ها است.

بعضی از هواپیماها نیز ویژگی‌ های بال ثابت و بال متحرک را به صورت یک جا در خود دارند. هواپیماهای موتوردار؛ وظیفه ی تأمین نیروی پیش ‌رانش در هواپیماهای با بال ثابت و یا چرخاندن پروانه و پیش‌ رانش در هواپیماهایی با بال متحرک را در قسمت های مختلف خود را به وسیله ی موتور هواپیما را بر عهده دارند.

البته تا اواخر جنگ جهانی دوم در اروپا، موتور هواپیماها از نوع پیستونی یا موتور احتراق داخلی بود ولی در حال حاضر، موتور هواپیما ها جت است. البته در هواپیماهای آزمایشی و نظامی از موتور موشکی نیز استفاده شده است. نوع دیگر هواپیما که در بالا از آن نام بردیم، هواپیماهای بی‌ موتور هستند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *