مسافری که در پرواز بمیرد چه میشود؟

مرگ یکی از مسافران در هواپیما

تصور کنید در هواپیما نشسته اید و در حال تماشای یک فیلم هستید، ناگهان میبینید که مهمانداران به سمت یکی از مسافران میروند .حال مسافر بد است.پس از دقایقی رسیدگی مهمانداران کنار میکشند و اعلام میکنند که متاسفانه مسافر فوت نموده است .مطمئنا شاهد چنین صحنه ای بودن اصلا خوشایند نیست و باعث ناراحتی تمام مسافران می شود. اما به هرحال، اتفاق است و ممکن است در هر پرواز پیش بیاید. به نظرتان در صورت مرگ در هواپیما مهمانداران و مسافران باید در طول پرواز چه کنند؟در ادامه با صباسیر همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانیم.

 

مرگ در هواپیما

در پروازی به سمت پرتغال یکی از مسافران ناگهان دچار حمله قلبی شد و فوت کرد. زمانی که مهمانداران متوجه مرگ او شدند تنها کاری که میتوانستند انجام دهند این بود که پتویی را روی او بکشند و کمربند ایمنی اش را ببندند. هواپیما کاملا پر بود و فضای خالی برای جابجا کردن مسافر فوت شده وجود نداشت. از آنجا که این مرگ در یک پرواز بین المللی رخ داده بود و هواپیما خارج از محدوده هوایی پرتغال قرار داشت پس از فرود و رسیدن به مقصد، هواپیما قرنطینه شد تا علت اصلی مرگ معلوم شود. خوشبختانه این فرآیند کوتاه بود و مسافران توانستند پس از مدتی از قرنطینه خارج شوند و فرودگاه را ترک نمایند .

اگرفردی در هواپیما حالش بد بشود چه رخ میدهد؟

خب، بهتر است این مسئله را از ابتدا بررسی کنیم.یعنی زمانیکه حال مسافر بد میشود و کمک کم با وخامت حالش رو به موت میرود! وظیفه مهمانداران در این شرایط چیست؟ یک خلبان در پاسخ به این سوال می گوید: «مهمانداران حال عمومی او را بررسی می کنند و اگر متوجه بشوند که اوضاع وخیم است از مسافران می پرسند که آیا پزشک یا پرستاری در بین مسافران حضور دارد یا خیر. در صورتیکه حال مسافر بسیار بد و در حال مرگ باشد تمام تلاشمان را برای نجات جان او انجام می دهیم.» روند اجرایی در مورد مرگ مسافر در هواپیما به نوع پرواز و مبدا و مقصد هم بستگی دارد. «اگر در پرواز داخلی حال یکی از مسافران بد بشود سعی می کنیم در نزدیک ترین فرودگاه فرود بیاییم و فورا مسافر را برای درمان اورژانسی به بیمارستان و مراکز درمانی منتقل کنیم. اما در پروازهای بین المللی سعی می کنیم حتی الامکان و در صورتی که حال مسافر اجازه دهد وارد حریم هوایی مقصد شده باشیم تا نیاز به کاغذبازی های کمتری داشته باشیم.»

اگر راهی برای نجات مسافر وجود نداشته باشد چه؟

قبل از هرچیز بگذاریم این موضوع را عنوان کنیم که: به طور فنی و رسمی  هیچ مسافری در هواپیما فوت نمیکند ! اعلام مرگ در هواپیما وظیفه پزشکان و افراد متخصص است و به دلایل قانونی مهمانداران و خدمه پرواز نمی توانند مرگ یک مسافر را اعلام کنند . اما اگر فرد واقعا مرده باشد و این امر مسلم باشد دیگر کاری از دست کسی ساخته نیست . بنابراین دلیلی برای فرود اضطراری وجود ندارد  و هواپیما به مسیرش ادامه می دهد و مهمانداران تصمیم می گیرند جسد مسافر را  کجا قرار بدهند.

احتمال دارد که مسافر مرحوم تا آخر پرواز در صندلی اش و کنار بقیه مسافران بماند!

روند برخورد و مواجهه با مسافر فوت شده در هر ایرلاین فرق میکند و از آنجا که این مسئله به ندرت اتفاق می افتد اداره فدرال قانون مشخصی برای آن وضع نکرده است . به همین دلیل در صورتی که یکی از مسافران در طول پرواز فوت کند احتمال  دارد که او را تا آخر پرواز در صندلی اش نگه دارند و بقیه مسافران مجبور باشند  سفر ناخوشایند در کنار یک مرده را تجربه کنند ! زمانی که پزشک یا فرد متخصصی بین مسافران حضور داشته باشد و مرگ مسافر را تایید کند و دیگر کاری از دست کسی برنیاید مسافر فوت شده را به حال خود رها می کنند تا به فرودگاه مقصد برسند. تنها لطفی که مهمانداران می کنند این است که پتویی را روی فرد مرحوم بیندازند تا مسافران مجبور نباشند چهره یک فرد مرده را تا آخر پرواز نگاه کنند! البته برخی ایرلاین ها جسد را داخل کیسه های مخصوصی قرار می دهند و حتی در صورتی که فضای خالی در هواپیما وجود داشته باشد ممکن است او را به جایی دور از دید مسافران انتقال دهند.

مرده ها در فرست کلاس!

گفتیم که در صورتی که فضای خالی در هواپیما وجود داشته باشد جسد را به آنجا منتقل میکنند. خب، اگر با هواپیما سفر کرده باشید و با کلاس های پروازی آشنایی داشته باشید می دانید که پرازدحام ترین بخش هواپیما، قسمت اکونومی است و در این قسمت، صندلی ها در ردیفهای پشت سر هم قرار دارند؛ به همین دلیل فضای خالی وجود ندارد. قسمت هایی که ممکن است فضای خالی وجود داشته باشد و بتوان جسد را در آنجا قرار داد بخش فرست کلاس و بیزینس کلاس هواپیماست! در این قسمت ها صندلی ها با فاصله بسیار زیادی از هم قرار دارند و فضاهای خالی زیادی در این بخش ها وجود دارد . بنابراین مسافر بدشانسی که در قسمت اکونومی فوت کرده است حداقل پس از مرگش شانس این را خواهد داشت که به قسمت فرست کلاس انتقال داده شود و تا آخر مقصد در فرست کلاس بنشیند! اما اگر در این بخش ها نیز جای خالی وجود نداشته باشد و مسئولین تصمیم بگیرند که مسافر را نباید در صندلی اش رها کرد او را به جایی نزدیک سرویس بهداشتی می برند! البته او را داخل دستشویی قرار نمی دهند اما او را در نزدیکی سرویس بهداشتی قرار می دهند تا بالاخره به مقصد برسند. بنابراین بستگی به شانس و خط مشی ایرلاین دارد که مسافر فوت شده را در صندلی خودش، بخش فرست کلاس یا سرویس بهداشتی قرار بدهند!

احتمال مرگ در هواپیما چقدر است؟

با تمام این تفاسیر باید بدانید که نیازی نیست نگران مرگ یک مسافر در هواپیما باشید. احتمال مرگ در هواپیما بسیار بسیار بسیار کم است و این امر به ندرت اتفاق می افتد . مهمانداران در صورت برخورد با مسافر بدحال سریعا اقدامات درمانی لازم را صورت میدهند و سعی می کنند هرچه زودتر او را به بیمارستان برسانند. به طور مثال، در سال ۲۰۱۰ حدود ۲۰۰۰۰ تماس در مورد وخامت حال یک مسافر انجام شد و با این حال، تنها ۹۳ مورد به فوت انجامید . بنابراین احتمال اینکه یکی از مسافران در هواپیما بمیرد واقعا اندک و ناچیز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *